Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

SANATTA FİKİRSEL, ANLAMSAL, BİÇİMSEL VE ESTETİK DEĞİŞİMLER: MARCEL DUCHAMP’IN, MICHAEL BORREMANS’IN VE JOHN BALDESSARI’NIN ESER ANALİZLERİ

Yıl 2019, Ahmet Yakupoğlu Anısına Şehir, Sanat ve Tasarım Özel Sayısı, 91 - 99, 13.03.2019

Öz

Modern
sanatçıların birçoğu karşıt-estetiği ve biçimi yüceltmeyi benimsemişlerdir.
Postmodern bir sanatçının çıkış noktası ise çoğu zaman fikir, ifade, eleştiri
ve anlamlardır. Araştırmanın amacı bu kavramların postmodern sanattaki
değişimlerini sanatçı ve eserleri bağlamında sorgulamaktır.



Araştırmanın
kapsamı ve konusu, postmodern sanattaki resim örnekleri ile
sınırlandırılmıştır. Ayrıca modern sanatçılara da yer verilerek güncel sanatla
karşılaştırma yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgularda fikir, anlam, biçim
ve estetik gibi unsurların her iki süreçte öncelik sıralarının farklı olduğu tespit
edilmiştir. Konuyla ilişkili olarak alt başlıklar oluşturulmuş ve açıklamalar
yapılmıştır.



Araştırmanın
problemleri şu şekilde sıralanabilir: Modernizmde sanatçı biçime neden ihtiyaç
duyar? Postmodern sanattaki temel yaklaşımlar modern sanatın yaklaşımlarıyla
hangi açıdan benzerlik gösterir?  Postmodern
sanatın ifade arayışları nelerdir? Bu soruların cevapları
Marcel Duchamp,
Michaël

Borremans ve John Baldessari
gibi sanatçıların eserleri analiz edilerek bulunmaya çalışılmıştır.
Araştırmanın sonucunda modern ve postmodern arasındaki kavram farklılıklarından
kaynaklanan problemlerin de ortadan kalkabileceği ön görülmektedir.

Kaynakça

  • Çakır, M. (2015). Sanatta eleştirellik. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Danto, A. C. (2014). Sanatın sonundan sonra. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Harrison, C., & Wood, P. (2011). Sanat ve kuram 1900-2000 değişen fikirler antolojisi. İstanbul: Küre Yayınları.
  • John Baldessari. (t.y.). https://www.theartstory.org/artist-baldessari-john.htm adresinden erişildi.
  • Mcrobbie, A. (2013). Postmodernizm ve popüler kültür. (A. Özdek, Çev.). İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Özgenel, L. (2016). Sanat üzerine okumalar 60 yıla bakış. Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim.
  • Şahiner, R. (2014). Çağdaş sanatta temsiliyet krizi. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Türkdoğan, T. (2014). Sanat kültür politika modern sonrası tartışmalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Danışmanlık.
  • Wilson, M. (2015). Çağdaş sanat nasıl okunur. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2013). Modernden postmoderne sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.

IDEAL, MEANING, FORMAL AND AESTHETIC CHANGES IN ART: ANALYSES OF MARCEL DUCHAMP, MICHAEL BORREMANS AND JOHN BALDESSARI’S WORKS

Yıl 2019, Ahmet Yakupoğlu Anısına Şehir, Sanat ve Tasarım Özel Sayısı, 91 - 99, 13.03.2019

Öz

Many modern artists have been anti-aesthetic and have adopted the form of exaltation. The origin of a postmodern artist is often ideas, expressions, criticisms and meaninig. The aim of thr research is to question the changes of these concepts in postmodern art in the context of artists and their works

The scope and focus of the study is limited to
picture examples in postmodern art. Moreover, a comparison with contemporary
artists has been made by including modern artists too. In the findings obtained
in the research, it was determined that the elements such as idea, meaning, form
and aesthetic were different in both processes.
Subheadings have been created and explanations have
been made.



The problems in the study can be listed as so: Why
does the artist require form in modernism? How do the basic approaches in postmodern
art resemble the approaches of modern art? What does postmodern art seek to
express? The answers to these questions were attempted to be answered by
analysing the works of artists such as
Marcel Duchamp, Michaël Borremans and John Baldessari. It is anticipated that as a result of the study, the problems arising from
conceptual differences between modern and postmodern could be eliminated.

