Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Relationship Between Ceramic Material and Sound

Yıl 2019, Ahmet Yakupoğlu Anısına Şehir, Sanat ve Tasarım Özel Sayısı, 51 - 66, 13.03.2019

Öz

Ceramic, which has a long history and started to be produced in line
with the daily necessities, has evolved over time and become a material that
responds to the needs of many sectors, especially advanced technology ceramics.
As a result of the research, it is observed that ceramic has a good insulation
and sound transmission among its many positive technical features.

In this research, relationship between ceramic material and sound is
examined in two stages. In the first stage, the instruments made with the
ceramic material, in the second stage, works produced with ready-made ceramic
objects and 3-D printer containing sound are discussed.





Consequently, it’s seen that sound element, which is the most powerful
tool representing emotion expression, has a very harmonious relationship with ceramic
material. Because of being a good sound transmission, at the beginning percussion,
then wind and stringed ceramic instruments were made by artists. Additionally,
it also became the reason for preference with its aesthetically pleasing
assortment of forms and decoration. Also due to these features, it has been put
forward conceptual artworks created sounds by ready-made ceramic objects and 3D
printer. These artworks increase the effect of the work on the audience with
its auditory aspect. 

Kaynakça

  • Akbari, A. (2018). Soor. Tahran: Bagheri Co.
  • Coşar, M. (2008). Islık çalan seramikler ve yeni önermeler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Çam, A., Alaybek, G., & Okan, S. (2007). Seramik müzik aletleri. Türk Seramik Federasyonu, Seramik Türkiye Dergisi, 23, 96-101.
  • Deleany, M. (2013). Céleste Boursier-Mougenot: clinamen. https://www.ngv.vic.gov.au/essay/celeste-boursier-mougenot-clinamen adresinden erişildi.
  • Feyzoğlu, S. (2009). Ses ve kil. Türk Seramik Federasyonu, Seramik Türkiye Dergisi, 27, 120-125.
  • Mastenbroek, J. (t.y.). www.jellemastenbroek.nl/site/index2.php adresinden erişildi.
  • Solid vibrations. (2015). http://oliviervanherpt.com/solid-vibrations/ adresinden erişildi.
  • Zeren, A. (2008). Müzikte ses sistemleri. İstanbul: Pan Yayıncılık.

Seramik Malzeme ve Ses İlişkisi

Yıl 2019, Ahmet Yakupoğlu Anısına Şehir, Sanat ve Tasarım Özel Sayısı, 51 - 66, 13.03.2019

Öz




Tarihi çok eskiye dayanan ve günlük ihtiyaçlar doğrultusunda üretilmeye başlayan seramik, kullanım amacı
açısından zamanla gelişerek günümüzde ileri teknoloji seramikleri başta olmak üzere birçok sektörde ihtiyaca cevap
veren bir malzeme haline gelmiştir. Araştırmalar neticesinde seramiğin birçok olumlu özelliğinin arasında aynı
zamanda iyi bir yalıtkan ve ses yansıtıcısı olduğu görülmüştür.


Bu araştırmada seramik malzeme ve ses arasındaki ilişki iki aşamada incelenmiştir. İlk aşamada seramik malzeme
ile yapılan çalgılar, ikinci aşamada ise hazır seramik nesneler ve 3 boyutlu yazıcı ile üretilerek içinde ses ihtiva eden
eserler ele alınmıştır.


Sonuç olarak duygunun ifadesini temsilen en güçlü araç olan ses unsurunun seramik malzeme ile son derece uyumlu
bir birliktelik sergilediği görülmüştür. Sanatçılar tarafından iyi bir ses yansıtıcısı olması nedeniyle ilk başlarda
vurmalı, daha sonra nefesli ve yaylı seramik çalgı
lar yapılmıştır. Sesi iyi iletmesinin yanında estetik açıdan
sanatçılara sunduğu form ve dekor çeşitliliği ile de tercih sebebi olmuştur. Aynı zamanda söz konusu özellikleri
nedeniyle hazır seramik nesneler ve 3 boyutlu yazıcı ile sesin oluşturulduğu kavramsal eserler de ortaya
konulmuştur.
Bu eserler ise işitsel yönüyle eserin izleyici üzerindeki etkisini arttırmaktadır. 




Kaynakça

  • Akbari, A. (2018). Soor. Tahran: Bagheri Co.
  • Coşar, M. (2008). Islık çalan seramikler ve yeni önermeler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Çam, A., Alaybek, G., & Okan, S. (2007). Seramik müzik aletleri. Türk Seramik Federasyonu, Seramik Türkiye Dergisi, 23, 96-101.
  • Deleany, M. (2013). Céleste Boursier-Mougenot: clinamen. https://www.ngv.vic.gov.au/essay/celeste-boursier-mougenot-clinamen adresinden erişildi.
  • Feyzoğlu, S. (2009). Ses ve kil. Türk Seramik Federasyonu, Seramik Türkiye Dergisi, 27, 120-125.
  • Mastenbroek, J. (t.y.). www.jellemastenbroek.nl/site/index2.php adresinden erişildi.
  • Solid vibrations. (2015). http://oliviervanherpt.com/solid-vibrations/ adresinden erişildi.
  • Zeren, A. (2008). Müzikte ses sistemleri. İstanbul: Pan Yayıncılık.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Firdevs Müjde Gökbel

Yayımlanma Tarihi 13 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Ahmet Yakupoğlu Anısına Şehir, Sanat ve Tasarım Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Gökbel, F. M. (2019). Seramik Malzeme ve Ses İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi51-66.
AMA Gökbel FM. Seramik Malzeme ve Ses İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Published online 01 Mart 2019:51-66.
Chicago Gökbel, Firdevs Müjde. “Seramik Malzeme Ve Ses İlişkisi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mart (Mart 2019), 51-66.
EndNote Gökbel FM (01 Mart 2019) Seramik Malzeme ve Ses İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 51–66.
IEEE F. M. Gökbel, “Seramik Malzeme ve Ses İlişkisi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 51–66, Mart 2019.
ISNAD Gökbel, Firdevs Müjde. “Seramik Malzeme Ve Ses İlişkisi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Mart 2019. 51-66.
JAMA Gökbel FM. Seramik Malzeme ve Ses İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;:51–66.
MLA Gökbel, Firdevs Müjde. “Seramik Malzeme Ve Ses İlişkisi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2019, ss. 51-66.
Vancouver Gökbel FM. Seramik Malzeme ve Ses İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019:51-66.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.