Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AUDIT OF UNDERSTANDING AND TRANSFORMATION OF PUBLIC ADMINISTRATION AND OMBUDSMAN INSTITUTION

Yıl 2016, Afro-Avrasya Özel Sayısı, 623 - 634, 26.12.2016

Öz

In the last quarter of
the twentieth century expansion of the scope of the functions and activities of
public administration, it has been an important factor in a more systematic and
scientific rules to comply with the rule. The increase in public management
functions and activities, as well as the slow processing of bureaucracy, red
tape, corruption has brought with it problems such as significant increases
were observed in the management of the administration of the action and the
complaints process. The resulting face of all these developments only, based on
the compliance with the substantive right and the law, the new requirements and
failure to meet the expectations of traditional regularity audit aimed at
finding errors, it has made the development of the contemporary control methods
and techniques of inspection and the use required.



The ombudsman of
citizens to protect their rights in the face of management, management as a
control mechanism that contribute to find solutions to the injustice caused by
poor operation and management improvement has come to apply as widely today
from the year in which first appeared. In this context, worldwide more than a
hundred countries of different type and structure applications to find
ombudsman, will be put forward by different countries practice this statement
how it contributes to the transformation of the control concept of public
administration.  

Kaynakça

  • Akıncı, M.(1999), Bağımsız İdari Otoriteler ve Ombudsman, Beta Yayımcılık, İstanbul.
  • Al-Wahab, İ.(1979), The Swedish Institution of Ombudsman, Liber Forlag, Stockholm.
  • Ataman,T.(1997) “Ombudsman ve Temiz Toplum”, Yeni Türkiye Dergisi, Siyasette Yozlaşma Özel Sayısı II, Yıl 3, Sayı 14, Mart-Nisan, ss.779-789.
  • Avşar, Z.(1999), Ombudsman (Kamu Hakemi) Türkiye İçin Bir Model Önerisi, Hak-İş Konfederasyonu Yayını, Ankara. Ayeni, V.(1997), “Evolution of and Prospects For the Ombudsman in Southern Africa”, International Review of Administrative Science, Vol 63, Issue 4, ss.543-564.
  • Baylan, Ö.(1978), Vatandaşın Devlet Yönetimi Hakkındaki Şikayetleri ve Türkiye İçin İsveç Ombudsmanı Formulü, , İçişleri Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı Yayını, Ankara.
  • Bilgiç, V.(2003), “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı”, Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar Ed. Asım Balcı,Ahmet Nohutcu, Namık Kemal Öztürk, Bayram Coşkun, Seçkin Yayıncılık, Ankara, ss.25-38.
  • Erhürman, T.(2000), “Türkiye İçin Nasıl Bir Ombudsman Formülü?”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 49, Sayı 1-4, ss.155-179.
  • Gottehrer, D. M., Hostina, M.(2000), “The Classical Ombudsman Model”, ed. Roy Gregory, Fhilip Giddings, Righting Wrongs: The Ombudsman in Six Continents, IIAS, Netherlands (Amsterdam), ss.403-414.
  • Gönül, M. V.(1995), “İdarenin Sayıştay’ca Denetlenmesi”, Yeni Türkiye Dergisi, Yönetimde Yeniden Yapılanma Özel Sayısı, Yıl 1, Sayı 4, Mayıs-Haziran, ss.103-119.
  • Hill, L. L.(1974), “İnstitutionalization, The Ombudsman, and Bureaucracy”, The American Political Science Review, Vol 68, Issue 3, ss.1075-1085.
  • Köse, H. Ö. (2000), Dünyada ve Türkiye’de Yüksek Denetim, Araştırma/İnceleme/Çeviri Dizisi:12, Sayıştay Yayını, Ankara.
  • Nobles, R.(2001), “Keeping Ombudsmen in Their Place-The Courts and the Pensions Ombudsman”, Public Law, Summer, ss.308-328.
  • Odyakmaz, Z.(2000) “Türk Hukuk Kurultayına Sunulan İsveç Parlamento Ombudsmanlığı ile İlgili Bildiri Üzerine Düşünceler”, Ankara Barosu Hukuk Kurultayı 2000, 12-16 Ocak, Ankara,ss.487-491.
  • Pauti, M.(2000), “The Ombudsman in France”, ed. Roy Gregory, Fhilip Giddings, Righting Wrongs:The Ombudsman in Six Continents, IIAS, Netherlands (Amsterdam), ss.175-188.
  • Pickl, V. J.(1986) “Ombudsman ve Yönetimde Reform”, çev. Turgay Ergun, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 19, Sayı 4, Aralık, ss.37-46.
  • Pickl, V. J.(1997) “Ombudsman Sistemlerinin İslami Temelleri”, çev. Taykan Ataman, Yeni Türkiye Dergisi, Siyasette Yozlaşma Özel Sayısı, Yıl 3, Sayı 14, Mart-Nisan, ss.800-805.
  • Rudholm, S.(1968), “Sweden’s Guardians of The Law: The Chancellor of Justice”, ed. Donald C. Rowat, The Ombudsman, Citizen’s Defender, George Allen and Unwin Ltd. London.
  • Schwarzler, N.(1992), “The Austurian Ombudsman (Volksanwalt)”, ed. Federal Chancellery, Public Administration in Austuria, Austuria.
  • Seneviratne, M.(1994), Ombudsmen in the Public Sector, Open University Press.
  • Temizel, Z.(1997), Yurttaşın Yönetime Karşı Korunmasında Bağımsız Bir Denetim Organı Ombusman, IULA-EMME Yayınları, İstanbul.
  • Thery, J.(1996), “Mediateur”, çev. Cevdet Atay, Bağımsız İdari Otoriteler, ed. İbrahim Ö. Kaboğlu, Alkım Yayınları, İstanbul.
  • TÜSİAD(1997), Ombudsman (Kamu Hakemi) Kurumu İncelemesi: Devlette Bir Toplam Kalite Mekanizması Örneği, TÜSİAD Yayını No T/97-206.
  • Uler, Y.(1990), “Ombudsman (Kamu Denetçisi)”, I. Ulusal İdare Hukuku Kongresi, Üçüncü Kitap, Çeşitli İdare Hukuku Konuları1-4 Mayıs, Ankara, ss.1021-1028.

KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ ANLAYIŞINDA DÖNÜŞÜM VE OMBUDSMANLIK KURUMU

Yıl 2016, Afro-Avrasya Özel Sayısı, 623 - 634, 26.12.2016

Öz

Yirminci yüzyılın son çeyreğinde kamu yönetiminin
işlevlerinde ve faaliyetlerinin kapsamındaki genişleme, yönetimin daha sistemli
ve bilimsel kurallara uygun hareket etmesinde önemli bir faktör olmuştur. Kamu yönetiminin
işlev ve faaliyetlerindeki artış, aynı zamanda bürokrasinin yavaş işlemesi,
kırtasiyecilik, yolsuzluk gibi sorunları da beraberinde getirmiş,
yönetilenlerin yönetimin eylem ve işlemlerinden yakınmalarında belirgin
artışlar görülmüştür. Ortaya çıkan tüm bu gelişmeler karşısında sadece maddi
doğrulara ve yasalara uygunluğun esas alındığı, hata bulmaya yönelik geleneksel
düzenlilik denetimlerinin yeni gereksinimleri ve beklentileri karşılamakta
yetersizliği, denetim alanında da çağdaş denetim yöntemlerinin ve tekniklerinin
geliştirilmesi ve kullanılmasını gerekli kılmıştır.



