Bu çalışmada, Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği (TBDY-2018) ve Çelik Yapıların Tasarım, Hesap ve Yapım Esasları (ÇYTHYE-2018) göz önüne alınarak boyutlandırılan X, ters-V ve parçalı-X tipi çapraz düzenine sahip süneklik düzeyi yüksek merkezi çaprazlı çelik çerçevelerin (MÇÇÇ’lerin) dinamik performansları araştırılarak karşılaştırılmıştır. Bu amaçla, farklı kat sayılı, farklı aks aralıklı ve farklı çapraz düzenine sahip toplam 18 adet MÇÇÇ’nin Opensees programı kullanılarak doğrusal olmayan statik itme analizleri gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçlarında, her bir MÇÇÇ’nin tonajları, elastik rijitlikleri, elastik kesme kuvvetleri ve süneklik kapasiteleri raporlanmıştır. Elde edilen sonuçlar, çerçeve açıklığı arttıkça MÇÇÇ’lerin tonajlarının, elastik rijitliklerinin ve elastik taban kesme kuvvetlerinin arttığını fakat süneklik kapasitelerinin düştüğünü göstermektedir. Ayrıca, parçalı-X tipi çapraz düzenine sahip sünekliği yüksek MÇÇÇ’lerin hem tonaj hem de dinamik performans açısından X ve ters-V tipi çapraz düzenine sahip MÇÇÇ’lere kıyasla daha avantajlı olduğu tespit edilmiştir.
merkezi çaprazlı çelik çerçeve eşdeğer deprem yükü yöntemi tasarım statik itme analizi süneklik
In this study, dynamic performance of X, inverted-V and split-X typed special concentrically braced frames (CBFs) designed based on Turkish Building Earthquake Code (TBEC-2018) and Design, Calculation and Construction Principles of Steel Structures (DCCPSC-2018) were investigated and compared. Pursuant to this aim, the nonlinear push-over analyses of a total of 18 CBFs with different number of story, different frame span and different braced configuration were conducted by using Opensees software. In the analysis results, tonnage, elastic stiffness, elastic base shear force and ductility capacity of each CBF were reported. The obtained results indicated that as the frame span increases, tonnage, elastic stiffness and elastic base shear force of CBFs increases whereas ductility capacity decreases. Moreover, it was noticed that split-X typed CBFs were more advantageous than the others in terms of both tonnage and dynamic performance.
Concentrically braced frame Equivalent lateral force method Design Pushover analysis Ductility
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 68 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.