Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TIP ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ALGISI: KLİNİK ÖNCESİ VE KLİNİK DÖNEMİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 4, 1708 - 1732, 26.12.2022
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1198887

Öz

Toplumsal cinsiyet algısı (TCA), insanların cinsiyetlerine göre neleri yapıp neleri yapamayacağına dair öngörülerde bulunmalarını sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, tıp fakültesi birinci (klinik öncesi) ve son sınıf (klinik) öğrencilerinin TCA’larını, TCA ölçeği aracılığıyla belirlemek ve bu iki grubu karşılaştırmaktır. Çalışmaya 2021-22 eğitim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi'ndeki toplam 435 birinci ve altıncı sınıf öğrencisi katılmıştır (ulaşma oranı %60.6). Araştırmada tüm öğrencilerin yüksek TCA puan ortalamalarının 107.31±14.11 (min. 28-max. 125) olduğu görülmüştür. Birinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin TCA puanları benzer olup istatistiksel olarak fark bulunmamıştır. Öğrencilerin sınıflarına göre TCA’ları açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Cinsiyet açısından TCA arasında fark olduğu ve bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Kız öğrencilerin daha pozitif TCA’na sahip oldukları sonucu literatürle uyumlu bulunmuştur. Üniversite öğrencileri ile yapılan benzer araştırmalarda öğrencilerin genel olarak eşitlikçi bir yaklaşıma sahip oldukları görülmüştür.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Alers, M., van Leerdam, L., Dielissen, P. & Lagro-Janssen, A. (2014). Gendered specialities during medical education: A literature review. Perspectives on Medical Education, 3 (3), 163-178. https://doi.org/10.1007/s40037-014-0132-1.
  • Al-Ismail, M. S., Naseralallah, L. M., Hussain, T. A., Stewart, D., Alkhiyami, D., Abu Rasheed, H. M. & Nazar, Z. (2022). Learning needsassessments in continuing professional development: A scoping review. Medical Teacher, 0 (0), 1-9. https://doi.org/10.1080/0142159X.2022.2126756.
  • Altınova, H. H. & Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24 (2), 9-22
  • Andersson, J., Verdonk, P., Johansson, E. E., Lagro-Janssen, T. & Hamberg, K. (2012). Comparing gender awareness in Dutch and Swedish first-year medical students—Results from a questionaire. BMC Medical Education, 12 (1), 3. https://doi.org/10.1186/1472-6920-12-3.
  • Ayata, A. & Takkaç, H. S. (2020). AB-Türkiye İlişkileri Bağlamında Toplumsal Cinsiyet Politikaları AB İlerleme Raporları Perspektifinden Bir Değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (2), 197-214. https://doi.org/10.18037/ausbd.758060.
  • Bakir, N., Vural, P. I. & Demi̇r, C. (2019). Üniversite öğrencilerinin cinsel eğitime yönelik tutumları ve toplumsal cinsiyet algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 3 (5), 119-128. https://doi.org/10.31461/ybpd.548926.
  • Bates, L. M., Hankivsky, O. & Springer, K. W. (2009). Gender and health inequities: A comment on the Final Report of the WHO Commission on the Social Determinants of Health. Social Science & Medicine, 69 (7), 1002-1004. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2009.07.021.
  • Bleakley, A. (2013). Gender matters in medical education. Medical Education, 47 (1), 59-70. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2012.04351.x.
  • Boylu, A. A. & Paçacioğlu, B. (2016). Yaşam kalitesi ve göstergeleri. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 8 (15), 137-150. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.266011.
  • Carnes, M. (2010). Commentary: Deconstructing Gender Difference. Academic Medicine, 85 (4), 575. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181d983de.
  • Cathelain, A., Jourdain, M., Cordonnier, C., Catteau-Jonard, S., Sebbane, D., Copin, M. C. & Garabedian, C. (2021). Career aspirations among specialty residents in France: A cross-sectional gender-based comparison. BMC Medical Education, 21 (1), 63. https://doi.org/10.1186/s12909-021-02494-1.
  • Clarke, A., Powell, J. & Lansang, M. A. (2009). Needs assessment: A practical approach. Oxford Textbook of Public Health, Volume 3: The Practice of Public Health, (Ed.5), 1549-1561.
