BibTex RIS Kaynak Göster

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNE SAHİP ORMAN ÜRÜNLERİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE ÇALIŞAN PERFORMANSINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 18 Sayı: 4, 769 - 785, 20.03.2017

Öz

Endüstriyel üretim sistemlerinde birçok açıdan değerlendirilmesi gereken özelliklere sahip olan çalışanın başarısı, onun çalışmasını etkileyecek olan unsurların analizi ve uygun koşullara getirilmesi ile sağlanabilir. Bu amaçla çalışan performansını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve geliştirici tedbirlerin alınması işletmeler için vazgeçilemeyecek unsurlar arasındadır. Bu çalışma kapsamında orman ürünleri sanayinde çalışan performansını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve bu faktörlerin bazı demografik özellikler bakımından farklılaşma durumları araştırılmıştır. Anket verileri SPSS 16.0 ve AMOS 16.0 istatistik paket programlarında yer alan doğrulayıcı faktör analizi ve varyans analizi ile değerlendirilerek sonuçlar ortaya koyulmuştur. Sonuç olarak, orman ürünleri sanayinde çalışan performansını etkileyen faktörlerin stres, motivasyon, çalışma ortamı, iş koşulları ve iş doyumu olduğu belirlenmiştir. Bununla beraber belirlenen performans faktörlerinin cinsiyet, yaş, pozisyon ve toplam çalışma süresine göre farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler: Orman Ürünleri Sanayi, Performans, Doğrulayıcı Faktör Analizi, Demografik Özellikler.

Kaynakça

  • Aydın, S. (2007). Toplam kalite yönetiminde insan kaynaklarının rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksu, G., Acuner, A. ve Tabak, R. (2002). Sağlık Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı yöneticilerinin iş doyumuna yönelik bir araştırma (Ankara örneği). Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 55 (4): 271-282.
  • Aykanat, S. (2003). Sağlık işletmelerinde personelin motivasyonunu etkileyen faktörler-Ankara Numune Hastanesi’nde bir uygulama çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bal, J. ve Gundry, J. (1999). Virtual teaming in the automotive supply chain. Team Performance Management, An International Journal, 5 (6): 174-193.
  • Balcı, A. (2000). Öğretim elemanlarının iş stresi, kuram ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baysal, A. C. (1993). Çalışma yaşamında insan. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi, Yayın No: 225.
  • Çarıkçı, İ. H. (2001). Çalışanlarda iş tatminini etkileyen kişisel özellikler ve örgütsel sonuçları; süpermarket çalışanları üzerinde bir araştırma. MPM Verimlilik Dergisi, (4): 161-178.
  • Dağdeviren, M. (2005). Performans değerlendirme sürecinin çok ölçütlü karar verme teknikleri ile bütünleşik modellenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Delvecchio, W. (1999). The dynamic relationship job satisfaction and job performance. Unpublished Doctorate Dissertation. The University of Tulsa, USA.
  • Dişkaya, A. M. (2006). Performans yönetimi sistemi ve bir finans şirketinin performans değerlendirme sisteminin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dunteman, G. H. (1989). Principal component analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications (Quantitative Applications in the Social Sciences Series: 69).
  • Eroğlu, E. (2003). Toplam kalite yönetimi uygulamalarının yapısal eşitlik modeli ile analizi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Hum, S. H. ve Leow, L. H. (1996). Strategic manufacturing effectiveness; an emprical study based on the Hayes-Wheelwright framework. International Journal of Operations and Production Managements, 16 (4): 4-8.
  • İnce, C. (2007). Toplam kalite yönetiminin işgören tatminine etkileri üzerine Nevşehir yöresindeki otel işletmelerinde bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Klassen, R. M. ve Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102 (3): 741-756.
  • Longenecker, J. G. ve Pringle, C. D. (1981). Management. Columbus: C.E. Merill Publishing Co.
  • Johnson, W. B., Mason, F., Hall, S. M. ve Watson, J. (2012). Evaluation of aviation maintenance working environments, fatigue, and human performance. Washington, DC: Federal Aviation Administration Office of Aviation Medicine, http://hfskyway.faa.gov/document.htm, (18.12.2013).
  • Öğüt, A., Akgemci, T. ve Demirsel, M. T. (2004). Stratejik insan kaynakları yönetimi bağlamında örgütlerde işgören motivasyonu süreci. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12): 245-258.
  • Özkalp, E. (1990). Örgütsel davranış. Eskişehir: Etam.
  • Russell, D. W., Altmaier, E. ve Velzen, V. D. (1987). Job-related stress, social support, and burnout among classroom teachers. Journal of Applied Psychology, 72 (2): 269-274.
  • Serin, H. (2004). Organize sanayi bölgelerindeki mobilya sanayi işletmelerinde toplam kalite yönetimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Sharma, S. (1996). Applied multivariate techniques. New York: John Wiley&Sons Inc.
  • Spielberger, C. D. ve Reheiser, E. C. (1994). The job stress survey: measuring gender differences in occupation stress. Journal of Social Behavior & Personality, 9 (2): 199-218.
  • Stoner, J. A. F. (1982). Management. Second Edition. New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  • Tınaz, P. (2000). Çalışma yaşamında motivasyon kuramları. Mercek Dergisi, 19: 32.
  • Üçüncü, K., Akyüz, İ., Aydın, A. ve Taşdemir, T. (2008). Stres kaynaklarının ve diğer bazı faktörlerin akademik performans üzerine etkilerinin incelenmesi ve performansın geliştirilmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi Sonuç Raporu, Proje Kod No: 2005.113.002.4, Trabzon.
  • Vischer, J. C. (2006). The concept of wokplace performance and its value to managers. California Management Review, 49 (2): 1-18.
  • Winefield, H. R. ve Anstey, T. J. (1991). Job stress in general practice: Practitioner age, sex and attitudes as predictors. Family Practice, 8 (2): 140-144.
  • Yener, H. (2007). Personel performansına etki eden faktörlerin yapısal eşitlik modeli (YEM) ile incelenmesi ve bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yağar, H. (2007). Toplam kalite yönetimi ile organizasyonel performans ilişkisi ve finans sektörü uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

