Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Effect of Social Comparison on Brand Attitude

Yıl 2020, Sayı: 63, 1 - 16, 22.01.2020

Öz

In recent years,
consumers become very interested in how others see themselves, they have
changed their shopping habits according to the pleasures and preferences of
others rather than their own pleasures and preferences. Depending on this the
value of the product to the consumer; consumer's brand attitude varies
according to the opinions and preferences of others. Therefore; in this study,
the effect of social comparison on brand attitude was investigated by using
survey technique. The perceptions of consumers (functional and symbolic) on
brand attitude were measured by establishing four different scenarios including
downward and upward comparison. In this context, data obtained from 1014
consumers who responded to the scenarios were analyzed by using SPSS
statistical program. As a result of the analysis; while the upward comparison
of consumers' attitudes towards brands change positively; in the downward
comparison, brand attitudes change negatively. So consumers' attitude to brands
will be more positive if the brands are used by successful people.

Kaynakça

  • Addis, M., & Holbrook, M. B. (2001). On the conceptual link between mass customisation and experiential consumption: An explosion of subjectivity. Journal of Consumer Behaviour, 1(1), 50-66.
  • Ballester, E. D., & Sabiote, E. F. (2015). Brand experimental value versus brand functional value: Which matters more for the brand?. European Journal of Marketing, 11(12), 1857-1879.
  • Berger, J., & Ward, M. (2010). Subtle signals of inconspicuous consumption. Journal Of Consumer Research, 37(4), 555-569.
  • Bilgin, N. (2003). Sosyal psikoloji sözlüğü: Kavramlar, yaklaşımlar. İstanbul: Balam Yayınları.
  • Bocage Barthelemy, Y., Chatard, A., Jaafari, N., Tello, N., Billieux, J., & Daveau, E. (2018). Automatic social comparison: Cognitive load facilitates an increase in negative thought accessibility after thin ideal exposure among women. Plos One, 13(3): e0193200. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0193200.
  • Borges, A. P., Cardoso, C., & Rodrigues, P. (2016). Consumer’s love for functional brands: The Aspirin case. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 10(4), 477-491.
  • Chiu, K. K., Lin, R., Hsu, M., & Chen, M. (2011). Symbolic and functional brand effects for market segmentation. Australian Journal of Business and Management Research, 1(6), 75-86.
  • Çam, M. S. (2016). Her ünlü star mıdır? Reklamlarda ünlü kullanımı üzerine bir değerlendirme ICEBSS Özel Sayı. Sosyal Bilimler Dergisi, 162-173.
  • Dovganiuc, O. (2017). Fonksiyonel ve sembolik faydanın marka genişletmesine yönelik tüketici tutumları üzerindeki etkisi: İlgilenim ve yenilikçiliğin rolü. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Ankara.
  • Doyle, P. (2004). Değer temelli pazarlama (G. Barış, Çev.). İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Efe, E., Bek, Y., & Şahin, M. (2000). SPSS’te çözümleri ile istatistik yöntemler. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörlüğü, Yayın No:10.
  • Eldem, Ü., & Anar, Ö. (2011). Küreselleşme içinde ünlülerin kullanıldığı reklamlar; “Yerli malı yurdun malı” anlayışı ve Pepsi örneği. Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve Etik Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, 63-71.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Escalas, J. E., & Bettman, J. R. (2005). Self- Construal, reference groups, and brand meaning. Journal of Consumer Research, 32(3), 378-389.
  • Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7, 117-140.
  • Gemlik, N., Sığrı, Ü., & Sur, H. (2007). Sosyal karşılaştırma ve öğrenilmiş güçlülük ilişkisinin yönetsel etkileri hastane yöneticileri ve çalışanları üzerinde bir araştırma. Yönetim Dergisi, 18(57), 55-66.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Gerrard, M., Gibbons, F. X., Lane, D. J., & Stock, M. L. (2005). Smoking cessation: Social comparison level predicts success for adult smokers. Health Psychology, 24, 623–629.
  • Gibbons, F. X., Blanton, H. C., Gerrard, M., Buunk, B. P., & Eggleston, T. J. (2000). Does social comparison make a difference? Optimism as a moderator of the relation between comparison level and academic performance. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 637–648.
  • Hakimi, B. Y., Abedniya, A., & Zaeim, M. N. (2011). Investigate the impact of celebrity endorsement on brand image. European Journal of Scientific Research, 58(1), 116-132.
