Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

L2 Speaking Experiences of University Students Having Learned German in Turkey and Majoring in German Language Teaching

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 146 - 172, 15.06.2024
https://doi.org/10.37583/diyalog.1499744

Öz

The purpose of this study is to examine the German speaking experiences of students who have learned German in Turkey and placed in a German language teaching program. To this end, phenomenology, one of the qualitative research designs, was used and semi-structured individual interviews were conducted with nine participants studying in the German language teaching program of a state university in Turkey in the fall semester of 2022-2023. The interview recordings were first transcribed and then qualitatively analyzed with MAXQDA 2020 software. The findings were analyzed under three main themes: (1) views and self-assessments on difficulties in speaking German, (2) positive views on speaking German, (3) views on sub-dimensions of German speaking skills. In addition, the findings were presented and reported in detail with their sub-categories and quotations from student statements. Finally, various educational outcomes for foreign language speaking skills and suggestions for further research on the subject are presented.

Kaynakça

  • Aguado, Karin (2021): Sprachliche Teilkompetenzen (1): Mündlichkeit. In Claus Altmayer u.a. (Hg.): Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Kontexte – Themen – Methoden. Berlin: J. B. Metzler. 253-267.
  • Çölkesen, Derya (2015): Anadili İngilizce Olmayan İngilizce Öğretmen Adaylarının Yabanci Dil Konuşma Kaygıları. Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Deveci, Ceyda Çavuşoğlu / Buyruk, Aryu Arslan / Erdoğan, Polat / Toy, Banu Yücel (2016): İngilizce Konuşma Becerisinin Öğretimine İlişkin İhtiyaçların Değerlendirilmesi. Journal of Turkish Studies 11 (14), 915-915.
  • Doğan, Seval / Mede, Enisa (2017): A Language Focused Needs Analysis for EFL Speaking in Preparatory Programs: A Case in Turkey. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 12, 240-264.
  • Duman, Bilal / Göral, Güldehan Neşe / Bilgin, Hilal (2017): Üniversite Öğrencilerinin Sınıf Ortamında Yabancı Dil Konuşma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 8 (2), 13-27.
  • Epçeli, Nilüfer / Gündoğar, Feruzan (2020): Phraseologische Kompetenz von Lehramtsanwärtern/-innen für Deutsch als Fremdsprache am Beispiel der Marmara Universität. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik 8 (2), 386-411.
  • Fiehler, Reinhard (2012): Gesprochene Sprache - gehört sie in den DaF-Unterricht? In Ulrike Reeg u.a. (Hg.): Gesprochene Sprache im DaF-Unterricht. Münster u.a.: Waxmann. 13-28.
  • Gömleksiz, Mehmet Nuri / Özkaya, Özlem Miraç (2012): Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrencilerinin İngilizce Konuşma Dersinin Etkililiğine İlişkin Görüşleri. Turkish Studies 7 (2), 495-513.
  • İşigüzel, Bahar (2017): Yabancı Dil Öğrenim Sürecinde Konuşma Becerisine İlişkin Fenomenolojik Bir Araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies 57, 25-37.
  • Moustakas, Clark (1994): Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Pallauf, Sarah (2017): Sprechmut – Unterrichtsaktivitäten zur Förderung der Sprechfertigkeiten von DaF-Studierenden. MA, Universität Wien, Wien.
  • Patton, Michael Quinn (2018): Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Sert, Olcay (2016): Sınıf İçi Etkileşim ve Yabancı Dil Öğretmeni Yetiştirme. In Sumru Akcan / Yasemin Bayyurt (Hg.): Türkiye'deki Yabancı Dil Eğitimi Üzerine Görüş ve Düşünceler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. 14-30.
  • Şahin Toptaş, Aygül / Koçak, Muhammet (2021): Almanca Konuşma Kaygısı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 (2), 711-724.
  • Şener, Sabriye (2018): Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Derslerinde İngilizce Konuşma Kaygıları ile İlgili Algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 (2), 178-194.
  • Yıldırım, Ali / Şimşek, Hasan (2006): Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Süleyman (1998): Studienmöglichkeiten der aus Deutschland remigrierten Jugendlichen an den deutschsprachigen Abteilungen der türkischen Universitäten. Almanca Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi Hedefler ve Beklentiler Uluslararası Sempozyumu, Ankara - Hacettepe Üniversitesi.
  • Yükseköğretim Program Atlası (2023): https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10004 (Son Erişim: 31.10.2023)
  • Yüksel, Pelin / Yıldırım, Soner (2015). Theoretical Frameworks, Methods, and Procedures for Conducting Phenomenological Studies in Educational Settings. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 6 (1), 1-20.
  • Zengin, Dursun (1998): Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Durumu. Almanca Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi Hedefler ve Beklentiler Uluslararası Sempozyumu, Ankara - Hacettepe Üniversitesi.