  • DeVellis, R. F. & Thorpe, C. T. (2021). Scale development: Theory and applications. SAGE Publications.
  • Dielissen, P. W., Bottema, B. J., Verdonk, P. & Lagro-Janssen, T. L. (2009). Incorporating and eva
  • curriculum: A survey study in Dutch GP training. BMC Medical Education, 9 (1), 58. https://doi.org/10.1186/1472-6920-9-58.
  • Direk, N. & Irmak, B. (2017). Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 31 (3), 121-128.
  • Dökmen, Z. Y. (2019). Toplumsal cinsiyet, sosyal psikolojik açıklamalar. Remzi Kitabevi.
  • Durgun, S. K. & Ulaş, S. C. (2019). Ebelik/hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Medical Sciences, 14 (2), 93-103.
  • Edmunds, L. D., Ovseiko, P. V., Shepperd, S., Greenhalgh, T., Frith, P., Roberts, N. W. & Buchan, A. M. (2016). Why do women choose or reject careers in academic medicine? A narrative review of empirical evidence. Lancet (London, England), 388 (10062), 2948-2958. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(15)01091-0.
  • Elgün, A. & Alemdar, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarına yönelik bir araştırma: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3, 1054-1054. https://doi.org/10.24289/ijsser.316874.
  • Fitzgerald, J. E. F., Tang, S.-W., Ravindra, P. & Maxwell-Armstrong, C. A. (2013). Gender-related perceptions of careers in surgery among new medical graduates: Results of a cross-sectional study. The American Journal of Surgery, 206 (1), 112-119. https://doi.org/10.1016/j.amjsurg.2012.04.009.
  • Güzel, A. (2016). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ve ilişkili faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5 (4), 1-11.
  • Hamberg, K. & Johansson, E. E. (2006). Medical students’ attitudes to gender issues in the role and career of physicians: A qualitative study conducted in Sweden. Medical Teacher, 28(7), 635-641. https://doi.org/10.1080/01421590600871007.
  • Heise, L., Greene, M. E., Opper, N., Stavropoulou, M., Harper, C., Nascimento, M. & Rao Gupta, G. (2019). Gender inequality and restrictive gender norms: Framing the challenges to health. The Lancet, 393 (10189), 2440-2454. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)30652-X.
  • Kalaitzi, S. (2020). Navigating barriers to gender equality in the European Union context: The case of healthcare sector. South Eastern European Journal of Public Health (SEEJPH). https://doi.org/10.4119/seejph-3492.
  • Korkmaz, K. & Özbesler, C. (2022). Sosyal hizmet öğrencilerinin farklılıklara saygı düzeyleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Toplum ve Sosyal Hizmet, 33 (3), 867-887. https://doi.org/10.33417/tsh.994401.
  • Lagro-Janssen, T., Lo Fo Wong, S. & Van den Muijsenbergh, M. (2008). The importance of gender in health problems. European Journal of General Practice, 14(sup1), 33-37. https://doi.org/10.1080/13814780802436127.
  • Lambert, T., Surman, G. & Goldacre, M. (2014). UK doctors and equal opportunities in the NHS: National questionnaire surveys of views on gender, ethnicity and disability. Journal of the Royal Society of Medicine, 107 (10), 398-408. https://doi.org/10.1177/0141076814541848.
  • Manandhar, M., Hawkes, S., Buse, K., Nosrati, E. & Magar, V. (2018). Gender, health and the 2030 agenda for sustainable development. Bulletin of the World Health Organization, 96 (9), 644-653. https://doi.org/10.2471/BLT.18.211607.
  • McCormick, J. (2020). Understanding the European Union: A Concise Introduction. Bloomsbury Publishing.
  • Midik, O., Aytuğ Koşan, A. M. E., Coskun, O., Baykan, Z., Karabilgin Öztürkçü, & Şenol, Y. (2020). Gender in medical education in Turkey: The intern perspective. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 8 (4), 149-157. https://doi.org/10.30476/jamp.2020.85784.1197.
  • Nicholson, T., Higgins, W., Turner, P., James, S., Stickle, F., & Pruitt, T. (1994). The relation between meaning in life and the occurrence of drug abuse: A retrospective study. Psychology of Addictive Behaviors, 8(1), 24–28.
