Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fahrenheit 451: Herbert Marcuse’un Agresif ve Tek Boyutlu Toplumu

Yıl 2025, Sayı: 32, 71 - 82, 21.10.2025
https://doi.org/10.30767/diledeara.1588719

Öz

Ray Bradbury’nin Fahrenheit 451 adlı eseri, kitapların yasaklandığı ve bireyselliğin bastırıldığı bir distopik toplumu eleştirir. Başkahraman Guy Montag, meraklı Clarisse McClellan ve emekli bir profesör olan bilgili Faber’in etkisiyle kayıtsız bir itfaiyeciden asi bir entelektüele dönüşür. Roman, teknoloji, yabancılaşma ve toplumsal kontrol temalarını işlerken eleştirel düşüncenin ve özgürlüğün yok oluşunu yansıtır. Herbert Marcuse’un endüstriyel toplum üzerine teorileri, Bradbury’nin eleştirisini analiz etmek için etkileyici bir çerçeve sunar. Marcuse’un “tek boyutlu insan” kavramı, bireylerin teknolojik bir toplum tarafından bireyselliklerinden ve eleştirel düşüncelerinden yoksun bırakıldığı romanın tasvirleriyle örtüşür. Bu sistemler, tüketimciliği ve uyumu teşvik eden “sahte ihtiyaçlar” dayatır. Roman, bu durumu, teknolojinin bireyleri anlamlı ilişkilerden nasıl uzaklaştırdığını vurgulayan sanal eğlenceye bağımlı Mildred gibi karakterler aracılığıyla gösterir. Marcuse’un eleştirisinde ve Fahrenheit 451’deki kilit bir tema olan kitle medyasının eleştirel düşünceyi bastırması, propagandanın ve tekdüzeliğin hakim olduğu bir toplumu gözler önüne serer. Clarisse’in düşünceleri, medyanın bireyselliği ve diyaloğu nasıl boğduğunu ortaya koyar. Ayrıca, roman, kitlesel yıkımı kolaylaştıran teknolojik gelişmeleri eleştirir ve Marcuse’un, aşırı gelişmiş teknolojinin bireyleri şiddete karşı duyarsızlaştırdığı yönündeki iddiasıyla uyum içindedir. Bradbury, boş zamanın metalaştırılmasını da inceleyerek tüketim kültürünün bireyselliği nasıl aşındırdığını gösterir. Fahrenheit 451 ve Marcuse’un teorileri, teknolojik tahakkümün tehlikelerini ortaya koyarak eleştirel düşünce ve toplumsal kontrole karşı direnme çağrısı yapar.

Kaynakça

  • Bloom, H. (2008). Bloom’s Modern Critical Interpretations: Fahrenheit 451. New York: Infobase Publishing.
  • Bradbury, R. (2013). Fahrenheit 451. New York: Simon & Schuster.
  • Brown, J. F. (2008) “As the Constitution Says:” Distinguishing Documents in Ray Bradbury's Fahrenheit 451, The Explicator, 67:1, 55-58, DOI: 10.3200/EXPL.67.1.55-58
  • Buczynski, J. A. (2006) The Library Patron Prefers Listening. Internet Reference Services Quarterly, 11:2, 97-103, DOI: 10.1300/J136v11n02_07
  • Fromm, E. (2002). The Sane Society. London: Routledge.
  • Kellner, D. (2006). Introduction to The Second Edition. One-Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. Herbert Marcuse (Ed.). London and New York: Routledge, xi-xxxix.
  • Marcuse, H. (2023). Eros and Civilization: A Philosophical Inquiry into Freud. London and New Yok: Routledge.
  • Marcuse, H. (2000). An Essay on Liberation. Boston: Beacon Press.
  • Marcuse, H. (2009). Negations: Essays in Critical Theory. London: MayFly.
  • Marcuse, H. (2006). One-Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. London and New York: Routledge.
  • Marcuse, H. (2003). Towards a Critical Theory of Society Collected Papers of Herbert Marcuse, Volume 2. Ed. Dougles Kellner. Francis and Taylor e-Library.
  • Marcuse, H. (2004). Technology, War and Fascism, Volume 1. Ed. Dougles Kellner. Francis and Taylor e-Library.
  • Oreskes, N (2014). Science in the Origins of the Cold War. Science and Technology in the Global Cold War. N.
  • Oreskes & J. Krige (Eds.). Cambridge, MA: The MIT Press, 11-29.
  • Sepulveda, J. (2005). The Garden of Peculiarities. Trans. by Daniel Montero. Los Angeles: Feral House.

