BibTex RIS Kaynak Göster

KİTLESEL OLAYLARDA OLAY YERİ YÖNETİM SİSTEMİNİN KAMU YÖNETİMİNDE KOORDİNASYON AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2016, Sayı: 16, 105 - 118, 01.09.2016

Öz

Günümüzde büyük hasar oluşturan ve toplumun genelini tehdit eden acil durumların sayısı hızla artmaktadır. Kitlesel olay olarak tanımlanan bu olayların yönetimi, hem hasarın azaltılması hem de kamu güvenliğinin sağlanması adına önemlidir. Temel yönetim prensipleri kullanılarak geliştirilen Olay Yeri Yönetim Sistemi OYS , son yıllarda kitlesel olayların yönetiminde, müdahalede etkinliğin arttırılması ve kurumlar arası koordinasyonun sağlanabilmesi adına önemli görülmektedir. Çalışmada, Türkiye’de kitlesel olay müdahalelerinde kullanılan mevcut OYS’nin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Mevcut durumun değerlendirilmesi için bir anket çalışması yapılmış, örneklem İzmir ili acil müdahale kurumlarından belirlenmiştir. Anket çalışmasında katılımcılar, müdahale kurumları arası koordinasyonu yetersiz bulmuş, olay yeri güvenliğinin yeterince sağlanamadığını belirtmiştir. OYS, Türkiye acil müdahale sisteminde yeterince etkin kullanılamamaktadır. Türkiye Müdahale sistemi mevcut sorunlarının çözümü için OYS önemli görülmektedir. Türkiye acil durum yönetiminde etkin ve tüm kurumları kapsayan bir OYS’nin oluşturulabilmesi için ülkedeki idari yapılanma ve yönetim bilimi alanında ki güncel hakim paradigmaların etkisi dikkate alınmalıdır