  • Öngen, B. & Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Istanbul Journal of Sociological Studies, (48), 1-18.
  • Özaydinlik K. (2015). Toplumsal Cinsiyet Temelinde Türkiye’de Kadın ve Eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 0 (33). https://doi.org/10.21560/spcd.03093.
  • Pattani, R., Burns, K. E. A., Lorens, E., Straus, S. E. & Hawker, G. A. (2022). Effect of race, gender identity, and their intersection on career satisfaction: A cross-sectional survey of academic physicians. Medical Teacher, 44 (6), 614-621. https://doi.org/10.1080/0142159X.2021.2014799.
  • Pearse, R. & Connell, R. (2016). Gender norms and the economy: Insights from social research. Feminist Economics, 22 (1), 30-53. https://doi.org/10.1080/13545701.2015.1078485.
  • Petersen, D. J. & Alexander, G. R. (Ed.). (2001). The Process of Needs Assessment. Içinde Needs Assessment in Public Health: A Practical Guide for Students and Professionals içinde (ss. 15-37). Boston, MA: Springer US. https://doi.org/10.1007/0-306-47610-X_2.
  • Rea, L. M. & Parker, R. A. (2014). Designing and conducting survey research: A comprehensive guide. John Wiley & Sons.
  • Reed, D. A., Enders, F., Lindor, R., McClees, M. & Lindor, K. D. (2011). Gender differences in academic productivity and leadership appointments of physicians throughout academic careers. Academic Medicine, 86 (1), 43-47. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181ff9ff2.
  • Rogers, N. & Henrich, J. (2003). Teaching Women’s Health into the 21st Century. Women & Health, 37 (4), 11-21. https://doi.org/10.1300/J013v37n04_02.
  • Salgado, D. M., Vogt, D. S., King, L. A. & King, D. W. (2002). Gender Awareness Inventory-VA: A measure of ıdeology, sensitivity, and knowledge related to women veterans’ health care. Sex Roles, 46 (7), 247-262. https://doi.org/10.1023/A:1020171416038.
  • Samuriwo, R., Patel, Y., Webb, K. & Bullock, A. (2020). ‘Man up’: Medical students’ perceptions of gender and learning in clinical practice: A qualitative study. Medical Education, 54 (2), 150-161. https://doi.org/10.1111/medu.13959.
  • Scanlan, G., Johnston, P., Walker, K., Skåtun, D. & Cleland, J. (2020). Today’s doctors: What do men and women value in a training post? Medical Education, 54 (5), 408-418. https://doi.org/10.1111/medu.14151.
  • Siller, H., Komlenac, N., Fink, H., Perkhofer, S. & Hochleitner, M. (2018). Promoting gender in medical and allied health professions education: Influence on students’ gender awareness. Health Care for Women International, 39 (9), 1056-1072. https://doi.org/10.1080/07399332.2017.1395881.
  • Sönmez, Y., Kısaoğlu, N. B. & Dönmez, K. O. (2018). Bir tıp fakültesinin birinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve ilişkili faktörler. Smyrna Tıp Dergisi, 3, 14-21.
  • Stoverinck, M. J. M., Lagro-Janssen, A. L. M. & Weel, C. V. (1996). Sex differences in health problems, diagnostic testing, and referral in primary care.
  • Varol, Z. S., Çi̇çekli̇oğlu, M. & Taner, Ş. (2016). Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi, 55 (3), 122-128. https://doi.org/10.19161/etd.344208.
  • Verdonk, P., Benschop, Y. W. M., De Haes, H. C. J. M. & Lagro-Janssen, T. L. M. (2008). Medical Students’ Gender Awareness. Sex Roles, 58 (3), 222-234. https://doi.org/10.1007/s11199-007-9326-x.
  • Yeni̇sey, K. D. (2006). İş Kanunu’nda eşitlik ilkesi ve ayırımcılık yasağı. Çalışma ve Toplum, 4 (11), 63-82.
  • https://eige.europa.eu/gender-mainstreaming/what-is-gender-mainstreaming, (Erişim Tarihi: 10.09.2022).
