Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Diller Yüksekokulları Bünyesinde Zorunlu Ortak Yabancı Dil Dersi Alan Öğrencilerin Yabancı Dil Öğrenmeye Yönelik Tutumları: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Örneği

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 96 - 106, 15.06.2023
https://doi.org/10.37583/diyalog.1312773

Öz

Bu araştırmada Yabancı Diller Yüksekokulları bünyesinde zorunlu ortak yabancı dil dersi alan öğrencilerin yabancı dil öğrenmeye yönelik tutumlarının ortaya konulması amaçlanmaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’deki üniversitelerde eğitim gören ve Yabancı Diller Yüksekokulları bünyesinde zorunlu ortak yabancı dil dersi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesinde eğitim gören katılımcılar oluşturmaktadır. Araştırmaya toplam 166 öğrenci katılım sağlamıştır. Araştırma kapsamında kullanılan veriler Koç ve Yastıbaş (2022) tarafından geliştirilen “Yabancı Diller Yüksekokullarında eğitim gören öğrenciler için yabancı dil öğrenmeye yönelik tutum ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “kişisel bilgi formu” ile elde edilmiştir. Veriler analiz edilirken bağımsız değişkenler arasındaki ilişkileri çözümlemek amacıyla t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) hesaplamalarından faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre kadın katılımcıların yabancı dil öğrenmeye yönelik düşüncelerinin erkek katılımcılara göre daha olumsuz olduğu ve erkek katılımcıların kadın katılımcılara göre yabancı dil öğrenmeye daha fazla önem verdikleri belirlenmiştir. Diğer bir sonuçta ise lise mezuniyet notu 76-100 arası olan katılımcıların, lise mezuniyet notu 61-75 arası olan katılımcılara göre yabancı dil öğrenmeye yönelik daha olumlu düşüncelere sahip oldukları; lise mezuniyet notu 31-60 arası olan katılımcıların ise lise mezuniyet puanı 76-100 arası olan katılımcılara göre yabancı dil öğrenmeye daha fazla önem verdikleri tespit edilmiştir. Çalışma kapsamında elde edilen sonuçlardan sonuncusu ise, katılımcıların mezun oldukları lise türlerinin yabancı dil öğrenmeye yönelik tutumları bağlamında hiçbir olumlu veya olumsuz rol oynamadığı yönündedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Oktay Cem / Özdoğru, Fatma (2013): Üniversitelerde ortak zorunlu yabancı dil I dersine yönelik bir akademik başarı testinin geliştirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-11.
  • Aronson, Elliot / Wilson, Timothy/ Akert, Robin (2010): Social psychology. Boston: Prentice Hall.
  • Aydoslu, Ulviye (2005): Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Olarak İngilizce Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Program Geliştirme ve Öğretim Anabilim Dalı: Isparta.
  • Balım, Ali Günay / Sucuoğlu, Hale / Aydın, Güliz (2009): Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 33-41.
  • Çimen, Sevda (2011): Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İngilizceye Yönelik Tutum, İngilizce Kaygısı ve Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Zonguldak.
  • Genç, Gülten / Kaya, Ahmet (2011): Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yabancı Dil Derslerine Yönelik Tutumları ile Yabancı Dil Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (26), 19-30.
  • Harmer, Jeremy (1991): The practice of English Language Teaching. Longman Publishing: New York.
  • Karasar, Niyazi (2016): Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademi Yayınları.
  • Kazazoğlu, Semin (2013): Türkçe ve İngilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 294-307.
  • Kocatürk Kapucu, Nurhayat / Uşun, Salih (2020): Üniversitelerde ortak zorunlu derslerin öğretiminde uzaktan eğitim uygulamaları. AUAd, 6(1), 8- 27.
  • Koç, Celal Turgut / Yastıbaş, Ahmet Erdost (2022): Yabancı diller yüksek okullarında eğitim gören öğrenciler için yabancı dil öğrenmeye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 873-896.
  • Mamun, Abdullah / Rahman, Mostafizar / Rahman, Mahbuber / Hossain, Asrhaf (2012): Students’ attitudes towards English: the case of life science school of Khulna university. International Review of Social Sciences and Humanities, 3(1), 200-209.
  • MBS (2022): Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=21475&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5.
  • Ocak, Gürbüz/ Hocaoğlu, Nilda (2015): İngilizce Dersine Yönelik Tutumların Öz Yeterlik İnançları ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 37-61.
  • Özcan, Yusuf / Geçioğlu, Ahmet Rifat (2021): İlahiyat Fakültesi Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Yabancı Dil Öğrenme Gayretlerinin İncelenmesi (Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Örneği). Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 21(1), 386-409. DOI: 10.30627/cuilah.814722.
  • Pan, Volkan Lütfi / Akay, Cenk (2015): Eğitim Fakültesinde Yabancı Dil Dersi Alan Öğrencilerin Yabancı Dil Dersine Yönelik Tutumlarının ve Sınıf Kaygılarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 79-97. DOI: 10.17755/esosder.14574.
  • Tok, Hidayet (2010): Üniversite öğrencilerinin İngilizce dersine ilişkin duyuşsal tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 39(185), 90-109.

