Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Archaeology of a Transformation: Kayıkçı Parası

Yıl 2024, , 99 - 112, 24.10.2024
https://doi.org/10.51290/dpusbe.1478039

Öz

“Kayıkçı Parası”, included in Durali Yılmaz's latest book “Köprüler Kurmak Sonsuza”, draws attention by offering a different perspective on the archaeological excavations carried out by Europeans in our country and touches on how the idea of nationalism, sparked by the French Revolution, began to emerge in Europe. Nations that see themselves as the ancestors of European peoples also seek to create a current history thesis. The Germans, who took the lead in this regard, turned to Troy, described in Homer's epics, and started archaeological excavations in Çanakkale. The last person to come to the region for these excavations was the famous German archaeologist and scientist Manfret Korfmann. Apart from the excavations, Korfmann pays close attention to the local people, goes to coffee shops and tries to learn Turkish. He especially admires Turkish music. After this, the story turns into the inner journey of Korfmann in the Anatolian geography, as he searches for a great ancestor. This journey extends from Anatolia, which he sees as the cradle of civilizations, to Troy. During this journey, the author transforms Korfmann, starting from his name, in the context of language, history and culture, and presents us with a new person with a completely different identity. This transformation extends from Truva to Troy, gaining a spatial dimension as well. In this study, Durali Yılmaz's short story "Kayıkçı Parası" from his latest work Building Bridges to Eternity is analysed in terms of the transformation of humans and space.

Kaynakça

  • Ayhan, Ö. (2024), Karar verin artık “Troia mı? Troya mı? Truva mı?”1 Mart 2024 tarihinde https://www.canakkaletravel.com/yazi/karar-verin-artik-troia-mi-troya-mi-truva-mi.html adresinden alındı.
  • Çanakpınar, N. B. (2019), Durali Yılmaz’ın romanları üzerine bir inceleme / A research on the novels of Durali Yılmaz (601312). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Çapan, F., & Güvenç, B. (2017). Kavimler göçü ve Batı Roma İmparatorluğu’nun çöküşü. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(18), 629-640.
  • Homeros. (2017). İlyada (A. C. Emre, Çev.; 4. baskı). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Kantarcı, Ş. (2021). Tarihte ilk Doğu-Batı çatışması olarak görülen Truva Savaşı’nın ‘tarafları üzerine’ psikopolitik bir değerlendirme: Batı düşününde Truvalılar ve Akalılar. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5(Özel Sayı “Türk Yunan İlişkileri”), 173-196. doi:10.30692/sisad.973889.
  • Kaya, M. A. (2017). Troya ve Troya Savaşı: Efsane ve tari̇h. Akademi̇k-Der Tari̇h, Eği̇ti̇m, Bi̇li̇m Ve Kültür Dergi̇si̇, 1(1), 1-14.
  • Kılıçbay, M. A. (1999). Osmanlı Devleti’nin kuruluşu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 92-97.
  • Kolay, S. (2013). Durali Yılmaz’ın öyküleri üzerine bir inceleme. (328835). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Memiş, Ekrem. (2021) Eski çağda Doğu-Batı mücadelesine kısa bir bakış. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi 8(1), 359-390.
  • Okumuş, S., & Uğurlu, Y. S. (2012). Mehmed Çavuşoğlu’nun yegâne hikâyesi: Gürgen. Uluslararası klasik Türk edebiyatı sempozyumu I, içinde (ss. 98-108.)
  • Özışık, Ş. A. (2024). Nihâvend şarkı —"ellerim böyle boş boş mu kacakatı" (3839). 1 Mart 2024 tarihinde https://www.uskudarmusikicemiyeti.com/media/kunena/attachments/429/Ellerimbylebobomukalacakt_ekipAyhanzk.pdf adresinden alındı
  • Rose, C. B. (2006). Manfred Korfmann, 1942–2005. American Journal of Archaeology, 110(2), 285-286. doi: 10.3764/aja.110.2.285
  • Şahin, I. (2004). Mısır ve yakın doğu etkileriyle Yunan mitolojisindeki “Kayıkçı Kharon” tipinin gelişimi. Olba, 10, 135-151.
  • Şiraz, Y. (2006). Troya savaşlarına katılan kavimlerin kimlikleri ve kökenleri. (189340) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Troia Vakfı. (2023, Eylül 1). Prof. Korfmann 1 Mart 2024 tarihinde https://troiavakfi.com/prof-dr-m-o-korfman/ adresinden alındı.
  • Troya Vakfı. (2024). Kazı tarihçesi. 1 Mart 2024 tarihinde https://troiavakfi.com/kazi-tarihcesi/ adresinden alındı.
  • Unesco. (2009). Türkiye’nin dünya miras alanları koruma ve yönetimde güncel durum, Ankara: Birleşmiş Milletler Türkiye Milli Komisyonu.
  • Yılmaz, D. (2022). Köprüler kurmak sonsuza İstanbul: Akıl Fikir Yayınları.