  • Kadıoğlu, A., & Yıldız, H. (2012). Sağlık algısı ölçeğinin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği. Türkiye Klinikleri J Med Sci, 32(1), 47-53.
  • Krom, İ. (2013). İşlevsel ve sembolik konumlandırmanın marka sadakatine yansımaları. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Lau, K. C., & Phau, I. (2007). Extending symbolic brands using their personality: Examining antecedents and implications towards brand image fit and brand dilution. Psychology & Marketing, 24(5), 421-444.
  • Lee, H. S., & Griffith, D. A. (2019). Social comparison in retailer–supplier relationships: Referent discrepancy effects. Journal of Marketing, 83(2), 120-137.
  • Lewis, N., & Weaver, A. J. (2019). Social comparison-related emotional and enjoyment responses to entertainment television characters. Atlantic Journal of Communication, DOI: 10.1080/15456870.2019.1614926.
  • Low G. S., & Lamb Jr. C.W. (2000). The measurement and dimensionality of brand associations. Journal of Product and Brand Management, 9(6), 350-370.
  • Mandel, N., Petrova, P. K., & Cialdini, R. B. (2006). Images of success and the preference for luxury brands. Journal Of Consumer Psychology, 16(1), 57-69.
  • Mario, M., Laslıo, K., & Inka, H. (2000). Shoppers’ satisfaction levels are not the only key to store. Marketing Intelligence and Planning, 23(2), 220-232.
  • McLeod, B. T. (2016). The ties that bind: Socıal comparison’s influence on consumer attitudes and behavioral intentions. Department of Business Administration in the Graduate School. A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment for the Requirements for the Doctor of Philosophy in Business, Southern Illinois University Carbondale, ABD.
  • Mohan, M.. Jiménez, F. R., Brown, B. P., & Cantrell, C. (2017). Brand skill: linking brand functionality with consumer-based brand equity. Journal of Product & Brand Management, 26(5), 477-491. Morry, M. M., & Sucharyna, T. A. (2019). Relationship social comparisons in dating and marital relationships: Adding relationship social comparison interpretations. The Journal of Social Psychology, 159(4), 398-416.
  • Odabaşı, Y. (2006). Postmodern pazarlama (2. Baskı). İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Özteke, H. İ. (2011). İlköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmanların sosyal karşılaştırma ve öz-bilinç düzeyleri ile psikolojik danışman öz-yeterlik inancı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
  • Pereira , M. G. Vala, J., & Correia, I. (2017). Teachers’ legitimacy: Effects of justice perception and social comparison processes. British Journal of Educational Psychology, 87, 1–15.
  • Rozgonjuk, D., Ryan, T., Kuljus, J. K., Täht, K., & Scott, G. G. (2019). Social comparison orientation mediates the relationship between neuroticism and passive facebook use. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 13(1), Article 2. http://dx.doi.org/10.5817/CP2019-1-2.
  • Sharda, N., & Bhat, A. K. (2018). The role of social comparison and consumers need for uniqueness in explaining the purchase ıntention of luxury brands. AMA Proceedings, CB, 67-71.
  • Spears, N. ve Singh, S. N. (2004). Measuring attitude toward the brand and purchase intentions. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 26(2), 53-66.
  • Suls, J., & Wheeler, L. (2000). A Selective History of Classic and Neo-Classic Comparison Theory. In Suls & L. Wheeler (Eds.), Handbook of social comparison: Theory and research (pp. 3-20). New York: Plenum.
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Taylor, S. E., & Lobel, M. (1989). Social comparison activity under threat: Downward evaluation and upward contacts. Psychological Review, 96(4), 569.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (2007). Sosyal psikoloji. (A. Dönmez, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Teközel, M. (2000). Sosyal karşılaştırma süreçlerinde benliğin olumlu değerlendirilmesi ihtiyacının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Tesser, A. (2003). Self-Evaluation. In M. R. Leary, & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (pp. 275-290). New York: Guilford Press.
  • Topçuoğlu, F. (2016). Marka tutumu ile imajının marka değeri ve güveni yaratılmasındaki rolü, tüketicinin satın alma niyeti üzerindeki etkileri. Doktora tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Tosun, N. (2014). Marka yönetimi (2. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Zell, E., & Alicke, M.D. (2010). Comparisons over time: Temporal trajectories, social comparison, and self-evaluation. European Journal of Social Psychology, 40, 375-382.
  • Wills, T. A. (1981). Downward comparison principles in social psychology. Psychological Bulletin, 90(2), 245.