Ombudsmanlık kurumu, vatandaşların yönetim karşısında haklarını koruyan,
yönetimin kötü işleyişinden kaynaklanan haksızlıklara çözüm arayan ve yönetimin
iyileştirilmesine katkıda bulunan bir denetim mekanizması olarak, ilk ortaya
çıktığı yıllardan günümüze kadar yaygın bir şekilde uygulana gelmektedir. Bu
bağlamda, dünya genelinde yüzden fazla ülkede farklı türde ve yapıda uygulama
alanı bulan ombudsmanlık kurumunun, kamu yönetiminin denetimi anlayışındaki
dönüşüme nasıl katkı sağladığı bu bildiri ile farklı ülke uygulamaları ile
ortaya konulmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Akıncı, M.(1999), Bağımsız İdari Otoriteler ve Ombudsman, Beta Yayımcılık, İstanbul.
  • Al-Wahab, İ.(1979), The Swedish Institution of Ombudsman, Liber Forlag, Stockholm.
  • Ataman,T.(1997) “Ombudsman ve Temiz Toplum”, Yeni Türkiye Dergisi, Siyasette Yozlaşma Özel Sayısı II, Yıl 3, Sayı 14, Mart-Nisan, ss.779-789.
  • Avşar, Z.(1999), Ombudsman (Kamu Hakemi) Türkiye İçin Bir Model Önerisi, Hak-İş Konfederasyonu Yayını, Ankara. Ayeni, V.(1997), “Evolution of and Prospects For the Ombudsman in Southern Africa”, International Review of Administrative Science, Vol 63, Issue 4, ss.543-564.
  • Baylan, Ö.(1978), Vatandaşın Devlet Yönetimi Hakkındaki Şikayetleri ve Türkiye İçin İsveç Ombudsmanı Formulü, , İçişleri Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı Yayını, Ankara.
  • Bilgiç, V.(2003), “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı”, Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar Ed. Asım Balcı,Ahmet Nohutcu, Namık Kemal Öztürk, Bayram Coşkun, Seçkin Yayıncılık, Ankara, ss.25-38.
  • Erhürman, T.(2000), “Türkiye İçin Nasıl Bir Ombudsman Formülü?”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 49, Sayı 1-4, ss.155-179.
  • Gottehrer, D. M., Hostina, M.(2000), “The Classical Ombudsman Model”, ed. Roy Gregory, Fhilip Giddings, Righting Wrongs: The Ombudsman in Six Continents, IIAS, Netherlands (Amsterdam), ss.403-414.
  • Gönül, M. V.(1995), “İdarenin Sayıştay’ca Denetlenmesi”, Yeni Türkiye Dergisi, Yönetimde Yeniden Yapılanma Özel Sayısı, Yıl 1, Sayı 4, Mayıs-Haziran, ss.103-119.
  • Hill, L. L.(1974), “İnstitutionalization, The Ombudsman, and Bureaucracy”, The American Political Science Review, Vol 68, Issue 3, ss.1075-1085.
  • Köse, H. Ö. (2000), Dünyada ve Türkiye’de Yüksek Denetim, Araştırma/İnceleme/Çeviri Dizisi:12, Sayıştay Yayını, Ankara.
  • Nobles, R.(2001), “Keeping Ombudsmen in Their Place-The Courts and the Pensions Ombudsman”, Public Law, Summer, ss.308-328.
  • Odyakmaz, Z.(2000) “Türk Hukuk Kurultayına Sunulan İsveç Parlamento Ombudsmanlığı ile İlgili Bildiri Üzerine Düşünceler”, Ankara Barosu Hukuk Kurultayı 2000, 12-16 Ocak, Ankara,ss.487-491.
  • Pauti, M.(2000), “The Ombudsman in France”, ed. Roy Gregory, Fhilip Giddings, Righting Wrongs:The Ombudsman in Six Continents, IIAS, Netherlands (Amsterdam), ss.175-188.
  • Pickl, V. J.(1986) “Ombudsman ve Yönetimde Reform”, çev. Turgay Ergun, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 19, Sayı 4, Aralık, ss.37-46.
  • Pickl, V. J.(1997) “Ombudsman Sistemlerinin İslami Temelleri”, çev. Taykan Ataman, Yeni Türkiye Dergisi, Siyasette Yozlaşma Özel Sayısı, Yıl 3, Sayı 14, Mart-Nisan, ss.800-805.
  • Rudholm, S.(1968), “Sweden’s Guardians of The Law: The Chancellor of Justice”, ed. Donald C. Rowat, The Ombudsman, Citizen’s Defender, George Allen and Unwin Ltd. London.
  • Schwarzler, N.(1992), “The Austurian Ombudsman (Volksanwalt)”, ed. Federal Chancellery, Public Administration in Austuria, Austuria.
  • Seneviratne, M.(1994), Ombudsmen in the Public Sector, Open University Press.
  • Temizel, Z.(1997), Yurttaşın Yönetime Karşı Korunmasında Bağımsız Bir Denetim Organı Ombusman, IULA-EMME Yayınları, İstanbul.
  • Thery, J.(1996), “Mediateur”, çev. Cevdet Atay, Bağımsız İdari Otoriteler, ed. İbrahim Ö. Kaboğlu, Alkım Yayınları, İstanbul.
  • TÜSİAD(1997), Ombudsman (Kamu Hakemi) Kurumu İncelemesi: Devlette Bir Toplam Kalite Mekanizması Örneği, TÜSİAD Yayını No T/97-206.
  • Uler, Y.(1990), “Ombudsman (Kamu Denetçisi)”, I. Ulusal İdare Hukuku Kongresi, Üçüncü Kitap, Çeşitli İdare Hukuku Konuları1-4 Mayıs, Ankara, ss.1021-1028.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feyzullah Ünal

Selami Erdoğan

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Afro-Avrasya Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Ünal, F., & Erdoğan, S. (2016). KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ ANLAYIŞINDA DÖNÜŞÜM VE OMBUDSMANLIK KURUMU. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi623-634.
AMA Ünal F, Erdoğan S. KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ ANLAYIŞINDA DÖNÜŞÜM VE OMBUDSMANLIK KURUMU. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Published online 01 Aralık 2016:623-634.
Chicago Ünal, Feyzullah, ve Selami Erdoğan. “KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ ANLAYIŞINDA DÖNÜŞÜM VE OMBUDSMANLIK KURUMU”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık (Aralık 2016), 623-34.
EndNote Ünal F, Erdoğan S (01 Aralık 2016) KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ ANLAYIŞINDA DÖNÜŞÜM VE OMBUDSMANLIK KURUMU. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 623–634.
IEEE F. Ünal ve S. Erdoğan, “KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ ANLAYIŞINDA DÖNÜŞÜM VE OMBUDSMANLIK KURUMU”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 623–634, Aralık 2016.
ISNAD Ünal, Feyzullah - Erdoğan, Selami. “KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ ANLAYIŞINDA DÖNÜŞÜM VE OMBUDSMANLIK KURUMU”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2016. 623-634.
JAMA Ünal F, Erdoğan S. KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ ANLAYIŞINDA DÖNÜŞÜM VE OMBUDSMANLIK KURUMU. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;:623–634.
MLA Ünal, Feyzullah ve Selami Erdoğan. “KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ ANLAYIŞINDA DÖNÜŞÜM VE OMBUDSMANLIK KURUMU”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2016, ss. 623-34.
Vancouver Ünal F, Erdoğan S. KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ ANLAYIŞINDA DÖNÜŞÜM VE OMBUDSMANLIK KURUMU. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016:623-34.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.