Kaynakça

  • AFAD (2014), Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü, T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum
  • Yönetimi Başkanlığı, Ankara. AFAD (2015), AFAD Hakkında, https://www.afad.gov.tr/TR/Icerik Detay.aspx?ID=1, (Erişim Tarihi: 05.04.2016).
  • Akpınar, Elçin. (2006), Kamu Yönetiminde Denetim Olgusu ve Türkiye’de Kamu Yönetiminin
  • Denetlenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Isparta. Akyel, Recai. (2005), Türkiye Kamu Yönetiminde Afet Yönetimi, Çukurova Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1):15-30. Comfort, Louise K. (2007), Crisis Management in Hindsight: Cognition, Communication
  • Coordination, and Control, Public Administration Review, 2007(Special Issue):189-197.
  • Çeçen, Ekrem ve Yerli, Emre. (2014), Kamu Yönetimi. On İki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • Ekşi, Ali. (2013), Nükleer Kaza ve Saldırılarda Bütünleşik Kriz Yönetimi, Dokuz Eylül Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, İzmir. Ekşi, Ali. (2015), Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi, Kitapana, İzmir.
  • EMCAB (EmergencyMedicalCareAdvisory Board) (2004), Recommendations of the Standing
  • Committee on Multiple Casualty Incident Planning and Evaluation, The Commonwealth of Massachusetts Statewide Multiple Casualty Incident Standards for Local Planning. Erkal, Tevfik ve Değerliyurt Mehmet. (2009), Türkiye’de Afet Yönetimi, Doğu Coğrafya Dergisi, (22):147-164.
  • Eryılmaz, Bilal. (2014), Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • FEMA (2013). Incident Command System, http://www.fema.gov/incident-command-system, (Erişim Tarihi: 10.02.2016).
  • Ferguson, GM. (2013), EMS Disaster Preparednessfor Natural Gas Explosions, JEM, http://www.google.com.tr/url?q=http://www.jems.com/article/major-incidents/ems-disaster- preparedness-natural-gas-ex&sa=U&ei=b3tfU_HCIa6u7Abbj4GoBA&ved=0CCUQFjAB&usg
  • =AFQjCNGvU9lflZvFad6pJcfmdWGQ9vnaNQ, (Erişim Tarihi: 10.02.2016).
  • FCOSRC (Florida Commission on Oil Spill Response Coordination) (2012), An Analysis of the Effectiveness of the Use of the Incident Command System in the Deepwater Horizon (DWH) Incident, https://www.dep.state.fl.us/deepwaterhorizon/files2/corc/Incident_Command_System.pdf, (Erişim Tarihi: 12.02.2016). Commission on Oil Spill Response Coordination
  • Gerber, Brain J. (2007), Disaster Management in the United States: Examining Key Political and Policy Challenges, The Policy Studies Journal, 35(2):227-236.
  • Gözler, Kemal. (2008), İdare Hukukuna Giriş, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa.
  • Green, WG. (2000), Mass Casualty Incident Management: The Virginia Model, National Disaster
  • Medical System Conference, LasVegas, Nevada, 2 May 2000.
  • Güçlü, Nezahat. (2003). Stratejik Yönetim. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23(2):61-85.
  • PAHO (Pan American Health Organization) (1995), Establishing a MassCasualty Management
  • System, http://www.mona.uwi.edu/cardin/virtual_library/docs/1240/1240.pdf, (Erişim Tarihi: 01.2016).
  • Petek, William J. (1985), Emergency Management: A Challenge for Public Administration, Public
  • Administration Review, 45(Special Issue):3-7. Hatipoğlu, İbrahim. (2015), Bütünleşik Kamu Yönetimi: Yeni Kamu İşletmeciliğinin Parçalayıcı
  • Doğasına Yönelik Bir Sorgulama, Kamu Yönetiminde Paradigma Arayışları: Yeni Kamu İşletmeciliği ve Ötesi (Ed. Köseoğlu, Özer, Sobacı, Mehmet Zahid), Dora Yayınları, Bursa. Kadıoğlu, Miktad. (2011), Afet Yönetimi Beklenilmeyeni Beklemek, En Kötüsünü Yönetmek
  • İstanbul; T.C. Marmara Belediyeler Birliği Yayını. Kapucu, Naim. ve Özgür, Hüseyin. (2013), Afet ve Kriz Durumlarında Yönetişim: Amerikan
  • Ulusal Mücadele Planları, Yönetişim (Ed. Çukurçayır M.Aakif ve Eroğlu H.Tuğba), Çizgi Kitapevi, Konya. Köksel, Mehmet. ve Öztürk Bayram. (2012), Kamu Yönetimi - Koordinasyon ve Denetimde Koordinasyon, denetimde.html, (Erişim Tarihi: 11.03.2016).
  • Leblebici, Özkan. (2014), Afetlerde Kamu Yönetiminin Rolü ve Toplum Temelli Afet Yönetimine
  • Doğru, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2):457-477. Lynn, Mauricio. (2016), Mass Casualty Incidents, Springer, New York, USA.
  • Morgan, John S. (2006), The role of crime-scene personnel when responding to scenes of mass disaster, Evidence Technology Magazine, 4(1):1-5.
  • NWCG (National Wildfire Coordinating Group) (2014), Wildland Fire Incident Management Field
  • Guide, http://www.nwcg.gov/pms/pubs/pms210/pms210.pdf, (Erişim Tarihi: 10.01.2016).
  • Pearce, Laurie. (2003), Disaster Management and Community Planning, and Public Participation
  • How to Achieve Sustainable Hazard Mitigation, Natural Hazards, (28):211–228. İlkorkor, Yunus Emre. (2013), Kamu Hizmetlerinde Etkinliği Sağlama, İdarecinin Sesi
  • (Eylül - Ekim - Kasım – Aralık):31-36. Ohio Responds (2011), Principles of Triage During A Mass Casualty Incident, http://www.ohioresponds.gov/docs/Triage.pdf, (Erişim Tarihi: 12.02.2016).
  • Ostrom, Vincent. (2008), The intellectual crisis in American public administration. The Universty of Alabama. Alabama. USA.
  • Önder, Mehmet Emin. (2008), Türk Kamu Yönetimi Sisteminin Başlıca Sorunları ve Çözüm
  • Önerileri, Ahmet Yesevi Üniversitesi Yerel Yönetımler Yüksek Lısans Programı Bitirme Projesi. Öztaş, Nail. (2012), Yönetim, Otorite Yayınları, Ankara.
  • SEAPRO (Southeast Alaska Petroleum Response Organization) (2013), What Is theIncident
  • Command System (ICS)? http://www.seapro.org/pdf_docs/ics.overview.pdf, (Erişim Tarihi: 02.2016).
  • SWEMSAB (State of Wisconsin EmergencyMedical Services Advisory Board) (2010), Wisconsin
  • Emergency Medical Services Mass Casualty Incident Response Planguide, http://www.dhs.wisconsin.gov/ems/Prevention_safety/MCIResponsePlanningGuide10-2010.pdf, (Erişim Tarihi: 15.02.2016).
  • Şahin, Ali Utku. (2014), Afet Yönetimi Faaliyetlerinin Kamu Hizmeti Kavramı
  • Çerçevesinde Değerlendirilmesi, Tesam Akademi Dergisi, 1(2):7-30. TSO (TheStationery Office) (2008), Fire Service Manual, Fire Service Operations. The Stationery
  • Office, London, United Kingdom. UAMP (2012), Ulusal Afet Müdahale Planı, Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
  • Zeits, Kathryn., Bolton, Shane., Dippy, Senior Sergeant Russell., Dowling, Yvette., Francis, Lee., Thorne, John. Butler, Terry., Chris, Zeitz. (2007), Measuring emergency services workloads at mass gathering events, The Australian Journal of Emergency Management, 22(3):23-30.
  • Mayıs 2009 Tarih ve 5902 Sayılı “Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun”.

