The intense competition experienced in recent years have also affected
the tourism sector as well as all other sectors. Turkey, despite the fact that
it has extremely sufficient resources in terms of thermal tourism, which is a
sub-branch of the health tourism, could not extract the potential in this area
in full. Unfortunately, academic studies that may provide Turkey a competitive
advantage in this regard is limited. Following observance of this deficiency, a
field survey aimed at consumers who prefer thermal tourism has been conducted
in order to evaluate brand awareness, brand association, perceived quality and
brand loyalty which are the perceptual dimensions of consumer-based brand value
that is of great importance for enterprises. In this study, It is tried to be
determined whether individual differences of consumers affect the perception of
brand values or not.
In this study, a
survey study has been conducted to the customers of a private thermal facility.
Obtained surveys have been analysed with SPSS 20 software. According to the
results of the analyses done, a significant connection between profession of
customers and brand association has been found. However, it has been concluded
that no significant connections between other variables and dimensions of brand
value exist.
Brand Awareness Brand Association Perceived Quality Brand Loyalty Thermal tourism
Son yıllarda yaşanan yoğun rekabet ortamı
bütün sektörleri etkilediği gibi turizm sektörünü de etkilemektedir. Türkiye,
sağlık turizminin bir alt dalı olan termal turizm açısından son derece yeterli
kaynaklara sahip olmasına rağmen, bu alandaki potansiyelini henüz tam anlamıyla
açığa çıkaramamıştır. Türkiye’nin, bu bağlamda rekabet üstünlüğü sağlayabilmesi
adına yapılan akademik çalışmalar da maalesef kısıtlıdır. Görülen bu eksiklik
üzerine, işletmeler için büyük önem arz eden, tüketici temelli marka değerinin
algısal boyutları olan marka farkındalığı, marka çağrışımı, algılanan kalite ve
marka sadakatini ölçmek adına termal turizmi tercih eden tüketicilere yönelik
bir alan araştırması yapılmıştır. Yapılan araştırmada tüketicilerin bireysel
farklılıkları ile marka değeri algılamaları arasında farklılıkların olup
olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır.
Araştırmada, Erzurum iline bağlı Pasinler
ilçesinde yer alan termal tesis işletmesinin müşterilerine yönelik anket
çalışması yapılmıştır. Elde edilen anketler SPSS 20 paket programında analiz
edilmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre katılımcıların meslekleri ile marka
çağrışımı arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Diğer
değişkenler ile marka değeri boyutları algılamaları arasında anlamlı farklılık
olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Marka Farkındalığı Marka Çağrışımı Algılanan Kalite Marka Sadakati Termal Turizm
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Afro-Avrasya Özel Sayısı |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.