INVESTIGATION IN TERMS OF DEMOGRAPHIC CHARACTERISTICS OF THE FACTORS AFFECTING EMPLOYEE PERFORMANCE IN FOREST PRODUCTS INDUSTRY ENTERPRISES WITH QUALITY MANAGEMENT SYSTEM

Yıl 2016, Cilt: 18 Sayı: 4, 769 - 785, 20.03.2017

Öz

The success of employees, which has the features needed to evaluate in many respects in industrial production systems, can be achieved by analysis of the elements affecting its study and bringing appropriate conditions. For this purpose, the determination of factors affecting employee performance and taking the improving precautions is among the indispensable elements for businesses. In this study, determination of factors affecting employee performance in the forest products industry and differentiation status in terms of some demographic characteristics of these factors was investigated. The survey data were evaluated by using the confirmatory factor analysis and analysis of variance located in SPSS 16.0 and AMOS 16.0 statistical software package, and the results were revealed. As a result, it was determined that stress, motivation, work environment, work conditions and job satisfaction are the factors affecting employee performance in the forest products industry. In addition, it was appeared that determined performance factors vary according to gender, age, position and total running time.

Keywords: Forest Products Industry, Performance, Confirmatory Factor Analysis, Demographic Properties.

Kaynakça

  • Aydın, S. (2007). Toplam kalite yönetiminde insan kaynaklarının rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksu, G., Acuner, A. ve Tabak, R. (2002). Sağlık Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı yöneticilerinin iş doyumuna yönelik bir araştırma (Ankara örneği). Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 55 (4): 271-282.
  • Aykanat, S. (2003). Sağlık işletmelerinde personelin motivasyonunu etkileyen faktörler-Ankara Numune Hastanesi’nde bir uygulama çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bal, J. ve Gundry, J. (1999). Virtual teaming in the automotive supply chain. Team Performance Management, An International Journal, 5 (6): 174-193.
  • Balcı, A. (2000). Öğretim elemanlarının iş stresi, kuram ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baysal, A. C. (1993). Çalışma yaşamında insan. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi, Yayın No: 225.
  • Çarıkçı, İ. H. (2001). Çalışanlarda iş tatminini etkileyen kişisel özellikler ve örgütsel sonuçları; süpermarket çalışanları üzerinde bir araştırma. MPM Verimlilik Dergisi, (4): 161-178.
  • Dağdeviren, M. (2005). Performans değerlendirme sürecinin çok ölçütlü karar verme teknikleri ile bütünleşik modellenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Delvecchio, W. (1999). The dynamic relationship job satisfaction and job performance. Unpublished Doctorate Dissertation. The University of Tulsa, USA.
  • Dişkaya, A. M. (2006). Performans yönetimi sistemi ve bir finans şirketinin performans değerlendirme sisteminin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dunteman, G. H. (1989). Principal component analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications (Quantitative Applications in the Social Sciences Series: 69).
