İçinde yaşadığımız çağda iklim krizi, açlık, cinsiyet eşitsizlikleri, çevre kirliliği, gıda israfı gibi küresel sorunların varlığı, sadece hükümetlerin değil, girişimcilerin de sosyal fayda yaratma motivasyonu ile aksiyon aldıkları bir çevre yaratmıştır. Bu çevrede toplumsal fayda yaratma önceliğiyle kurulan sosyal girişimler, sürdürülebilir bir iş modeli kapsamında sosyal sorunlar için çözüm üreten değer önerileriyle hizmet vermektedir. Misyon odaklı bu girişimler, ölçülebilir sosyal etkiyi amaçlamakta, elde ettikleri gelir ile sürdürülebilirliği sağlarken kârlarını tekrar yatırıma döndürmektedirler. Bu çalışma ile Türkiye’deki girişimcilik ekosistemi içinde doğmuş, sürdürülebilir kalkınma amaçlarından öncelikli olarak Sorumlu Üretim ve Tüketim’e odaklanarak gıda israfına yönelik değer önerisi yaratan Fazla Gıda A.Ş., iş fikrinin doğuşu ve doğrulanması süreci, iş modeli, büyüme sürecinde ekosistem içinde yararlandığı finansman kaynakları, bir sosyal girişim olarak inovatif yönü, etki odaklı oluşu ve sürdürülebilir kalkınmaya katkısı örnek olay kapsamında incelenmektedir. Böylece çalışma ile sosyal girişimci adaylarına iş fikrinin doğuşundan ticarileşmesine deneyimleyecekleri süreçleri görmeleri ve girişimcilik ekosisteminde faydalanabilecekleri araçları tanımaları hususunda panoramik bir görünüm sunarak alana katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Bu yönüyle özgün olan çalışmada, Fazla Gıda A.Ş.’nin, sosyal inovasyonu gerçekleştirmede sunduğu değer önerisi, hedef müşteri segmentlerine uygun yenilikçi çözümleri, iş ve gelir modelleri, kullandığı kanallar, büyüme sürecinde aldığı yerli ve yabancı yatırımlar, girişimcilik ekosisteminde girdiği yarışmalar, hızlandırma programları ve kazandığı ödüller ve son olarak etki odaklı bir sosyal girişim olarak benimsediği sürdürülebilir kalkınma amaçları irdelenmektedir.
Sosyal Girişimcilik Sosyal Girişim Sosyal Etki Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları İnovasyon.
Bu yayının vücut bulmasında sağladıkları destek ve iş birliğinden ötürü Fazla Gıda A.Ş. yetkililerine teşekkürlerimi sunarım.
Global problems such as climate crisis, poverty, gender inequalities, environmental pollution, food waste in tour contemporary world have created an environment in which not only governments but also entrepreneurs take action with the motivation to create a social benefit. Social enterprises, established with the priority of creating social benefit, operate in the market with a business model that will ensure their sustainability and a value proposition that produces a solution to a social problem. Social enterprises, which are distinguished from traditional non-profit charitable organizations and for-profit business ventures, as “impact investments aiming to create a measurable social impact with financial return”, are mission-oriented profit-oriented institutions that ensure their sustainability with the income they earn. With this study, it’s planned to study on Fazla Gıda A.Ş., which was born in Turkish Entrepreneurial Ecosystem and offering a value proposition focused on SDG 12 Responsible Production and Consumption and food waste, in terms of raise of business idea, foundation and growth, its innovativeness, impact-orientation and commitment into SDGs in qualitative research pattern. The purpose of the study is to demonstrate the foundation motivation, the raise of business idea, validation of business idea, the role of technology in the emergence of the product, its business and income model, in-kind and cash supports and investments received, and commercialization process of the social enterprise. By this means, while the concept of social entrepreneurship will be discussed, a Turkish social enterprise, proved its success with the awards and investments received and will expand its operations to foreign markets with the internationalization vision, will be brought to Turkish literature.
Social Entrepreneurship Social Enterprise Social Impact Sustainable Development Goals Innovation.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Pazarlama (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 20 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 3 |