Bu Araştırma genç torunların büyük ebeveynleri ile birlikte yaptıkları
aktiviteleri ve bu aktiviteleri etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Bu çalışma Ankara ilinin Keçiören Bölgesinde yaşayan 12-18 yaş
arasındaki gençlerle yapılmıştır. Çalışmada ilköğretim ve lisede okuyan
tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen toplam 511 öğrenci örneklem sayısını
oluşturmaktadır. Anket formunda genç torunların ve büyük ebeveynlerin
demografik özelliklerine, coğrafi uzaklık ve görüşme sıklığına ilişkin sorular
yer almaktadır. Ayrıca ankette torunların büyük ebeveynleri yaptıkları 10
nesiller arası faaliyete ilişkin sorular sorulmuştur. Bu araştırmada;
ergenlerin büyükbabaları ile her zaman yaptıkları aktiviteler arasında,
televizyon izleme (anne tarafından büyükbaba %29,5; baba tarafından büyükbaba
%26,1), dini faaliyetlerde bulunma (anne tarafından büyükbaba %23,2; baba
tarafından büyükbaba %23,2), bir konu hakkında konuşma (anne tarafından büyükbaba
%23,2; baba tarafından büyükbaba %21,4), alışverişe gitmenin (anne tarafından
büyükbaba %18,2 baba tarafından büyükbaba %16,8), önde geldiği bulunmuştur.
Torunlara göre büyük ebeveynleri ile ev ödevlerini yapma ve sinema/tiyatroya
gitme faaliyetleri çok düşük oranlardadır. Bu araştırmada ayrıca, torunların
büyük ebeveynleri ile yaptıkları faaliyetleri etkileyen görüşme sıklığı, büyük
ebeveynin yaşı, eğitim düzeyi ve sağlık durumu gibi faktörler araştırılmıştır.
Örneğin, çalışmada nesiller arası aktiviteler ile coğrafi uzaklık arasında
güçlü bir pozitif yönlü ilişki bulunmuştur. Bu güçlü ilişki televizyon izlemek
gibi günlük aktivitelerde görülmektedir.
Nesiller arası aktiviteler nesiller arası ilişkiler nesiller arası dayanışma
This research was conducted to determine the
activities of young grandchildren with their grandparents and the factors
affecting them. The research was conducted on grandchildren aged between 12 and
18 and living in the Keçiören district of Ankara. The sample size of 511
students was determined using a random sampling method in this area of
elementary and high school. The questionnaire included the demographic
characteristics of the grandchildren and their grandparents, and the geographic
distance and frequency of contact between grandparents. The grandchildren were
asked about activities undertaken with their grandparents, based on a list of
10 different kinds of possible intergenerational activities. The ranking of the
activities undertaken with the grandmothers of participant grandchildren
included television viewing (maternal grandmother 32.3%; paternal grandmother 28.7%), religious
activities (maternal grandmother 27%; paternal grandmother 25.9%), discussions
(maternal grandmother 23.6%; paternal grandmother 22.1%), and traveling
(maternal grandmother 20.2%; paternal grandmother 17.2%). The ranking of the
activities with the grandfathers of participant grandchildren included
television viewing (maternal grandfather 29.5%; paternal grandfather 26.1%),
religious activities (maternal grandfather 23.2%; paternal grandfather 23.2%), discussions (maternal grandfather
23.2%; paternal grandfather 21.4%), and shopping (maternal grandfather 18.2%;
paternal grandfather 16.8%). Among the grandchildren, the rate of activities
such as doing homework and going to the cinema/theater with their grandparents
was very low. In the study, we also examined the impact
of factors such as the adolescent's gender, the frequency of contact with their
grandparents, the grandparent's age, education level, and perceived
health in relation to the activities of grandchildren with their grandparents. For example, in this research shows that one finds a
strong positive relationship between intergenerational activities and
geographical proximity. The strongest relationships are observed with everyday
activities like watching television.
Intergenerational activities intergenerational relations intergenerational solidarity
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 53 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.