Günümüzde otomotiv sektöründeki araç iklimlendirmesinde motor milinden tahrik alan kompresör, kondanser, genleşme valfi ve eveparatörden oluşan buhar sıkıştırmalı konvansiyonel soğutma sistemleri kullanılmaktadır. Bu sistemler, enerji tüketimi, maliyet ve ağrılık açısından geliştirilmeye açıktır. Araçlarda sürüş esnasında ortaya çıkan değişken atık enerjiler sabit sıcaklıkta gizli ısı şeklinde depolanarak araç kabin içi iklimlendirmesinde kullanılabilir. Bu sayede karmaşık, ağır, pahalı ve fazla enerji tüketen mevcut iklimlendirme sistemleri yerine hafif ve çevreci bir iklimlendirme sistemi geliştirilebilir. Bu çalışma kapsamında, aracın alternatöründen frenleme esnasında alınan elektrik enerjisi, egzoz ısısından termoelektrik modül ile üretilen elektrik enerjisi ve araç üzerindeki motor kaynaklı titreşim (piezoelektrik jenaratör) ile, bozuk yol kaynaklı titreşimlerden (Elektromanyetik jeneratör) alınan değişken elektrik enerjileri; sıvı katı faz değiştiren akışkanlar kullanılarak peltier ısı pompası yardımıyla araç kabin iklimlendirilmesinde kullanılmıştır. Bu sayede tüm değişken atık enerjiler sabit sıcaklıkta depolanarak iklimlendirme sisteminde kullanılabilmektedir.
The conventional vapor compression air conditioning systems, which consist of air compressor from the engine shaft, condenser, expansion valve and evaporator are used in the today’s automotive industry. These systems are quite prone to development and to improvement in terms of energy consumption, cost competitiveness and weight reduction. The variable waste energy, which is generated during driving of the vehicles, can be stored and used inside the vehicle cabin interior in the form of latent heat at a constant temperature. Thus an environmental lightweight and improved air conditioning system can be developed instead of complex, heavy, expensive and energy consuming current systems. In this study, the electrical energy obtained during the braking of the vehicle alternator, electricity produced by thermoelectric module from the exhaust heat and receiving variable electrical energy from engine on the vehicle-induced vibration (piezoelectric generator), the rough roads of the induced vibrations (electromagnetic generator); Peltier heat pump was used to aid the vehicle interior cabin air-conditioning using liquid to solid phase change fluids. Thus, all waste energy can be stored at constant temperature so that it can be used the air conditioning system.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 66 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.