  • https://web.archive.org/web/20150511190910/http://www.med.monash.edu.au/gendermed/sexandgender.html (Erişim Tarihi: 10.09.2022).
  • https://www.gendro.org/consensus-statement, (Erişim Tarihi: 05.09.2022).
  • https://debis.deu.edu.tr/ders-katalog/2022-2023/tr/bolum_1081_tr.html, (Erişim Tarihi: 06.09.2022).
  • https://eurohealth.ie/2015/02/27/expert-workshop-sex-gender/, (Erişim Tarihi: 11.09.2022).
  • https://www.who.int/health-topics/gender, (Erişim Tarihi: 07.09.2022).
  • https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-rights/gender-equality/gender-equality-strategy_en, (Erişim Tarihi: 12.09.2022).
  • https://eige.europa.eu/gender-mainstreaming, (Erişim Tarihi: 12.09.2022).
  • https://eige.europa.eu/gender-statistics/dgs/indicator/wmidm_educ__wmid_acadsci, (Erişim Tarihi: 01.09.2022).
  • https://www.mededworld.org(Erişim Tarihi: 01.10.2022).
  • https://kaznmu.edu.kz/rus/wp-content/uploads/2015/11/MedEdWorld-Webinars-2015.pdf, (Erişim Tarihi: 10.09.2022).
  • https://european-union.europa.eu/principles-countries-history_en https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/key-facts-and-figures/structure_en, (Erişim Tarihi: 10.08.2022).
  • https://eige.europa.eu/gender-based-violence/what-is-gender-based-violence, (Erişim Tarihi: 04.09.2022).
  • https://www.coe.int/en/web/gender-matters/sex-and-gender, (Erişim Tarihi: 03.09.2022).
  • https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tps00001/default/table?lang=en https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tps00001/default/table?lang=en, (Erişim Tarihi: 08.09.2022).
  • https://www.bmj.com/content/314/7080/572/related, (Erişim Tarihi: 21.09.2022).
  • https://www.coe.int/en/web/european-social-charter/home, (Erişim Tarihi: 18.09.2022).
  • https://faculty.uml.edu//kluis/59.240/Nicholson_InterpretingGender.pdf, (Erişim Tarihi: 27.09.2022).

MEDICAL STUDENTS' PERCEPTION OF GENDER: A COMPARISON BETWEEN THE PRECLINICAL AND CLINICAL PHASES

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 4, 1708 - 1732, 26.12.2022
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1198887

Öz

Perception of gender provides predictions about what people can and cannot do based on their gender. The study is aimed to determine the perceptions of the first (pre-clinical) and final-year (clinical) students at medical school through the Turkish version of the Perception of Gender Scale and to compare the PG between these two groups. A total of 435 students participated in the study at Dokuz Eylul University Faculty of Medicine in the 2021-22 academic year (response rate 60.6%).

In the study, it was determined that the high mean PG scores of all students are 107.31±14.11 (min. 28-max. 125). PG scores of the first and sixth-grade students are similar, and no statistical difference is found. The difference between gender and PG is statistically significant for women.The fact that female students have more positive PG is in line with the literature. In similar studies conducted with university students, it is seen that students generally have an egalitarian approach.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Alers, M., van Leerdam, L., Dielissen, P. & Lagro-Janssen, A. (2014). Gendered specialities during medical education: A literature review. Perspectives on Medical Education, 3 (3), 163-178. https://doi.org/10.1007/s40037-014-0132-1.
  • Al-Ismail, M. S., Naseralallah, L. M., Hussain, T. A., Stewart, D., Alkhiyami, D., Abu Rasheed, H. M. & Nazar, Z. (2022). Learning needsassessments in continuing professional development: A scoping review. Medical Teacher, 0 (0), 1-9. https://doi.org/10.1080/0142159X.2022.2126756.
  • Altınova, H. H. & Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24 (2), 9-22
  • Andersson, J., Verdonk, P., Johansson, E. E., Lagro-Janssen, T. & Hamberg, K. (2012). Comparing gender awareness in Dutch and Swedish first-year medical students—Results from a questionaire. BMC Medical Education, 12 (1), 3. https://doi.org/10.1186/1472-6920-12-3.
