Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşveren Markasının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2020, Sayı: 64, 143 - 161, 22.04.2020

Öz

İşveren markası, işletmeleri çalışmak için arzu edilen yer konumuna taşımakta ve işveren markası sayesinde örgütsel bağlılık yaratılabilmektedir. İşveren markasının beş boyutu bulunmaktadır. Bunlar; uygulama değeri, ilgi değeri, gelişim değeri, sosyal değer ve ekonomik değer boyutlarıdır. Bu çalışmada işveren markasının ve boyutlarının örgütsel bağlılık üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma bulgularında işveren markasının bazı boyutlarının, örgütsel bağlılık üzerinde etkisinin olduğu ortaya çıkmıştır. İşveren markasının ilgi değeri boyutunun, örgütsel bağlılığın alt boyutlarından olan normatif bağlılık ve duygusal bağlılık, gelişim değeri boyutunun, örgütsel bağlılığın alt boyutlarından olan duygusal bağlılık, sosyal değer boyutunun ise örgütsel bağlılığın alt boyutlarından olan devam bağlılığı üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Allen, N. J., Gregory, I., & Meyer, J. P. (1998). Examination of the combined effects of work values and early work experiences on organizational commitment. Journal of Organizational Behavior, 19(1), 29-52.
  • Altınöz, M., Serdar, Ç. Ö. P., Çakıroğlu, D., Kervancı, F., & Keskin, N. (2013). Algılanan örgütsel desteğin büro çalışanlarının örgütsel bağlılık üzerine etkisi: Bir alan araştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 149-163.
  • Ambler, T., & Barrow, S. (1996). The employer brand. The Journal of Brand Management, 4(3), 185-206.
  • Ardıç, K., & Gümdoğmuş, E. (2016). Bireylerin kişilik özelliklerinin işveren çekiciliği algısına etkisi. Journal of Behavior at Work, 1(1), 1-14.
  • Babčanová, D., Babčan, M., & Odlerová, E. (2010). Employer branding-source of competitiveness of the industrial plants. Research Papers Faculty of Materials Science and Technology Slovak University of Technology, 18(29), 55-61.
  • Backhaus, K., & Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career Development International, 9(5), 501-517.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Ankara: Pegem Akademi.
  • Balcı, M. (2014). İşveren marka değeri yüksek şirketlerde, insan kaynakları risklerinin yönetimi üzerine bir araştırma. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, 1(3), 56-81.
  • Bayrak, M. E. (2016). İşveren markasına yönelik uygulamaların örgütsel bağlılık üzerine etkisi ve medikal sektöründe bir uygulama. Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17, 99-120.
  • Baş, T. (2011). İşveren markası: Yüksek nitelikli çalışanları çekmenin ve elde tutmanın anahtarı. İstanbul: Optimist Yayım ve Dağıtım.
  • Berthon, P., Ewing, M., & Hah, L. L. (2005). Captivating company: Dimensions of attractiveness in employer branding. International Journal of Advertising, 24(2), 151-172.
  • Celani, A., & Singh, P. (2011). Signaling theory and applicant attraction outcomes. Personnel Review, 40(2), 222-238.
  • Çiftçioğlu, A. B. (2009). Kurumsal itibar yönetimi. Bursa: Dora Yayıncılık,
  • Elüstün S, T. (2018). Personel güçlendirme ile örgütsel bağlılık algısı ve ilişkisi: liman işletmesi çalışanları örneği. Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Edwards, M. (2005). Employer and employee branding: HR or PR. Managing human resources: personnel management in transition. United Kingdom: Wiley Blackwell.
  • Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer geliştirme: Kuram ve uygulama. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Erkanlı, H., Topuz, Y. V., & Cop, R. (2015). Kişilik ve bireysel değerlerin işveren marka çekiciliği algisina etkisi: İşletme bölümü öğrencileri üzerine bir örnek uygulama. Journal of Faculty of Political Science, (52), 85-107.
  • Fernon, D. (2008). Maximising the power of the employer brand. Admap, 494, 49-53.
  • Gülova, A. A., & Demirsoy, Ö. (2012). Örgüt kültürü ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Hizmet sektörü çalışanları üzerinde ampirik bir araştırma. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 3(3), 49-76.
  • Güngördü, A., Ekmekçioğlu, E. B., & Şimşek, T. (2014). İçsel pazarlama bağlamında işveren markalaması üzerine ampirik bir çalışma. Journal of Managament, Marketing and Logistics, 1(1), 1-15.
  • Holliday, K. K., & Karen, A. (1997). Putting brands to the test. US Banker, 107(12), 58-60.
  • İşcan, Ö. F., & Naktiyok, A. (2005). Dijital çağ örgütleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kara, M. N. (2013). İşveren markası ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Bilişim sektöründe bir uygulama. Yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Karatepe, S. (2005). Örgütlerde iletişim-güdüleme ilişkisi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kaya, N., & Selçuk, S. (2007). Bireysel başarı güdüsü organizasyonel bağlılığı nasıl etkiler?.Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8(2), 175-190.
  • Kesoğlu, N., & Bayraktar, O. (2017). Örgütsel bağlılık ve işveren markası arasındaki ilişki ve bir araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü Tartışma Metinleri, 120(2), 2-15.
  • Kuruüzüm, A., Irmak, S., & Çetin, E. İ. (2010). İşe bağlılığı etkileyen faktörler: İmalat ve hizmet sektörlerinde karşılaştırmalı bir analiz. Bilig, 53, 183-198.
  • Moingeon, B., Ramanantsoa, B., Métais, E., & Orton, J. D. (1998). Another look at strategy–Structure relationships: The resource-based view. European Management Journal, 16(3), 297-305.
  • Öksüz, B. (2012). İşveren markası yönetimi sürecinde iletişimin önemi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(2), 14-31.
  • Ören, K., & Yüksel, H. (2012). Marka işveren veya işveren markası kavramı: Bu kavramın insan kaynakları yönetimi bağlamında ve işçi devir hızı kapsamında değerlendirilmesi. Kamu-İş, 12(3), 56-74.
  • Özutku, H. (2008). Örgüte duygusal devamlılık ve normatif bağlılık ile iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 79-97.
  • Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59(5), 603-609.
  • Rosethorn, H. (2009). The employer brand: Keeping faith with the deal. United Kingdom: Surrey.
  • Sears, D. (2003). Successful talent strategies. New York: Amacom.
  • Terlemez, A. G. (2012). İşveren markasının, işe adanmışlık ve işten ayrılma niyeti ile ilişkisinde örgütsel çekiciliğin rolü: Türk Hava Yolları örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Genel Kurmay Başkanlığı Harp Akademileri Komutanlığı Stratejik Araştırmalar Enstitüsü, İstanbul.
  • Vallaster, C., & de, Chernatony, L. (2006). Internal brand building and structuration: The role of leadership. European Journal of Marketing, 40(7-8), 761-784.
  • Vinoth, K., & Vasantha, S. (2015). Impact of employer brandon employee satisfaction with special reference to IT industry. International Journal of Management, Information Technology and Engineering, 3(9), 53-60.
  • Wilkinson, A., Bailey, J., & Mourell, M. (2009). Australian industrial relations in transition. Industrial Relations Journal, 40(5), 358-371.
  • Xiaofeng, Z. (2009, August). On employer brand construction of Chinese enterprises. In 2009 ISECS International Colloquium on Computing, Communication, Control, and Management (Vol. 2, pp. 152-155). IEEE.
  • Yılmaz, G., & Yılmaz, E. G. (2010). Personel seçim sürecinde işveren markalama ve örgütsel çekiciliğin önemi yönetimde insan kaynakları çalışmaları. Ankara: Turhan Kitabevi.

