Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF THE MOVIE PARASITE FROM THE PERSPECTIVE OF PİERRE BOURDIEU'S FİELD AND STRATEGY CONCEPTS

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 3, 1385 - 1400, 15.09.2024
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1466674

Öz

The aim of this study is to examine the movie "Parasite" within the framework of Bourdieu's concepts of field and strategy and in the context of class differences and inequalities. Pierre Bourdieu's concept of "field" refers to a particular space or area of activity within a particular social structure. In this field, individuals engage in social relationships and interactions within a certain competition. “Strategies” are the plans and tactics that individuals use to achieve certain goals and obtain certain results. In this study, whose conceptual framework is formed by Bourdieu's concepts of field and strategy, what kind of strategies individuals use against inequalities to protect their own positions or change them in their favor as actors and their attempts to enter the field will be discussed. The study aims to analyze the strategies used by individuals (the Kim family) to enter the field in the film using the content analysis method. The article concludes that belonging to a social class or stratum fundamentally affects an individual's behavior.

Kaynakça

  • Alçık, F. F. (2022). Mülkleştirilen Kölenin Kendinin Bilincine Ulaşma Mücadelesi: Seremoni ve Parazit Filmlerinin Hegel’in Efendi-Hizmetkar Diyalektiği Bağlamında Karşılaştırılması. ViraVerita E-Dergi, (16), 30-51. https://doi.org/10.47124/viraverita.1145254
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Siyasal Kitabevi.
  • Bourdieu, P. (2013). Seçilmiş Metinler. (L. Ünsaldı, Çev.) Heretik Yayıncılık.
  • Bourdieu, P. (2017). Ayrım. (D.F. Şannan, A.G. Berkkurt, Çev.) Heretik Yayıncılık.
  • Bourdieu, P., & Wacquant, L. (2016). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. (N. Ökten, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Budak, Ö. (2015). “Hibrit Habitus ve Kültürel Yargı”, Modus Operandi, (1), 173-191.
  • Çelik, N., & Güner, Ş. S. (2023). Cumhuriyetimizin 100. Yılında Kadın Çalışmaları. "Ahh Belinda" Filminin 2023 ve 1986 Yılı Versiyonları Üzerinden Sinemada Kadının Temsiline İlişkin Eleştirel Bir Değerlendirme [Bölüm]. N. Çelik, D. Şahin, & A. Çağrıcı Zengin (Eds.), Eğitim Yayınevi.
  • De Certeau, M. (1988). The Practice of Everyday Life. University of California Press.
  • De Certeau, M. (2009). Gündelik Hayatın Keşfi I, Eylem, Uygulama, Üretim Sanatları. (L.A. Özcan, Çev.) Dost Kitabevi Yayınları.
  • De Landa, M. (2018). Yeni Bir Toplum Felsefesi. (S. Çalcı, Çev.) Kolektif Kitap.
  • Erdoğan, N. (2016). Yoksulluk Halleri: Türkiye’de Kent Yoksulluğun Toplumsal Görünümleri. İletişim Yayınları.
  • Joon-ho, B., Jin-won, H. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (2019). Parazit [Film]. Güney Kore: CJ Entertainment.
  • Kaçar, E. (2021). İpin Ucunda Dans Eden Kuklalar: Parazit Filmi ve Sınıf Bilinci Yoksunluğu. SineFilozofi, 6 (12), 1131-1142. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.928748
  • Karabağ, Ç., & Erkan Yazıcı, Y. (2023). Sosyal Ayrışmanın Sinematografik Anlatısında Bir Arayüz Olarak Pencereler: Parazit Filmi. Art-E Sanat Dergisi, 16(31), 408-433. https://doi.org/10.21602/sduarte.1260309
  • Karademir, C.Ö., & Kaya, M. (2020). Sınıf Eşitsizliğinin Bourdieu’nun Sermaye ve Habitus Kavramları Üzerinden Değerlendirilmesi: Parazit Filminin Betimsel Analizi. TRT Akademi, 5 (10), 644-667.
  • Kim, J.K. (2020). "Parasite: A Film Review on Capitalism," Cinesthesia. (10) 2,1. https://scholarworks.gvsu.edu/cine/vol10/iss2/1
  • Lekesizalın, F. (2023). The Images of Urban Poverty in Bong Joon Ho’s “Parasite”. Topkapı Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1), 115-122.
  • Swartz, D. (2018). Kültür ve İktidar Pierre Bourdieu’nun Sosyolojisi. (E. Gen, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Turner, B., & S, Elliott A. (2017). Çağdaş Toplum Kuramından Portreler. Pierre Bourdieu. (Bölüm) (B. Özkul, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Us, F. (2023). Sinemada Kurgusal Mekân Kullanımı: Parazit Filmi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları, 2 (2), 133-151.
  • Yücedağ, İ. (2020). “Habitus”tan “Mutatlaştırma”ya Toplumsalın İnşası. Habitus Toplumbilim Dergisi, (1), 137-160.