Almancayı Türkiye’de Öğrenen Almanca Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Yabancı Dil Konuşma Deneyimleri

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 146 - 172, 15.06.2024
https://doi.org/10.37583/diyalog.1499744

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye’de Almanca öğrenerek Almanca öğretmenliği programına yerleşmiş öğrencilerin Almanca konuşma deneyimlerinin incelenmesidir. Bu doğrultuda nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji kullanılmış ve Hacettepe Üniversitesi Almanca öğretmenliği programında okumakta olan dokuz katılımcı ile 2022-2023 güz yarı yılında yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşme kayıtları öncelikle çevriyazı haline getirilmiş ve daha sonra MAXQDA 2020 yazılımı ile nitel olarak çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular üç ana temada ele alınmıştır: (1) Almanca konuşmadaki sorunlara ilişkin görüşler, (2) Almanca konuşmaya yönelik olumlu görüşler, (3) Almanca konuşma becerisinin alt boyutlarına ilişkin öz değerlendirmeler. Bulgular, alt kategorileri ve öğrenci ifadelerinden alıntılar ile birlikte detaylı bir şekilde sunulmuş ve raporlaştırılmıştır. Son olarak yabancı dilde konuşma becerisine yönelik çeşitli eğitsel çıktılar ve konunun araştırılmasına yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aguado, Karin (2021): Sprachliche Teilkompetenzen (1): Mündlichkeit. In Claus Altmayer u.a. (Hg.): Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Kontexte – Themen – Methoden. Berlin: J. B. Metzler. 253-267.
  • Çölkesen, Derya (2015): Anadili İngilizce Olmayan İngilizce Öğretmen Adaylarının Yabanci Dil Konuşma Kaygıları. Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Deveci, Ceyda Çavuşoğlu / Buyruk, Aryu Arslan / Erdoğan, Polat / Toy, Banu Yücel (2016): İngilizce Konuşma Becerisinin Öğretimine İlişkin İhtiyaçların Değerlendirilmesi. Journal of Turkish Studies 11 (14), 915-915.
  • Doğan, Seval / Mede, Enisa (2017): A Language Focused Needs Analysis for EFL Speaking in Preparatory Programs: A Case in Turkey. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 12, 240-264.
  • Duman, Bilal / Göral, Güldehan Neşe / Bilgin, Hilal (2017): Üniversite Öğrencilerinin Sınıf Ortamında Yabancı Dil Konuşma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 8 (2), 13-27.
  • Epçeli, Nilüfer / Gündoğar, Feruzan (2020): Phraseologische Kompetenz von Lehramtsanwärtern/-innen für Deutsch als Fremdsprache am Beispiel der Marmara Universität. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik 8 (2), 386-411.
  • Fiehler, Reinhard (2012): Gesprochene Sprache - gehört sie in den DaF-Unterricht? In Ulrike Reeg u.a. (Hg.): Gesprochene Sprache im DaF-Unterricht. Münster u.a.: Waxmann. 13-28.
  • Gömleksiz, Mehmet Nuri / Özkaya, Özlem Miraç (2012): Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrencilerinin İngilizce Konuşma Dersinin Etkililiğine İlişkin Görüşleri. Turkish Studies 7 (2), 495-513.
  • İşigüzel, Bahar (2017): Yabancı Dil Öğrenim Sürecinde Konuşma Becerisine İlişkin Fenomenolojik Bir Araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies 57, 25-37.
  • Moustakas, Clark (1994): Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Pallauf, Sarah (2017): Sprechmut – Unterrichtsaktivitäten zur Förderung der Sprechfertigkeiten von DaF-Studierenden. MA, Universität Wien, Wien.
  • Patton, Michael Quinn (2018): Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Sert, Olcay (2016): Sınıf İçi Etkileşim ve Yabancı Dil Öğretmeni Yetiştirme. In Sumru Akcan / Yasemin Bayyurt (Hg.): Türkiye'deki Yabancı Dil Eğitimi Üzerine Görüş ve Düşünceler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. 14-30.
  • Şahin Toptaş, Aygül / Koçak, Muhammet (2021): Almanca Konuşma Kaygısı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 (2), 711-724.
  • Şener, Sabriye (2018): Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Derslerinde İngilizce Konuşma Kaygıları ile İlgili Algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 (2), 178-194.
  • Yıldırım, Ali / Şimşek, Hasan (2006): Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Süleyman (1998): Studienmöglichkeiten der aus Deutschland remigrierten Jugendlichen an den deutschsprachigen Abteilungen der türkischen Universitäten. Almanca Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi Hedefler ve Beklentiler Uluslararası Sempozyumu, Ankara - Hacettepe Üniversitesi.
  • Yükseköğretim Program Atlası (2023): https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10004 (Son Erişim: 31.10.2023)
  • Yüksel, Pelin / Yıldırım, Soner (2015). Theoretical Frameworks, Methods, and Procedures for Conducting Phenomenological Studies in Educational Settings. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 6 (1), 1-20.
  • Zengin, Dursun (1998): Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Durumu. Almanca Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi Hedefler ve Beklentiler Uluslararası Sempozyumu, Ankara - Hacettepe Üniversitesi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Devran Demir 0000-0002-9603-2896

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2024
Kabul Tarihi 15 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, D. (2024). Almancayı Türkiye’de Öğrenen Almanca Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Yabancı Dil Konuşma Deneyimleri. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 12(1), 146-172. https://doi.org/10.37583/diyalog.1499744

www.gerder.org.tr/diyalog