  • Ayata, A. & Takkaç, H. S. (2020). AB-Türkiye İlişkileri Bağlamında Toplumsal Cinsiyet Politikaları AB İlerleme Raporları Perspektifinden Bir Değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (2), 197-214. https://doi.org/10.18037/ausbd.758060.
  • Bakir, N., Vural, P. I. & Demi̇r, C. (2019). Üniversite öğrencilerinin cinsel eğitime yönelik tutumları ve toplumsal cinsiyet algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 3 (5), 119-128. https://doi.org/10.31461/ybpd.548926.
  • Bates, L. M., Hankivsky, O. & Springer, K. W. (2009). Gender and health inequities: A comment on the Final Report of the WHO Commission on the Social Determinants of Health. Social Science & Medicine, 69 (7), 1002-1004. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2009.07.021.
  • Bleakley, A. (2013). Gender matters in medical education. Medical Education, 47 (1), 59-70. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2012.04351.x.
  • Boylu, A. A. & Paçacioğlu, B. (2016). Yaşam kalitesi ve göstergeleri. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 8 (15), 137-150. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.266011.
  • Carnes, M. (2010). Commentary: Deconstructing Gender Difference. Academic Medicine, 85 (4), 575. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181d983de.
  • Cathelain, A., Jourdain, M., Cordonnier, C., Catteau-Jonard, S., Sebbane, D., Copin, M. C. & Garabedian, C. (2021). Career aspirations among specialty residents in France: A cross-sectional gender-based comparison. BMC Medical Education, 21 (1), 63. https://doi.org/10.1186/s12909-021-02494-1.
  • Clarke, A., Powell, J. & Lansang, M. A. (2009). Needs assessment: A practical approach. Oxford Textbook of Public Health, Volume 3: The Practice of Public Health, (Ed.5), 1549-1561.
  • DeVellis, R. F. & Thorpe, C. T. (2021). Scale development: Theory and applications. SAGE Publications.
  • Dielissen, P. W., Bottema, B. J., Verdonk, P. & Lagro-Janssen, T. L. (2009). Incorporating and eva
  • curriculum: A survey study in Dutch GP training. BMC Medical Education, 9 (1), 58. https://doi.org/10.1186/1472-6920-9-58.
  • Direk, N. & Irmak, B. (2017). Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 31 (3), 121-128.
  • Dökmen, Z. Y. (2019). Toplumsal cinsiyet, sosyal psikolojik açıklamalar. Remzi Kitabevi.
  • Durgun, S. K. & Ulaş, S. C. (2019). Ebelik/hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Medical Sciences, 14 (2), 93-103.
  • Edmunds, L. D., Ovseiko, P. V., Shepperd, S., Greenhalgh, T., Frith, P., Roberts, N. W. & Buchan, A. M. (2016). Why do women choose or reject careers in academic medicine? A narrative review of empirical evidence. Lancet (London, England), 388 (10062), 2948-2958. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(15)01091-0.
  • Elgün, A. & Alemdar, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarına yönelik bir araştırma: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3, 1054-1054. https://doi.org/10.24289/ijsser.316874.
  • Fitzgerald, J. E. F., Tang, S.-W., Ravindra, P. & Maxwell-Armstrong, C. A. (2013). Gender-related perceptions of careers in surgery among new medical graduates: Results of a cross-sectional study. The American Journal of Surgery, 206 (1), 112-119. https://doi.org/10.1016/j.amjsurg.2012.04.009.
  • Güzel, A. (2016). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ve ilişkili faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5 (4), 1-11.
  • Hamberg, K. & Johansson, E. E. (2006). Medical students’ attitudes to gender issues in the role and career of physicians: A qualitative study conducted in Sweden. Medical Teacher, 28(7), 635-641. https://doi.org/10.1080/01421590600871007.
  • Heise, L., Greene, M. E., Opper, N., Stavropoulou, M., Harper, C., Nascimento, M. & Rao Gupta, G. (2019). Gender inequality and restrictive gender norms: Framing the challenges to health. The Lancet, 393 (10189), 2440-2454. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)30652-X.
  • Kalaitzi, S. (2020). Navigating barriers to gender equality in the European Union context: The case of healthcare sector. South Eastern European Journal of Public Health (SEEJPH). https://doi.org/10.4119/seejph-3492.