Kaynakça

  • Çakır, M. (2015). Sanatta eleştirellik. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Danto, A. C. (2014). Sanatın sonundan sonra. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Harrison, C., & Wood, P. (2011). Sanat ve kuram 1900-2000 değişen fikirler antolojisi. İstanbul: Küre Yayınları.
  • John Baldessari. (t.y.). https://www.theartstory.org/artist-baldessari-john.htm adresinden erişildi.
  • Mcrobbie, A. (2013). Postmodernizm ve popüler kültür. (A. Özdek, Çev.). İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Özgenel, L. (2016). Sanat üzerine okumalar 60 yıla bakış. Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim.
  • Şahiner, R. (2014). Çağdaş sanatta temsiliyet krizi. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Türkdoğan, T. (2014). Sanat kültür politika modern sonrası tartışmalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Danışmanlık.
  • Wilson, M. (2015). Çağdaş sanat nasıl okunur. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2013). Modernden postmoderne sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Evrim Özeskici

Yayımlanma Tarihi 13 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Ahmet Yakupoğlu Anısına Şehir, Sanat ve Tasarım Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Özeskici, E. (2019). SANATTA FİKİRSEL, ANLAMSAL, BİÇİMSEL VE ESTETİK DEĞİŞİMLER: MARCEL DUCHAMP’IN, MICHAEL BORREMANS’IN VE JOHN BALDESSARI’NIN ESER ANALİZLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi91-99.
AMA Özeskici E. SANATTA FİKİRSEL, ANLAMSAL, BİÇİMSEL VE ESTETİK DEĞİŞİMLER: MARCEL DUCHAMP’IN, MICHAEL BORREMANS’IN VE JOHN BALDESSARI’NIN ESER ANALİZLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Published online 01 Mart 2019:91-99.
Chicago Özeskici, Evrim. “SANATTA FİKİRSEL, ANLAMSAL, BİÇİMSEL VE ESTETİK DEĞİŞİMLER: MARCEL DUCHAMP’IN, MICHAEL BORREMANS’IN VE JOHN BALDESSARI’NIN ESER ANALİZLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mart (Mart 2019), 91-99.
EndNote Özeskici E (01 Mart 2019) SANATTA FİKİRSEL, ANLAMSAL, BİÇİMSEL VE ESTETİK DEĞİŞİMLER: MARCEL DUCHAMP’IN, MICHAEL BORREMANS’IN VE JOHN BALDESSARI’NIN ESER ANALİZLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 91–99.
IEEE E. Özeskici, “SANATTA FİKİRSEL, ANLAMSAL, BİÇİMSEL VE ESTETİK DEĞİŞİMLER: MARCEL DUCHAMP’IN, MICHAEL BORREMANS’IN VE JOHN BALDESSARI’NIN ESER ANALİZLERİ”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 91–99, Mart 2019.
ISNAD Özeskici, Evrim. “SANATTA FİKİRSEL, ANLAMSAL, BİÇİMSEL VE ESTETİK DEĞİŞİMLER: MARCEL DUCHAMP’IN, MICHAEL BORREMANS’IN VE JOHN BALDESSARI’NIN ESER ANALİZLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Mart 2019. 91-99.
JAMA Özeskici E. SANATTA FİKİRSEL, ANLAMSAL, BİÇİMSEL VE ESTETİK DEĞİŞİMLER: MARCEL DUCHAMP’IN, MICHAEL BORREMANS’IN VE JOHN BALDESSARI’NIN ESER ANALİZLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;:91–99.
MLA Özeskici, Evrim. “SANATTA FİKİRSEL, ANLAMSAL, BİÇİMSEL VE ESTETİK DEĞİŞİMLER: MARCEL DUCHAMP’IN, MICHAEL BORREMANS’IN VE JOHN BALDESSARI’NIN ESER ANALİZLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2019, ss. 91-99.
Vancouver Özeskici E. SANATTA FİKİRSEL, ANLAMSAL, BİÇİMSEL VE ESTETİK DEĞİŞİMLER: MARCEL DUCHAMP’IN, MICHAEL BORREMANS’IN VE JOHN BALDESSARI’NIN ESER ANALİZLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019:91-9.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.