Hotel business entreprises which are in service sector are important in the national economy. In the entreprises which have employees who are commitment to their organizations highly, according to the research findings, job performance, productivity, work motivation, job satisfaction, organizational performance and job commitment are high, but employee turnover, absenteeism and lateness are low. There is a widely held opinion on the existance of relationship between demographic characteristics of emplyees and their organizational commitment in the literature. In this study, the subject that if the employees’, in hotels which have five stars in Antalya, organizational commitment change by their demographic characteristics is studied. The study was carried out during November 2007 and as the research sample, 20 hotels with five stars were selected. Required data for the research were obtained by the questionnaire. The Data which were obtained by the questionnaire were analysed by the program SPSS 13. In the statistical analysis, T-test and Anova varience are used. In the research, the level of organizational commitment is determined and the matter if it changes by employees’ demographic characteristics are noted. In the text, the details from the research are told. We developed specific hypotheses regarding the change of organizational commitment by demofraphic characteristic of hotel emplyees. All the hypotheses we developed are partially supported
Organizational commitment affective commitment continunance commitment normative commitment demographic characteristics
Örgütlerine bağlılığı yüksek çalışanlara sahip işletmelerde, iş performansının, verimliliğin, iş motivasyonunun, iş tatmininin, örgüt performansının ve işe bağlılığın yüksek, buna karşılık çalışan devri, işe gelmeme ve işe geç gelmenin düşük olduğunu gösteren araştırma bulguları vardır. Bireylerin demografik özellikleri ile örgütlerine bağlılıkları arasında ilişkinin varlığına ilişkin literatürde genel bir düşünce vardır. Bu çalışmada, Antalya’da faaliyette bulunan beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışanların örgütlerine bağlılıklarının demografik özelliklerine bağlı olarak değişip değişmediği incelenmiştir. Çalışma, 2007 yılının Kasım ayında yürütülmüş ve araştırma örneklemi olarak Antalya’da faaliyette bulunan 20 adet beş yıldızlı otel işletmesi seçilmiştir. Araştırma için gerekli veriler anket formu ile elde edilmiştir. Anket ile elde edilen veriler SPSS 13.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. İstatistiksel analizlerde, T-testi ve varyans (ANOVA) analizleri kullanılmıştır. Araştırmada, çalışanların örgütsel bağlılıklarının düzeyi saptanmış, ayrıca, çalışanların örgütsel bağlılıklarının demografik özelliklerine bağlı olarak değişip değişmediği belirlenmiştir. Çalışanların demografik özelliklerine bağlı olarak örgütsel bağlılıklarının değişip değişmediğini ortaya çıkarmak için geliştirilen hipotezlerin tamamı kısmen desteklenmektedir
Örgütsel bağlılık duygusal bağlılık devamlılık bağlılığı normatif bağlılık demografik özellikler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Sayı: 22 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.