EVALUATION OF INCIDENT COMMAND SYSTEM AT MASS EVENTS OF PUBLIC ADMINISTRATION OF COORDINATION SYSTEM

Yıl 2016, Sayı: 16, 105 - 118, 01.09.2016

Öz

Today, the number of emergency, which constitutes major damage and threatens the population, is rapidly increasing. The management of these incidents, which are defined as mass incidents, is important both for reducing the damage and ensuring public safety. Incident command system ICS , developed using the basic management principles, is deemed important for increasing the effectiveness of interventions in the management of mass incidents and to ensure inter-agency coordination, in recent years. In the study, assessment of the current ICS used in mass incident interventions in Turkey is aimed. A survey study was conducted to assess the current situation and the sample was determined from emergency intervention institutions in the city of Izmir. Participants of the survey, found the coordination between intervention agencies insufficient, and stated that the scene security provided is not enough. ICS is not used effectively in the emergency intervention system of Turkey. It seems that ICS is important for solving the problems of the incident intervention system of Turkey. For an ICS to be established as part of the Turkish disaster management system that encompasses all institutions should take into account the governing structure in the country as well as the current dominant paradigms that are effective in the field of management science

Kaynakça

  • AFAD (2014), Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü, T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum
  • Yönetimi Başkanlığı, Ankara. AFAD (2015), AFAD Hakkında, https://www.afad.gov.tr/TR/Icerik Detay.aspx?ID=1, (Erişim Tarihi: 05.04.2016).
  • Akpınar, Elçin. (2006), Kamu Yönetiminde Denetim Olgusu ve Türkiye’de Kamu Yönetiminin
  • Denetlenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Isparta. Akyel, Recai. (2005), Türkiye Kamu Yönetiminde Afet Yönetimi, Çukurova Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1):15-30. Comfort, Louise K. (2007), Crisis Management in Hindsight: Cognition, Communication
  • Coordination, and Control, Public Administration Review, 2007(Special Issue):189-197.
  • Çeçen, Ekrem ve Yerli, Emre. (2014), Kamu Yönetimi. On İki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • Ekşi, Ali. (2013), Nükleer Kaza ve Saldırılarda Bütünleşik Kriz Yönetimi, Dokuz Eylül Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, İzmir. Ekşi, Ali. (2015), Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi, Kitapana, İzmir.
  • EMCAB (EmergencyMedicalCareAdvisory Board) (2004), Recommendations of the Standing
  • Committee on Multiple Casualty Incident Planning and Evaluation, The Commonwealth of Massachusetts Statewide Multiple Casualty Incident Standards for Local Planning. Erkal, Tevfik ve Değerliyurt Mehmet. (2009), Türkiye’de Afet Yönetimi, Doğu Coğrafya Dergisi, (22):147-164.
  • Eryılmaz, Bilal. (2014), Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • FEMA (2013). Incident Command System, http://www.fema.gov/incident-command-system, (Erişim Tarihi: 10.02.2016).
  • Ferguson, GM. (2013), EMS Disaster Preparednessfor Natural Gas Explosions, JEM, http://www.google.com.tr/url?q=http://www.jems.com/article/major-incidents/ems-disaster- preparedness-natural-gas-ex&sa=U&ei=b3tfU_HCIa6u7Abbj4GoBA&ved=0CCUQFjAB&usg
  • =AFQjCNGvU9lflZvFad6pJcfmdWGQ9vnaNQ, (Erişim Tarihi: 10.02.2016).
  • FCOSRC (Florida Commission on Oil Spill Response Coordination) (2012), An Analysis of the Effectiveness of the Use of the Incident Command System in the Deepwater Horizon (DWH) Incident, https://www.dep.state.fl.us/deepwaterhorizon/files2/corc/Incident_Command_System.pdf, (Erişim Tarihi: 12.02.2016). Commission on Oil Spill Response Coordination
  • Gerber, Brain J. (2007), Disaster Management in the United States: Examining Key Political and Policy Challenges, The Policy Studies Journal, 35(2):227-236.
  • Gözler, Kemal. (2008), İdare Hukukuna Giriş, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa.
  • Green, WG. (2000), Mass Casualty Incident Management: The Virginia Model, National Disaster
