Kelam sıfatının hakikati ve Halku’l-Kur’an’ın teolojik bir sorun olarak önem kazanmaya başlaması Müslümanların yabancı din ve kültürlerle olan doğrudan etkileşimin başlamasıyla bağlantılıdır. Bu çalışmada Mutezilenin, Kelam sıfatı ve Halku’l-Kur’an hakkındaki düşüncesi verilecek ardından Fahreddin Razî’nin onlara yönelttiği eleştriler işlenecektir. Araştırmamız, kelam sıfatının hakikati, Allah’ın mütekellim olmasının keyfiyeti ve Halku’l-Kur’an konularında Mutezile’nin ortaya koyduğu delillerle beraber Razî’nin bu delillere verdiği cevaplar ile sınırlı olacaktır. Mutezile ile Ehl-i Sünnet arasında kelam sıfatının hakikati hakkında yapılan tartışmalar Allah’ın her türlü noksanlıktan uzak olması ve kemal sıfatlarla muttasıf olmasıyla doğrudan ilişkisi bakımından büyük bir öneme sahiptir. Bu öneme bianen Fahreddin Razi, Mutezile’nin kelam sıfatını Allah’ın zatıyla kaim olan bir sıfat olarak değil de fiilî bir sıfat olarak görmesini Allah için noksanlık olarak kabul etmiş bu sıfatın zatî ve ezelî olduğunu, ses ve harflerden ayrı, Allah’ın nefsiyle kaim olan bir mana olduğunu ortaya koymaya çalışmıştır
Mutezile Fahreddin Razi Nefsî Kelam Lafzî Kelam Halku’l-Kur’an
The fact of the Kalam and the beginning of gaining importance as a theological problem of the ceraiton Qur’an is related to the beginning of Muslims' direct interaction with foreign religions and cultures. In this study, the idea of the Mutazilah about Kalam and ceration Qur’an will pointed out then the criticism of Fahreddin Razi towards them will be processed. Our research’s limits are the fact of the Kalam and the answers given by Razi against to the Mutazilah proofs about creaiton Qur’an and the likelihood of Allah being a reciprocal. The discussion about the fact of Kalam between Mutazilah and Ahl-i Sunnah is crucial, because Allah is beyond all kinds of deficiencies and perfection belongs only to him. Therefore Fahreddin Razi accepted that the Mutazilah’s Kalam is a deficiency for Allah because Mutazilah regard Kalam as an de facto attribute, not as an attribute of Allah. In addition, he also tried to show the attribute is independent of voice and letters, and the mean cannot think without Allah’s soul
Mutazilah Fahreddin Razî Pecuilar Kalam Literal Kalam Creation Quran
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 20 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)