Sosyal Karşılaştırmanın Marka Tutumuna Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2020, Sayı: 63, 1 - 16, 22.01.2020

Öz

Tüketiciler;
son yıllarda başkalarının kendilerini nasıl gördüğüyle çok fazla ilgilenmeye
başlamış, kendi zevk ve tercihlerinden çok başkalarının zevk ve tercihlerine
göre alışveriş alışkanlıklarını değiştirmiştir. Buna bağlı olarak ürünün
tüketici gözündeki değeri, yani tüketicinin marka tutumu da başkalarının
fikirlerine ve tercihlerine göre değişim göstermektedir. Bu nedenle; bu çalışmada
sosyal karşılaştırmanın marka tutumuna etkisi, anket tekniği kullanılarak
incelenmiştir. Tüketicilerin (fonksiyonel ve sembolik) marka tutumuna ilişkin
algıları, aşağı ve yukarıya doğru karşılaştırmayı içerecek şekilde dört farklı
senaryo kurularak ölçülmüştür. Bu kapsamda senaryolara cevap veren 1014
tüketiciden elde edilen veriler, SPSS istatistik programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda; yukarı doğru karşılaştırma yapan
tüketicilerin markalara tutumları olumlu yönde değişirken; aşağıya doğru
karşılaştırma yapan tüketicilerde, marka tutumları olumsuz yönde değişmektedir.
Yani tüketicilerin markalara tutumu markaların başarılı kişiler tarafından
kullanılması durumunda daha olumlu olacaktır. 