  • Medical System Conference, LasVegas, Nevada, 2 May 2000.
  • Güçlü, Nezahat. (2003). Stratejik Yönetim. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23(2):61-85.
  • PAHO (Pan American Health Organization) (1995), Establishing a MassCasualty Management
  • System, http://www.mona.uwi.edu/cardin/virtual_library/docs/1240/1240.pdf, (Erişim Tarihi: 01.2016).
  • Petek, William J. (1985), Emergency Management: A Challenge for Public Administration, Public
  • Administration Review, 45(Special Issue):3-7. Hatipoğlu, İbrahim. (2015), Bütünleşik Kamu Yönetimi: Yeni Kamu İşletmeciliğinin Parçalayıcı
  • Doğasına Yönelik Bir Sorgulama, Kamu Yönetiminde Paradigma Arayışları: Yeni Kamu İşletmeciliği ve Ötesi (Ed. Köseoğlu, Özer, Sobacı, Mehmet Zahid), Dora Yayınları, Bursa. Kadıoğlu, Miktad. (2011), Afet Yönetimi Beklenilmeyeni Beklemek, En Kötüsünü Yönetmek
  • İstanbul; T.C. Marmara Belediyeler Birliği Yayını. Kapucu, Naim. ve Özgür, Hüseyin. (2013), Afet ve Kriz Durumlarında Yönetişim: Amerikan
  • Ulusal Mücadele Planları, Yönetişim (Ed. Çukurçayır M.Aakif ve Eroğlu H.Tuğba), Çizgi Kitapevi, Konya. Köksel, Mehmet. ve Öztürk Bayram. (2012), Kamu Yönetimi - Koordinasyon ve Denetimde Koordinasyon, denetimde.html, (Erişim Tarihi: 11.03.2016).
  • Leblebici, Özkan. (2014), Afetlerde Kamu Yönetiminin Rolü ve Toplum Temelli Afet Yönetimine
  • Doğru, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2):457-477. Lynn, Mauricio. (2016), Mass Casualty Incidents, Springer, New York, USA.
  • Morgan, John S. (2006), The role of crime-scene personnel when responding to scenes of mass disaster, Evidence Technology Magazine, 4(1):1-5.
  • NWCG (National Wildfire Coordinating Group) (2014), Wildland Fire Incident Management Field
  • Guide, http://www.nwcg.gov/pms/pubs/pms210/pms210.pdf, (Erişim Tarihi: 10.01.2016).
  • Pearce, Laurie. (2003), Disaster Management and Community Planning, and Public Participation
  • How to Achieve Sustainable Hazard Mitigation, Natural Hazards, (28):211–228. İlkorkor, Yunus Emre. (2013), Kamu Hizmetlerinde Etkinliği Sağlama, İdarecinin Sesi
  • (Eylül - Ekim - Kasım – Aralık):31-36. Ohio Responds (2011), Principles of Triage During A Mass Casualty Incident, http://www.ohioresponds.gov/docs/Triage.pdf, (Erişim Tarihi: 12.02.2016).
  • Ostrom, Vincent. (2008), The intellectual crisis in American public administration. The Universty of Alabama. Alabama. USA.
  • Önder, Mehmet Emin. (2008), Türk Kamu Yönetimi Sisteminin Başlıca Sorunları ve Çözüm
  • Önerileri, Ahmet Yesevi Üniversitesi Yerel Yönetımler Yüksek Lısans Programı Bitirme Projesi. Öztaş, Nail. (2012), Yönetim, Otorite Yayınları, Ankara.
  • SEAPRO (Southeast Alaska Petroleum Response Organization) (2013), What Is theIncident
  • Command System (ICS)? http://www.seapro.org/pdf_docs/ics.overview.pdf, (Erişim Tarihi: 02.2016).
  • SWEMSAB (State of Wisconsin EmergencyMedical Services Advisory Board) (2010), Wisconsin
  • Emergency Medical Services Mass Casualty Incident Response Planguide, http://www.dhs.wisconsin.gov/ems/Prevention_safety/MCIResponsePlanningGuide10-2010.pdf, (Erişim Tarihi: 15.02.2016).
  • Şahin, Ali Utku. (2014), Afet Yönetimi Faaliyetlerinin Kamu Hizmeti Kavramı
  • Çerçevesinde Değerlendirilmesi, Tesam Akademi Dergisi, 1(2):7-30. TSO (TheStationery Office) (2008), Fire Service Manual, Fire Service Operations. The Stationery
  • Office, London, United Kingdom. UAMP (2012), Ulusal Afet Müdahale Planı, Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
  • Zeits, Kathryn., Bolton, Shane., Dippy, Senior Sergeant Russell., Dowling, Yvette., Francis, Lee., Thorne, John. Butler, Terry., Chris, Zeitz. (2007), Measuring emergency services workloads at mass gathering events, The Australian Journal of Emergency Management, 22(3):23-30.
  • Mayıs 2009 Tarih ve 5902 Sayılı “Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun”.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ali Ekşi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Ekşi, A. (2016). KİTLESEL OLAYLARDA OLAY YERİ YÖNETİM SİSTEMİNİN KAMU YÖNETİMİNDE KOORDİNASYON AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(16), 105-118.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)