Bir Dönüşümün Arkeolojisi: Kayıkçı Parası

Yıl 2024, , 99 - 112, 24.10.2024
https://doi.org/10.51290/dpusbe.1478039

Öz

Durali Yılmaz’ın son kitabı “Köprüler Kurmak Sonsuza” adlı eserinde yer alan “Kayıkçı Parası” Avrupalıların ülkemizde yaptığı arkeolojik kazılara farklı bir bakış sunarak dikkatlerimizi çeker. Fransız inkılabıyla Avrupa’da baş gösteren milliyetçilik fikrini de tetikler. Kendisini Avrupa halklarının atası gören uluslar da güncel bir tarih tezi oluşturma peşine düşerler. Bu konuda başı çeken Almanlar, Homeros’un destanlarında anlatılan Truva’ya yönelip Çanakkale’de arkeolojik kazılara başlar. Bu kazılar için son olarak bölgeye gelen ünlü Alman arkeolog ve bilim adamı Manfred Korfmann’dır. Korfmann kazılar dışında yerel halkla yakından ilgilenir, kahveye gider ve Türkçe öğrenir. Bilhassa Türk müziğine hayran kalır. Bundan sonra hikâye adeta kendisine ulu bir ata arayan Korfmann’ın Anadolu coğrafyasında yaptığı içsel yolculuğa dönüşür. Bu yolculuk medeniyetler beşiği olarak gördüğü Anadolu’dan Truva’ya kadar uzanır. Yazar, Korfmann’ı bu yolculuk sırasında isminden başlayarak dil, tarih ve kültür bağlamında dönüştürür ve karşımıza bambaşka bir kimlikte yeni bir insan çıkarır. Bu dönüşüm Truva’dan Troya’ya ulaşarak mekânsal bir boyut da kazanır. Bu çalışmada, Durali Yılmaz’ın Köprüler Kurmak Sonsuza adlı son eserinde yer alan “Kayıkçı Parası” adlı hikâyesini insan ve mekân dönüşümü açısından analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Ayhan, Ö. (2024), Karar verin artık “Troia mı? Troya mı? Truva mı?”1 Mart 2024 tarihinde https://www.canakkaletravel.com/yazi/karar-verin-artik-troia-mi-troya-mi-truva-mi.html adresinden alındı.
  • Çanakpınar, N. B. (2019), Durali Yılmaz’ın romanları üzerine bir inceleme / A research on the novels of Durali Yılmaz (601312). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Çapan, F., & Güvenç, B. (2017). Kavimler göçü ve Batı Roma İmparatorluğu’nun çöküşü. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(18), 629-640.
  • Homeros. (2017). İlyada (A. C. Emre, Çev.; 4. baskı). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Kantarcı, Ş. (2021). Tarihte ilk Doğu-Batı çatışması olarak görülen Truva Savaşı’nın ‘tarafları üzerine’ psikopolitik bir değerlendirme: Batı düşününde Truvalılar ve Akalılar. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5(Özel Sayı “Türk Yunan İlişkileri”), 173-196. doi:10.30692/sisad.973889.
  • Kaya, M. A. (2017). Troya ve Troya Savaşı: Efsane ve tari̇h. Akademi̇k-Der Tari̇h, Eği̇ti̇m, Bi̇li̇m Ve Kültür Dergi̇si̇, 1(1), 1-14.
  • Kılıçbay, M. A. (1999). Osmanlı Devleti’nin kuruluşu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 92-97.
  • Kolay, S. (2013). Durali Yılmaz’ın öyküleri üzerine bir inceleme. (328835). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Memiş, Ekrem. (2021) Eski çağda Doğu-Batı mücadelesine kısa bir bakış. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi 8(1), 359-390.
  • Okumuş, S., & Uğurlu, Y. S. (2012). Mehmed Çavuşoğlu’nun yegâne hikâyesi: Gürgen. Uluslararası klasik Türk edebiyatı sempozyumu I, içinde (ss. 98-108.)
  • Özışık, Ş. A. (2024). Nihâvend şarkı —"ellerim böyle boş boş mu kacakatı" (3839). 1 Mart 2024 tarihinde https://www.uskudarmusikicemiyeti.com/media/kunena/attachments/429/Ellerimbylebobomukalacakt_ekipAyhanzk.pdf adresinden alındı
  • Rose, C. B. (2006). Manfred Korfmann, 1942–2005. American Journal of Archaeology, 110(2), 285-286. doi: 10.3764/aja.110.2.285
  • Şahin, I. (2004). Mısır ve yakın doğu etkileriyle Yunan mitolojisindeki “Kayıkçı Kharon” tipinin gelişimi. Olba, 10, 135-151.
  • Şiraz, Y. (2006). Troya savaşlarına katılan kavimlerin kimlikleri ve kökenleri. (189340) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Troia Vakfı. (2023, Eylül 1). Prof. Korfmann 1 Mart 2024 tarihinde https://troiavakfi.com/prof-dr-m-o-korfman/ adresinden alındı.
  • Troya Vakfı. (2024). Kazı tarihçesi. 1 Mart 2024 tarihinde https://troiavakfi.com/kazi-tarihcesi/ adresinden alındı.
  • Unesco. (2009). Türkiye’nin dünya miras alanları koruma ve yönetimde güncel durum, Ankara: Birleşmiş Milletler Türkiye Milli Komisyonu.
  • Yılmaz, D. (2022). Köprüler kurmak sonsuza İstanbul: Akıl Fikir Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Salih Okumuş 0000-0001-7990-2469