Fahrenheit 451: Herbert Marcuse’s Aggressive and One-Dimensional Society

Yıl 2025, Sayı: 32, 71 - 82, 21.10.2025
https://doi.org/10.30767/diledeara.1588719

Öz

Ray Bradbury's Fahrenheit 451 offers a scathing critique of a dystopian society that suppresses individuality and outlaws books. The novel follows the transformation of the protagonist, Guy Montag, from a conformist firefighter to a rebellious intellectual, influenced by the enigmatic Clarisse McClellan and the erudite Faber. Through this narrative, Bradbury delves into profound themes of technology, alienation, and societal control, highlighting the erosion of critical thinking and individual freedom. Herbert Marcuse's theories on industrial society provide a compelling framework for analysing Bradbury's dystopian vision. Marcuse's concept of the "one-dimensional man" resonates with the novel's portrayal of individuals stripped of their individuality and critical thinking by a technologically driven society. This society imposes "false needs," promoting consumerism and conformity. Mildred, Montag's wife, exemplifies this concept through her obsession with virtual entertainment, which alienates her from meaningful human connection. The novel further critiques the role of mass media in suppressing critical thought, a key theme shared with Marcuse's work. Clarisse's insights highlight the stifling effects of media on individuality and dialogue. Additionally, Bradbury explores the destructive potential of technological advancements, aligning with Marcuse's assertion that overdeveloped technology desensitizes individuals to violence. The commodification of leisure, as depicted in the novel, further erodes individuality and fosters a culture of conformity.

Kaynakça

  • Bloom, H. (2008). Bloom’s Modern Critical Interpretations: Fahrenheit 451. New York: Infobase Publishing.
  • Bradbury, R. (2013). Fahrenheit 451. New York: Simon & Schuster.
  • Brown, J. F. (2008) “As the Constitution Says:” Distinguishing Documents in Ray Bradbury's Fahrenheit 451, The Explicator, 67:1, 55-58, DOI: 10.3200/EXPL.67.1.55-58
  • Buczynski, J. A. (2006) The Library Patron Prefers Listening. Internet Reference Services Quarterly, 11:2, 97-103, DOI: 10.1300/J136v11n02_07
  • Fromm, E. (2002). The Sane Society. London: Routledge.
  • Kellner, D. (2006). Introduction to The Second Edition. One-Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. Herbert Marcuse (Ed.). London and New York: Routledge, xi-xxxix.
  • Marcuse, H. (2023). Eros and Civilization: A Philosophical Inquiry into Freud. London and New Yok: Routledge.
  • Marcuse, H. (2000). An Essay on Liberation. Boston: Beacon Press.
  • Marcuse, H. (2009). Negations: Essays in Critical Theory. London: MayFly.
  • Marcuse, H. (2006). One-Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. London and New York: Routledge.
  • Marcuse, H. (2003). Towards a Critical Theory of Society Collected Papers of Herbert Marcuse, Volume 2. Ed. Dougles Kellner. Francis and Taylor e-Library.
  • Marcuse, H. (2004). Technology, War and Fascism, Volume 1. Ed. Dougles Kellner. Francis and Taylor e-Library.
  • Oreskes, N (2014). Science in the Origins of the Cold War. Science and Technology in the Global Cold War. N.
  • Oreskes & J. Krige (Eds.). Cambridge, MA: The MIT Press, 11-29.
  • Sepulveda, J. (2005). The Garden of Peculiarities. Trans. by Daniel Montero. Los Angeles: Feral House.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kuzey Amerika Dilleri, Edebiyatları ve Kültürleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cengiz Karagöz 0000-0002-7564-3815

Sedat Bay 0000-0001-9118-2775

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2024
Kabul Tarihi 21 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Karagöz, C., & Bay, S. (2025). Fahrenheit 451: Herbert Marcuse’s Aggressive and One-Dimensional Society. Dil ve Edebiyat Araştırmaları(32), 71-82. https://doi.org/10.30767/diledeara.1588719

Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.