While the global atmosphere of universities, including mobility of staff and students, international cross-border investment, competition issues, has been widening, the need to survive for universities brought change with it. In this context, many universities got out of their old structures based only on education, teaching and research, and they have adopted an initiative and value creator role. These universities, named as third generation universities, attract attention with their entrepreneurship. In this study, the transformation stages of universities developed by considering historical process and the concept of third generation university have been addressed. The incident of entrepreneur university developed in the light of characteristics of third generation universities has also been explained
Üniversitelerin, öğrenci ve akademisyen hareketliliği, ülkeler arası sınır ötesi yatırımlar, rekabet gibi konuları kapsamına alan, küresel ortamı genişlerken; üniversitelerin bu ortamda ayakta kalma çabaları değişimi beraberinde getirmiştir. Bu bağlamda pek çok üniversite bilinen eğitim, öğretim, araştırma temelli yapısından sıyrılarak girişimci ve değer yaratan bir yapıya girmiştir. Üçüncü kuşak üniversiteler olarak adlandırılan bu üniversiteler girişimci yapısı ile dikkat çekmektedir. Bu çalışmada öncelikle, üniversitelerin tarihsel süreci dikkate alınarak geliştirilen değişim evreleri ve üçüncü kuşak üniversite kavramı irdelenmektedir. Çalışmada ayrıca üçüncü kuşak üniversitelerin özellikleri ışığında gelişen girişimci üniversite açıklanmaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 27 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.