Yoğunlaşma, bir endüstrideki
kaynak ve faaliyetler toplamının büyük çoğunluğunun bu toplama sahip olan veya kontrol
eden birimlerin çok azı tarafından sahiplenilmesi veya yönetilmesidir. Bu
nedenle endüstrideki firma sayısı ve endüstrideki faaliyet ve kaynakların
firmalar arasında nasıl dağıldığı yoğunlaşma düzeyi açısından önemlidir.
Endüstrideki yoğunlaşmayı ölçen endekslerin amacı da bu ekonomik büyüklüklerin,
endüstrideki firmalar arasında nasıl dağıldığını ölçerek endüstride rekabetin
ne düzeyde olduğunu belirleyip, endüstrinin yapısı hakkında bilgi vermektir.
İnsanın hayatını idame ettirebilmeleri için vazgeçilmez bir öneme sahip olan
ihtiyaçlar; barınma, beslenme ve giyinmedir. Gıda ve içecek maddeleri yaşamsal
öneme sahip olmalarının yanında ertelenemez bir ihtiyaç olduğu için arzının
devamlılığı zorunludur. Dolayısıyla içecek sektörü ülke ekonomileri için
stratejik düzeyde önemli bir sektördür. Bu çalışmanın amacı, diğer sektörlerden
yapısal olarak farklı olan ve insan sağlığı için önemli bir yere sahip olan
içecek sektörünü piyasa yapısı ve yoğunlaşma düzeyi açısından incelemektir.
Çalışmada, İstanbul Sanayi Odası'nın yayınladığı ilk 1000 sanayi kuruluşu
içerisinde yer alan içecek sanayi kuruluşları ele alınmış olup, firmalara ait
2006-2016 dönemlerine ait yıllık net satış rakamları kullanılmıştır. Yapılan
analiz sonucunda elde edilen k-firma Yoğunlaşma, Herfindahl-Hirschman, Entropi,
Hall-Tideman ve Rosenbluth ve Kapsamlı Yoğunlaşma Endeksleri değerlerine göre,
Türkiye içecek sektörünün oligopolistik bir yapıya sahip olduğu görülmüştür.
Concentration is the domination or management of the vast majority of
total resources and activities in an industry by very few of the units that own
or control this total. The aim of the indexes that measure concentration in the
industry is to measure how these economic magnitudes are distributed among
firms in the industry and to determine the level of competition in the industry
and to inform about the structure of the industry. As food and beverages have a
vital need and the continuity of their supply is a must. Therefore, the
beverage sector is an important sector at a strategic level for the countries’
economies. The aim of this study is to examine the beverage industry, which is
structurally different from other sectors and has an important place in human
health, in terms of market structure and concentration level. In the study,
beverage industrial enterprises included in the first 1000 industrial
enterprises published by the Istanbul Chamber of Industry were addressed and
annual net sales figures for the period 2006-2016 belonging to the firms were
used. As a result of the analysis conducted, according to concentration indexes
values, it has been seen that Turkish beverage sector has an oligopolistic structure.
Beverage Manufacturing Sector Concentration Ratio Market Structure
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 60 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.