  • Korkmaz, K. & Özbesler, C. (2022). Sosyal hizmet öğrencilerinin farklılıklara saygı düzeyleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Toplum ve Sosyal Hizmet, 33 (3), 867-887. https://doi.org/10.33417/tsh.994401.
  • Lagro-Janssen, T., Lo Fo Wong, S. & Van den Muijsenbergh, M. (2008). The importance of gender in health problems. European Journal of General Practice, 14(sup1), 33-37. https://doi.org/10.1080/13814780802436127.
  • Lambert, T., Surman, G. & Goldacre, M. (2014). UK doctors and equal opportunities in the NHS: National questionnaire surveys of views on gender, ethnicity and disability. Journal of the Royal Society of Medicine, 107 (10), 398-408. https://doi.org/10.1177/0141076814541848.
  • Manandhar, M., Hawkes, S., Buse, K., Nosrati, E. & Magar, V. (2018). Gender, health and the 2030 agenda for sustainable development. Bulletin of the World Health Organization, 96 (9), 644-653. https://doi.org/10.2471/BLT.18.211607.
  • McCormick, J. (2020). Understanding the European Union: A Concise Introduction. Bloomsbury Publishing.
  • Midik, O., Aytuğ Koşan, A. M. E., Coskun, O., Baykan, Z., Karabilgin Öztürkçü, & Şenol, Y. (2020). Gender in medical education in Turkey: The intern perspective. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 8 (4), 149-157. https://doi.org/10.30476/jamp.2020.85784.1197.
  • Nicholson, T., Higgins, W., Turner, P., James, S., Stickle, F., & Pruitt, T. (1994). The relation between meaning in life and the occurrence of drug abuse: A retrospective study. Psychology of Addictive Behaviors, 8(1), 24–28.
  • Öngen, B. & Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Istanbul Journal of Sociological Studies, (48), 1-18.
  • Özaydinlik K. (2015). Toplumsal Cinsiyet Temelinde Türkiye’de Kadın ve Eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 0 (33). https://doi.org/10.21560/spcd.03093.
  • Pattani, R., Burns, K. E. A., Lorens, E., Straus, S. E. & Hawker, G. A. (2022). Effect of race, gender identity, and their intersection on career satisfaction: A cross-sectional survey of academic physicians. Medical Teacher, 44 (6), 614-621. https://doi.org/10.1080/0142159X.2021.2014799.
  • Pearse, R. & Connell, R. (2016). Gender norms and the economy: Insights from social research. Feminist Economics, 22 (1), 30-53. https://doi.org/10.1080/13545701.2015.1078485.
  • Petersen, D. J. & Alexander, G. R. (Ed.). (2001). The Process of Needs Assessment. Içinde Needs Assessment in Public Health: A Practical Guide for Students and Professionals içinde (ss. 15-37). Boston, MA: Springer US. https://doi.org/10.1007/0-306-47610-X_2.
  • Rea, L. M. & Parker, R. A. (2014). Designing and conducting survey research: A comprehensive guide. John Wiley & Sons.
  • Reed, D. A., Enders, F., Lindor, R., McClees, M. & Lindor, K. D. (2011). Gender differences in academic productivity and leadership appointments of physicians throughout academic careers. Academic Medicine, 86 (1), 43-47. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181ff9ff2.
  • Rogers, N. & Henrich, J. (2003). Teaching Women’s Health into the 21st Century. Women & Health, 37 (4), 11-21. https://doi.org/10.1300/J013v37n04_02.
  • Salgado, D. M., Vogt, D. S., King, L. A. & King, D. W. (2002). Gender Awareness Inventory-VA: A measure of ıdeology, sensitivity, and knowledge related to women veterans’ health care. Sex Roles, 46 (7), 247-262. https://doi.org/10.1023/A:1020171416038.
  • Samuriwo, R., Patel, Y., Webb, K. & Bullock, A. (2020). ‘Man up’: Medical students’ perceptions of gender and learning in clinical practice: A qualitative study. Medical Education, 54 (2), 150-161. https://doi.org/10.1111/medu.13959.