Kaynakça

  • Addis, M., & Holbrook, M. B. (2001). On the conceptual link between mass customisation and experiential consumption: An explosion of subjectivity. Journal of Consumer Behaviour, 1(1), 50-66.
  • Ballester, E. D., & Sabiote, E. F. (2015). Brand experimental value versus brand functional value: Which matters more for the brand?. European Journal of Marketing, 11(12), 1857-1879.
  • Berger, J., & Ward, M. (2010). Subtle signals of inconspicuous consumption. Journal Of Consumer Research, 37(4), 555-569.
  • Bilgin, N. (2003). Sosyal psikoloji sözlüğü: Kavramlar, yaklaşımlar. İstanbul: Balam Yayınları.
  • Bocage Barthelemy, Y., Chatard, A., Jaafari, N., Tello, N., Billieux, J., & Daveau, E. (2018). Automatic social comparison: Cognitive load facilitates an increase in negative thought accessibility after thin ideal exposure among women. Plos One, 13(3): e0193200. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0193200.
  • Borges, A. P., Cardoso, C., & Rodrigues, P. (2016). Consumer’s love for functional brands: The Aspirin case. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 10(4), 477-491.
  • Chiu, K. K., Lin, R., Hsu, M., & Chen, M. (2011). Symbolic and functional brand effects for market segmentation. Australian Journal of Business and Management Research, 1(6), 75-86.
  • Çam, M. S. (2016). Her ünlü star mıdır? Reklamlarda ünlü kullanımı üzerine bir değerlendirme ICEBSS Özel Sayı. Sosyal Bilimler Dergisi, 162-173.
  • Dovganiuc, O. (2017). Fonksiyonel ve sembolik faydanın marka genişletmesine yönelik tüketici tutumları üzerindeki etkisi: İlgilenim ve yenilikçiliğin rolü. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Ankara.
  • Doyle, P. (2004). Değer temelli pazarlama (G. Barış, Çev.). İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Efe, E., Bek, Y., & Şahin, M. (2000). SPSS’te çözümleri ile istatistik yöntemler. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörlüğü, Yayın No:10.
  • Eldem, Ü., & Anar, Ö. (2011). Küreselleşme içinde ünlülerin kullanıldığı reklamlar; “Yerli malı yurdun malı” anlayışı ve Pepsi örneği. Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve Etik Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, 63-71.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Escalas, J. E., & Bettman, J. R. (2005). Self- Construal, reference groups, and brand meaning. Journal of Consumer Research, 32(3), 378-389.
  • Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7, 117-140.
  • Gemlik, N., Sığrı, Ü., & Sur, H. (2007). Sosyal karşılaştırma ve öğrenilmiş güçlülük ilişkisinin yönetsel etkileri hastane yöneticileri ve çalışanları üzerinde bir araştırma. Yönetim Dergisi, 18(57), 55-66.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Gerrard, M., Gibbons, F. X., Lane, D. J., & Stock, M. L. (2005). Smoking cessation: Social comparison level predicts success for adult smokers. Health Psychology, 24, 623–629.
  • Gibbons, F. X., Blanton, H. C., Gerrard, M., Buunk, B. P., & Eggleston, T. J. (2000). Does social comparison make a difference? Optimism as a moderator of the relation between comparison level and academic performance. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 637–648.
  • Hakimi, B. Y., Abedniya, A., & Zaeim, M. N. (2011). Investigate the impact of celebrity endorsement on brand image. European Journal of Scientific Research, 58(1), 116-132.
  • Kadıoğlu, A., & Yıldız, H. (2012). Sağlık algısı ölçeğinin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği. Türkiye Klinikleri J Med Sci, 32(1), 47-53.
  • Krom, İ. (2013). İşlevsel ve sembolik konumlandırmanın marka sadakatine yansımaları. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Lau, K. C., & Phau, I. (2007). Extending symbolic brands using their personality: Examining antecedents and implications towards brand image fit and brand dilution. Psychology & Marketing, 24(5), 421-444.
  • Lee, H. S., & Griffith, D. A. (2019). Social comparison in retailer–supplier relationships: Referent discrepancy effects. Journal of Marketing, 83(2), 120-137.
  • Lewis, N., & Weaver, A. J. (2019). Social comparison-related emotional and enjoyment responses to entertainment television characters. Atlantic Journal of Communication, DOI: 10.1080/15456870.2019.1614926.
  • Low G. S., & Lamb Jr. C.W. (2000). The measurement and dimensionality of brand associations. Journal of Product and Brand Management, 9(6), 350-370.
  • Mandel, N., Petrova, P. K., & Cialdini, R. B. (2006). Images of success and the preference for luxury brands. Journal Of Consumer Psychology, 16(1), 57-69.
  • Mario, M., Laslıo, K., & Inka, H. (2000). Shoppers’ satisfaction levels are not the only key to store. Marketing Intelligence and Planning, 23(2), 220-232.
  • McLeod, B. T. (2016). The ties that bind: Socıal comparison’s influence on consumer attitudes and behavioral intentions. Department of Business Administration in the Graduate School. A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment for the Requirements for the Doctor of Philosophy in Business, Southern Illinois University Carbondale, ABD.
  • Mohan, M.. Jiménez, F. R., Brown, B. P., & Cantrell, C. (2017). Brand skill: linking brand functionality with consumer-based brand equity. Journal of Product & Brand Management, 26(5), 477-491. Morry, M. M., & Sucharyna, T. A. (2019). Relationship social comparisons in dating and marital relationships: Adding relationship social comparison interpretations. The Journal of Social Psychology, 159(4), 398-416.
  • Odabaşı, Y. (2006). Postmodern pazarlama (2. Baskı). İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Özteke, H. İ. (2011). İlköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmanların sosyal karşılaştırma ve öz-bilinç düzeyleri ile psikolojik danışman öz-yeterlik inancı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
  • Pereira , M. G. Vala, J., & Correia, I. (2017). Teachers’ legitimacy: Effects of justice perception and social comparison processes. British Journal of Educational Psychology, 87, 1–15.
  • Rozgonjuk, D., Ryan, T., Kuljus, J. K., Täht, K., & Scott, G. G. (2019). Social comparison orientation mediates the relationship between neuroticism and passive facebook use. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 13(1), Article 2. http://dx.doi.org/10.5817/CP2019-1-2.
  • Sharda, N., & Bhat, A. K. (2018). The role of social comparison and consumers need for uniqueness in explaining the purchase ıntention of luxury brands. AMA Proceedings, CB, 67-71.
  • Spears, N. ve Singh, S. N. (2004). Measuring attitude toward the brand and purchase intentions. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 26(2), 53-66.
  • Suls, J., & Wheeler, L. (2000). A Selective History of Classic and Neo-Classic Comparison Theory. In Suls & L. Wheeler (Eds.), Handbook of social comparison: Theory and research (pp. 3-20). New York: Plenum.
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Taylor, S. E., & Lobel, M. (1989). Social comparison activity under threat: Downward evaluation and upward contacts. Psychological Review, 96(4), 569.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (2007). Sosyal psikoloji. (A. Dönmez, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Teközel, M. (2000). Sosyal karşılaştırma süreçlerinde benliğin olumlu değerlendirilmesi ihtiyacının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Tesser, A. (2003). Self-Evaluation. In M. R. Leary, & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (pp. 275-290). New York: Guilford Press.
  • Topçuoğlu, F. (2016). Marka tutumu ile imajının marka değeri ve güveni yaratılmasındaki rolü, tüketicinin satın alma niyeti üzerindeki etkileri. Doktora tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Tosun, N. (2014). Marka yönetimi (2. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Zell, E., & Alicke, M.D. (2010). Comparisons over time: Temporal trajectories, social comparison, and self-evaluation. European Journal of Social Psychology, 40, 375-382.
  • Wills, T. A. (1981). Downward comparison principles in social psychology. Psychological Bulletin, 90(2), 245.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Çopuroğlu 0000-0002-1528-1541