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 12 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Okumuş, S. (2024). Bir Dönüşümün Arkeolojisi: Kayıkçı Parası. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(82), 99-112. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1478039
AMA Okumuş S. Bir Dönüşümün Arkeolojisi: Kayıkçı Parası. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Ekim 2024;(82):99-112. doi:10.51290/dpusbe.1478039
Chicago Okumuş, Salih. “Bir Dönüşümün Arkeolojisi: Kayıkçı Parası”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 82 (Ekim 2024): 99-112. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1478039.
EndNote Okumuş S (01 Ekim 2024) Bir Dönüşümün Arkeolojisi: Kayıkçı Parası. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 82 99–112.
IEEE S. Okumuş, “Bir Dönüşümün Arkeolojisi: Kayıkçı Parası”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 82, ss. 99–112, Ekim 2024, doi: 10.51290/dpusbe.1478039.
ISNAD Okumuş, Salih. “Bir Dönüşümün Arkeolojisi: Kayıkçı Parası”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 82 (Ekim 2024), 99-112. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1478039.
JAMA Okumuş S. Bir Dönüşümün Arkeolojisi: Kayıkçı Parası. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;:99–112.
MLA Okumuş, Salih. “Bir Dönüşümün Arkeolojisi: Kayıkçı Parası”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 82, 2024, ss. 99-112, doi:10.51290/dpusbe.1478039.
Vancouver Okumuş S. Bir Dönüşümün Arkeolojisi: Kayıkçı Parası. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024(82):99-112.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.