  • Scanlan, G., Johnston, P., Walker, K., Skåtun, D. & Cleland, J. (2020). Today’s doctors: What do men and women value in a training post? Medical Education, 54 (5), 408-418. https://doi.org/10.1111/medu.14151.
  • Siller, H., Komlenac, N., Fink, H., Perkhofer, S. & Hochleitner, M. (2018). Promoting gender in medical and allied health professions education: Influence on students’ gender awareness. Health Care for Women International, 39 (9), 1056-1072. https://doi.org/10.1080/07399332.2017.1395881.
  • Sönmez, Y., Kısaoğlu, N. B. & Dönmez, K. O. (2018). Bir tıp fakültesinin birinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve ilişkili faktörler. Smyrna Tıp Dergisi, 3, 14-21.
  • Stoverinck, M. J. M., Lagro-Janssen, A. L. M. & Weel, C. V. (1996). Sex differences in health problems, diagnostic testing, and referral in primary care.
  • Varol, Z. S., Çi̇çekli̇oğlu, M. & Taner, Ş. (2016). Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi, 55 (3), 122-128. https://doi.org/10.19161/etd.344208.
  • Verdonk, P., Benschop, Y. W. M., De Haes, H. C. J. M. & Lagro-Janssen, T. L. M. (2008). Medical Students’ Gender Awareness. Sex Roles, 58 (3), 222-234. https://doi.org/10.1007/s11199-007-9326-x.
  • Yeni̇sey, K. D. (2006). İş Kanunu’nda eşitlik ilkesi ve ayırımcılık yasağı. Çalışma ve Toplum, 4 (11), 63-82.
  • https://eige.europa.eu/gender-mainstreaming/what-is-gender-mainstreaming, (Erişim Tarihi: 10.09.2022).
  • https://web.archive.org/web/20150511190910/http://www.med.monash.edu.au/gendermed/sexandgender.html (Erişim Tarihi: 10.09.2022).
  • https://www.gendro.org/consensus-statement, (Erişim Tarihi: 05.09.2022).
  • https://debis.deu.edu.tr/ders-katalog/2022-2023/tr/bolum_1081_tr.html, (Erişim Tarihi: 06.09.2022).
  • https://eurohealth.ie/2015/02/27/expert-workshop-sex-gender/, (Erişim Tarihi: 11.09.2022).
  • https://www.who.int/health-topics/gender, (Erişim Tarihi: 07.09.2022).
  • https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-rights/gender-equality/gender-equality-strategy_en, (Erişim Tarihi: 12.09.2022).
  • https://eige.europa.eu/gender-mainstreaming, (Erişim Tarihi: 12.09.2022).
  • https://eige.europa.eu/gender-statistics/dgs/indicator/wmidm_educ__wmid_acadsci, (Erişim Tarihi: 01.09.2022).
  • https://www.mededworld.org(Erişim Tarihi: 01.10.2022).
  • https://kaznmu.edu.kz/rus/wp-content/uploads/2015/11/MedEdWorld-Webinars-2015.pdf, (Erişim Tarihi: 10.09.2022).
  • https://european-union.europa.eu/principles-countries-history_en https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/key-facts-and-figures/structure_en, (Erişim Tarihi: 10.08.2022).
  • https://eige.europa.eu/gender-based-violence/what-is-gender-based-violence, (Erişim Tarihi: 04.09.2022).
  • https://www.coe.int/en/web/gender-matters/sex-and-gender, (Erişim Tarihi: 03.09.2022).
  • https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tps00001/default/table?lang=en https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tps00001/default/table?lang=en, (Erişim Tarihi: 08.09.2022).
  • https://www.bmj.com/content/314/7080/572/related, (Erişim Tarihi: 21.09.2022).
  • https://www.coe.int/en/web/european-social-charter/home, (Erişim Tarihi: 18.09.2022).
  • https://faculty.uml.edu//kluis/59.240/Nicholson_InterpretingGender.pdf, (Erişim Tarihi: 27.09.2022).
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevtap Aydın 0000-0003-0050-1764

Esin Ergönül 0000-0003-0126-8108

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydın, S., & Ergönül, E. (2022). TIP ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ALGISI: KLİNİK ÖNCESİ VE KLİNİK DÖNEMİN KARŞILAŞTIRILMASI. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(4), 1708-1732. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1198887