Turan Pekmezci Bu kişi benim 0000-0001-5516-1707

Mehmet Aytekin 0000-0001-5464-0677

Yayımlanma Tarihi 22 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Çopuroğlu, F., Pekmezci, T., & Aytekin, M. (2020). Sosyal Karşılaştırmanın Marka Tutumuna Etkisinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(63), 1-16.
AMA Çopuroğlu F, Pekmezci T, Aytekin M. Sosyal Karşılaştırmanın Marka Tutumuna Etkisinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Ocak 2020;(63):1-16.
Chicago Çopuroğlu, Filiz, Turan Pekmezci, ve Mehmet Aytekin. “Sosyal Karşılaştırmanın Marka Tutumuna Etkisinin İncelenmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 63 (Ocak 2020): 1-16.
EndNote Çopuroğlu F, Pekmezci T, Aytekin M (01 Ocak 2020) Sosyal Karşılaştırmanın Marka Tutumuna Etkisinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 63 1–16.
IEEE F. Çopuroğlu, T. Pekmezci, ve M. Aytekin, “Sosyal Karşılaştırmanın Marka Tutumuna Etkisinin İncelenmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 63, ss. 1–16, Ocak 2020.
ISNAD Çopuroğlu, Filiz vd. “Sosyal Karşılaştırmanın Marka Tutumuna Etkisinin İncelenmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 63 (Ocak 2020), 1-16.
JAMA Çopuroğlu F, Pekmezci T, Aytekin M. Sosyal Karşılaştırmanın Marka Tutumuna Etkisinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;:1–16.
MLA Çopuroğlu, Filiz vd. “Sosyal Karşılaştırmanın Marka Tutumuna Etkisinin İncelenmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 63, 2020, ss. 1-16.
Vancouver Çopuroğlu F, Pekmezci T, Aytekin M. Sosyal Karşılaştırmanın Marka Tutumuna Etkisinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020(63):1-16.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.