Bu makale, esas itibari ile üç hususa odaklanmıştır. İlk olarak Döblin’in
roman anlayışı ve onun açısından montaj tekniğinin işlevi ele alınmıştır.
İkinci olarak; esas mesleği asabiye hekimliği olan ve sonradan kendisini sadece
yazarlığa adayan Alfred Döblin’in büyük şehir romanı Berlin Alexanderplatz’da montaj tekniğini çok yoğun bir şekilde ve
dil, anlatım tekniği ve olay örgüsü gibi çok farklı düzlemlerde kullandığına
dikkat çekilmiştir. Roman yazarının vurgulamak istediği hususların sebepleri
araştırılmak suretiyle romandan yapılan alıntılarla bütün bunlar
delillendirilmiştir. Yalnız başına kullanılan montaj ögelerinin romandaki
bütünlük ile bağdaşıp bağdaşmadıkları, şayet bağdaşıyorlar ise bunun nasıl
gerçekleştiğinin son derece ilginç bir bireşim oluşturduğu tespit edilmiştir.
Araştırmanın üçüncü ağırlık noktasını, büyük şehir tasvirinde montaj tekniğini
kullanma denemesi oluşturmaktadır. Berlin
Alexanderplatz örneğinde bu deneme, nihayetinde bir büyük şehir epiği ile
son bulur. Bu makalede; o zamanki Alman edebiyatı için de merkezi ve oldukça
yeni sayılan montaj tekniğinin Döblin tarafından bu romanda kullanılması ele
alınmıştır. Döblin’in, bunlara ilaveten alıntılarla bezenmiş meseller,
paraboller, kelime çağrışımları, kelime ve kafiye yinelemeleri gibi anlatım
araçları ve biçimlerini montaj tekniğinin vazgeçilmez unsurları olarak
kullandığı etraflıca açıklanmış ve konuya uygun pasajlar romandan yapılan
alıntılarla temellendirilmiştir.
Döblin Berlin Alexanderplatz montaj tekniği anlatım tekniği büyük şehir romanı
This article focuses primarily on three areas: First
the article deals with Alfred Döblin’s concept of the novel and the function of
the montage technique from his perspective. Secondly, the article draws attention
to the fact that Alfred Döblin, a neurologist by profession, who later
dedicated himself exclusively to his writing, used the montage technique
intensively in his great city novel Berlin
Alexanderplatz. The technique, which operates at different levels of
language, narrative technique and plot, is demonstrated by selected examples
from the novel. In each case the intention of the novelist is discussed. The
article considers whether individual accumulating elements accord with the
wholeness of the novel, and if so, how this interesting synthesis occurs. The
final focus is on his efforts to use the montage technique to portray the big
city. In the case of Berlin
Alexanderplatz, this effort ultimately ends with a big city epic. In this
study, we consider how Döblin used the montage technique in Berlin Alexanderplatz, which was
central, and new for German literature at that time. Additionally, narrative styles
and techniques as parables, paraboles, sound associations, word and rhyme
repetition and relevant passages are supported by quotations from the novel.
Döblin Berlin Alexanderplatz montage technique narrative technique metropolitan novel
Birincil Dil | Almanca |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 2 |
www.gerder.org.tr/diyalog