PARAZİT FİLMİNİN PİERRE BOURDİEU’NUN ALAN VE STRATEJİ KAVRAMLARI PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 3, 1385 - 1400, 15.09.2024
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1466674

Öz

Bu çalışmanın amacı “Parazit” filmini, Bourdieu’nun alan ve strateji kavramları çerçevesinde ve sınıf farkları ve eşitsizlikler bağlamında ele almaktadır. Pierre Bourdieu'nun "alan" kavramı, belirli bir toplumsal yapının içindeki belirli bir uzama veya faaliyet alanına atıfta bulunur. Bu alanda bireyler, belirli bir rekabet içinde sosyal ilişki ve etkileşim içinde bulunurlar. “Stratejiler” ise bireylerin belirli hedeflere ulaşmak ve belirli sonuçları elde etmek için kullandıkları plan ve taktiklerdir. Kavramsal çerçevesini Bourdieu’nun alan ve strateji kavramlarının oluşturduğu bu çalışmada bir aktör olarak bireylerin kendi konumlarını korumak veya lehlerine değiştirmek için eşitsizliklere karşı ne tür stratejiler kullandıkları ve alana giriş denemeleri ele alınacaktır. Çalışma, filmde alana giriş için bireylerin (Kim ailesi) kullandıkları stratejileri içerik analiz yöntemi kullanarak çözümlenmeyi amaçlamaktadır. Makalede bir sosyal sınıf veya tabakaya mensup olmanın bireyin davranışlarını temelden etkilediği sonucuna ulaşılmaktadır.

Etik Beyan

Bu teorik bir çalışma olduğundan etik kurul belgesi yüklenmemiştir.

Kaynakça

  • Alçık, F. F. (2022). Mülkleştirilen Kölenin Kendinin Bilincine Ulaşma Mücadelesi: Seremoni ve Parazit Filmlerinin Hegel’in Efendi-Hizmetkar Diyalektiği Bağlamında Karşılaştırılması. ViraVerita E-Dergi, (16), 30-51. https://doi.org/10.47124/viraverita.1145254
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Siyasal Kitabevi.
  • Bourdieu, P. (2013). Seçilmiş Metinler. (L. Ünsaldı, Çev.) Heretik Yayıncılık.
  • Bourdieu, P. (2017). Ayrım. (D.F. Şannan, A.G. Berkkurt, Çev.) Heretik Yayıncılık.
  • Bourdieu, P., & Wacquant, L. (2016). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. (N. Ökten, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Budak, Ö. (2015). “Hibrit Habitus ve Kültürel Yargı”, Modus Operandi, (1), 173-191.
  • Çelik, N., & Güner, Ş. S. (2023). Cumhuriyetimizin 100. Yılında Kadın Çalışmaları. "Ahh Belinda" Filminin 2023 ve 1986 Yılı Versiyonları Üzerinden Sinemada Kadının Temsiline İlişkin Eleştirel Bir Değerlendirme [Bölüm]. N. Çelik, D. Şahin, & A. Çağrıcı Zengin (Eds.), Eğitim Yayınevi.
  • De Certeau, M. (1988). The Practice of Everyday Life. University of California Press.
  • De Certeau, M. (2009). Gündelik Hayatın Keşfi I, Eylem, Uygulama, Üretim Sanatları. (L.A. Özcan, Çev.) Dost Kitabevi Yayınları.
  • De Landa, M. (2018). Yeni Bir Toplum Felsefesi. (S. Çalcı, Çev.) Kolektif Kitap.
  • Erdoğan, N. (2016). Yoksulluk Halleri: Türkiye’de Kent Yoksulluğun Toplumsal Görünümleri. İletişim Yayınları.
  • Joon-ho, B., Jin-won, H. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (2019). Parazit [Film]. Güney Kore: CJ Entertainment.
  • Kaçar, E. (2021). İpin Ucunda Dans Eden Kuklalar: Parazit Filmi ve Sınıf Bilinci Yoksunluğu. SineFilozofi, 6 (12), 1131-1142. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.928748
  • Karabağ, Ç., & Erkan Yazıcı, Y. (2023). Sosyal Ayrışmanın Sinematografik Anlatısında Bir Arayüz Olarak Pencereler: Parazit Filmi. Art-E Sanat Dergisi, 16(31), 408-433. https://doi.org/10.21602/sduarte.1260309
  • Karademir, C.Ö., & Kaya, M. (2020). Sınıf Eşitsizliğinin Bourdieu’nun Sermaye ve Habitus Kavramları Üzerinden Değerlendirilmesi: Parazit Filminin Betimsel Analizi. TRT Akademi, 5 (10), 644-667.
  • Kim, J.K. (2020). "Parasite: A Film Review on Capitalism," Cinesthesia. (10) 2,1. https://scholarworks.gvsu.edu/cine/vol10/iss2/1
  • Lekesizalın, F. (2023). The Images of Urban Poverty in Bong Joon Ho’s “Parasite”. Topkapı Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1), 115-122.
  • Swartz, D. (2018). Kültür ve İktidar Pierre Bourdieu’nun Sosyolojisi. (E. Gen, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Turner, B., & S, Elliott A. (2017). Çağdaş Toplum Kuramından Portreler. Pierre Bourdieu. (Bölüm) (B. Özkul, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Us, F. (2023). Sinemada Kurgusal Mekân Kullanımı: Parazit Filmi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları, 2 (2), 133-151.
  • Yücedağ, İ. (2020). “Habitus”tan “Mutatlaştırma”ya Toplumsalın İnşası. Habitus Toplumbilim Dergisi, (1), 137-160.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nadir Ateşoğlu 0000-0003-0561-3562

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 8 Nisan 2024
Kabul Tarihi 6 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ateşoğlu, N. (2024). PARAZİT FİLMİNİN PİERRE BOURDİEU’NUN ALAN VE STRATEJİ KAVRAMLARI PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(3), 1385-1400. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1466674