  • Eroğlu, E. (2003). Toplam kalite yönetimi uygulamalarının yapısal eşitlik modeli ile analizi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Hum, S. H. ve Leow, L. H. (1996). Strategic manufacturing effectiveness; an emprical study based on the Hayes-Wheelwright framework. International Journal of Operations and Production Managements, 16 (4): 4-8.
  • İnce, C. (2007). Toplam kalite yönetiminin işgören tatminine etkileri üzerine Nevşehir yöresindeki otel işletmelerinde bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Klassen, R. M. ve Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102 (3): 741-756.
  • Longenecker, J. G. ve Pringle, C. D. (1981). Management. Columbus: C.E. Merill Publishing Co.
  • Johnson, W. B., Mason, F., Hall, S. M. ve Watson, J. (2012). Evaluation of aviation maintenance working environments, fatigue, and human performance. Washington, DC: Federal Aviation Administration Office of Aviation Medicine, http://hfskyway.faa.gov/document.htm, (18.12.2013).
  • Öğüt, A., Akgemci, T. ve Demirsel, M. T. (2004). Stratejik insan kaynakları yönetimi bağlamında örgütlerde işgören motivasyonu süreci. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12): 245-258.
  • Özkalp, E. (1990). Örgütsel davranış. Eskişehir: Etam.
  • Russell, D. W., Altmaier, E. ve Velzen, V. D. (1987). Job-related stress, social support, and burnout among classroom teachers. Journal of Applied Psychology, 72 (2): 269-274.
  • Serin, H. (2004). Organize sanayi bölgelerindeki mobilya sanayi işletmelerinde toplam kalite yönetimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Sharma, S. (1996). Applied multivariate techniques. New York: John Wiley&Sons Inc.
  • Spielberger, C. D. ve Reheiser, E. C. (1994). The job stress survey: measuring gender differences in occupation stress. Journal of Social Behavior & Personality, 9 (2): 199-218.
  • Stoner, J. A. F. (1982). Management. Second Edition. New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  • Tınaz, P. (2000). Çalışma yaşamında motivasyon kuramları. Mercek Dergisi, 19: 32.
  • Üçüncü, K., Akyüz, İ., Aydın, A. ve Taşdemir, T. (2008). Stres kaynaklarının ve diğer bazı faktörlerin akademik performans üzerine etkilerinin incelenmesi ve performansın geliştirilmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi Sonuç Raporu, Proje Kod No: 2005.113.002.4, Trabzon.
  • Vischer, J. C. (2006). The concept of wokplace performance and its value to managers. California Management Review, 49 (2): 1-18.
  • Winefield, H. R. ve Anstey, T. J. (1991). Job stress in general practice: Practitioner age, sex and attitudes as predictors. Family Practice, 8 (2): 140-144.
  • Yener, H. (2007). Personel performansına etki eden faktörlerin yapısal eşitlik modeli (YEM) ile incelenmesi ve bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yağar, H. (2007). Toplam kalite yönetimi ile organizasyonel performans ilişkisi ve finans sektörü uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aytaç Aydın

Kemal Üçüncü

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2017
Gönderilme Tarihi 16 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 18 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydın, A., & Üçüncü, K. (2017). KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNE SAHİP ORMAN ÜRÜNLERİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE ÇALIŞAN PERFORMANSINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(4), 769-785. https://doi.org/10.16953/deusbed.12940