This study evaluates the views of the Mu’tazila scholar of kalam Hakim
al-Jushami, who is one of the late
representatives of the sect and who
acts according to the principle
of wa’id within the context of “asma wa ahkam”, in comparison with those of
Maturidi. The differences in the way the two scholars perceive the sect are
brought under focus. The effects of the approaches and standpoints of
kalam schools of thoughts on the
concepts such as iman, kufr,
shirk, amal, etc. are emphasized within the scope of the earlier
discussions regarding the ruling on the great sin. This study aims to point out
that the Mu’tazila school of thought interprets the issue in question within
the framework of the principle of wa’id. It is emphasized that this approach is
also in line with “al-manzila bayn al-manzilatayn” and “adalat” that are part
of “al-Usul al- Khamsa”, which constitutes the belief principles of the
Mu’tazila school of
thought. It is also seen that although Maturidi does not use the title
“asma-ahkam”, he discusses the issue to
a great extent and directs various
criticisms to the Mu’tazila. Jushami and Maturidi’s approaches are
examined jointly by considering the problems generally discussed under the
“al-Asma wa al-Ahkam” title of the
sam’iyyat sections of books on Kalam.
Bu makalede, kelâm
kaynaklarında geçen “esmâ
ve ahkâm” konusu bağlamında va‘îd ilkesiyle hareket eden Mu‘tezilî kelâm
bilgini ve mezhebin son temsilcilerinden
olan Hâkim el-Cüşemî’nin görüşleri ile Mâtürîdî’ninki karşılaştırmalı olarak
değerlendirilecektir. İki düşünürden hareketle mezhep algısına ilişkin
farklılıkların nasıl izah edileceğine dikkat çekilecektir. Büyük günahın
hükmüyle alakalı yaşanan ilk dönem tartışmaları kapsamında, kelâm
ekollerinin yaklaşımlarının ve
görüşlerinin imân, küfür, şirk, amel vb. gibi kavramlara ilişkin
yansımalarına vurgu yapılacaktır. Makalede Mu‘tezile ekolünün söz konusu
problemi “va‘îd” anlayışı çerçevesinde yorumladığı gösterilmeye çalışılacaktır. Bu
yaklaşım, Mu‘tezile’nin inanç
ilkelerini oluşturan “Usûl-i hamse” içinde yer alan “el-menzile beyne’l-menzileteyn” ve
“adâlet” ilkeleriyle de uyumlu
olduğu kaydedilecektir. Mâtürîdî,
“esmâ- ahkâm” başlığını kullanmasa da meseleyi ciddi bir şekilde
tartıştığı ve bu anlamda Mu‘tezile’ye çeşitli eleştiriler yönelttiği
görülecektir. Cüşemî’nin ve Mâtürîdî’nin yaklaşımları birlikte
değerlendirilirken kelâm kitaplarında genellikle sem’iyyât bölümünde “esmâ ve
ahkâm” başlığı altında tartışılan problemlere
yer verilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 55 Sayı: 3 |