Attitudes Towards Foreign Language Learning of Students Taking Foreign Language Courses within the Scope of Compulsory Common Foreign Language Courses in Schools of Foreign Languages

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 96 - 106, 15.06.2023
https://doi.org/10.37583/diyalog.1312773

Öz

This study aims to reveal the attitudes of the students, who take the compulsory foreign language course within the Schools of Foreign Languages, towards learning a foreign language. The research was designed using the survey model, one of the quantitative research methods. The population of the research consists of students studying at universities in Turkey and taking compulsory foreign language courses within the Schools of Foreign Languages. The sample of the research consists of the participants studying at the Faculty of Science and Letters of Nevşehir Hacı Bektaş Veli University. A total of 166 students participated in the study. “The Attitude Scale for the Students Studying at the Schools of Foreign Languages” developed by Koç and Yastıbaş (2022) and the “personal information form” prepared by the researcher were used to collect data. While analyzing the data, t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) calculations were used to analyze the relationships between independent variables. It was found out that female participants' thoughts on learning a foreign language were more negative than male participants and that male participants gave more importance to foreign language learning than female participants. It was also discovered that the participants with a high school graduation grade between 76-100 have more positive thoughts about learning a foreign language compared to the participants with a high school graduation grade between 61-75. Additionally, the participants with a high school graduation score between 31-60 give more importance to learning a foreign language than the participants with a high school graduation score between 76-100. Lastly, which high school the participants graduated from did not play any positive or negative role in the context of their attitudes towards foreign language learning.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Oktay Cem / Özdoğru, Fatma (2013): Üniversitelerde ortak zorunlu yabancı dil I dersine yönelik bir akademik başarı testinin geliştirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-11.
  • Aronson, Elliot / Wilson, Timothy/ Akert, Robin (2010): Social psychology. Boston: Prentice Hall.
  • Aydoslu, Ulviye (2005): Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Olarak İngilizce Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Program Geliştirme ve Öğretim Anabilim Dalı: Isparta.
  • Balım, Ali Günay / Sucuoğlu, Hale / Aydın, Güliz (2009): Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 33-41.
  • Çimen, Sevda (2011): Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İngilizceye Yönelik Tutum, İngilizce Kaygısı ve Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Zonguldak.
  • Genç, Gülten / Kaya, Ahmet (2011): Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yabancı Dil Derslerine Yönelik Tutumları ile Yabancı Dil Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (26), 19-30.
  • Harmer, Jeremy (1991): The practice of English Language Teaching. Longman Publishing: New York.
  • Karasar, Niyazi (2016): Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademi Yayınları.
  • Kazazoğlu, Semin (2013): Türkçe ve İngilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 294-307.
  • Kocatürk Kapucu, Nurhayat / Uşun, Salih (2020): Üniversitelerde ortak zorunlu derslerin öğretiminde uzaktan eğitim uygulamaları. AUAd, 6(1), 8- 27.
  • Koç, Celal Turgut / Yastıbaş, Ahmet Erdost (2022): Yabancı diller yüksek okullarında eğitim gören öğrenciler için yabancı dil öğrenmeye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 873-896.
  • Mamun, Abdullah / Rahman, Mostafizar / Rahman, Mahbuber / Hossain, Asrhaf (2012): Students’ attitudes towards English: the case of life science school of Khulna university. International Review of Social Sciences and Humanities, 3(1), 200-209.
  • MBS (2022): Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=21475&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5.
  • Ocak, Gürbüz/ Hocaoğlu, Nilda (2015): İngilizce Dersine Yönelik Tutumların Öz Yeterlik İnançları ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 37-61.
  • Özcan, Yusuf / Geçioğlu, Ahmet Rifat (2021): İlahiyat Fakültesi Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Yabancı Dil Öğrenme Gayretlerinin İncelenmesi (Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Örneği). Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 21(1), 386-409. DOI: 10.30627/cuilah.814722.
  • Pan, Volkan Lütfi / Akay, Cenk (2015): Eğitim Fakültesinde Yabancı Dil Dersi Alan Öğrencilerin Yabancı Dil Dersine Yönelik Tutumlarının ve Sınıf Kaygılarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 79-97. DOI: 10.17755/esosder.14574.
  • Tok, Hidayet (2010): Üniversite öğrencilerinin İngilizce dersine ilişkin duyuşsal tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 39(185), 90-109.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Lokman Tanrıkulu Bu kişi benim 0000-0002-1862-8176

Bilal Üstün Bu kişi benim 0000-0002-9490-3109

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tanrıkulu, L., & Üstün, B. (2023). Yabancı Diller Yüksekokulları Bünyesinde Zorunlu Ortak Yabancı Dil Dersi Alan Öğrencilerin Yabancı Dil Öğrenmeye Yönelik Tutumları: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Örneği. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 11(1), 96-106. https://doi.org/10.37583/diyalog.1312773

www.gerder.org.tr/diyalog