A Research on Determining the Effect of Employer Brand on Organizational Commitment

Yıl 2020, Sayı: 64, 143 - 161, 22.04.2020

Öz

Employer brand places businesses as the desired place to work and organizational commitment can be created through the employer brand. Employer brand has five dimensions. These; application value, interest value, development value, social value and economic value dimensions. In this study it is aimed to determine the effect of employer brand and dimensions on organizational commitment. In the research findings, it was revealed that some dimensions of employer brand had an effect on organizational commitment. It was found that the interest value dimension of employer brand had a significant effect on normative commitment and emotional commitment, which is one of the sub-dimensions of organizational commitment, emotional value, which is one of the sub-dimensions of developmental commitment, and social value dimension of organizational commitment, which was a significant effect on continuity commitment of the sub-dimensions of organizational commitment. 

Kaynakça

  • Allen, N. J., Gregory, I., & Meyer, J. P. (1998). Examination of the combined effects of work values and early work experiences on organizational commitment. Journal of Organizational Behavior, 19(1), 29-52.
  • Altınöz, M., Serdar, Ç. Ö. P., Çakıroğlu, D., Kervancı, F., & Keskin, N. (2013). Algılanan örgütsel desteğin büro çalışanlarının örgütsel bağlılık üzerine etkisi: Bir alan araştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 149-163.
  • Ambler, T., & Barrow, S. (1996). The employer brand. The Journal of Brand Management, 4(3), 185-206.
  • Ardıç, K., & Gümdoğmuş, E. (2016). Bireylerin kişilik özelliklerinin işveren çekiciliği algısına etkisi. Journal of Behavior at Work, 1(1), 1-14.
  • Babčanová, D., Babčan, M., & Odlerová, E. (2010). Employer branding-source of competitiveness of the industrial plants. Research Papers Faculty of Materials Science and Technology Slovak University of Technology, 18(29), 55-61.
  • Backhaus, K., & Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career Development International, 9(5), 501-517.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Ankara: Pegem Akademi.
  • Balcı, M. (2014). İşveren marka değeri yüksek şirketlerde, insan kaynakları risklerinin yönetimi üzerine bir araştırma. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, 1(3), 56-81.
  • Bayrak, M. E. (2016). İşveren markasına yönelik uygulamaların örgütsel bağlılık üzerine etkisi ve medikal sektöründe bir uygulama. Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17, 99-120.
  • Baş, T. (2011). İşveren markası: Yüksek nitelikli çalışanları çekmenin ve elde tutmanın anahtarı. İstanbul: Optimist Yayım ve Dağıtım.
  • Berthon, P., Ewing, M., & Hah, L. L. (2005). Captivating company: Dimensions of attractiveness in employer branding. International Journal of Advertising, 24(2), 151-172.
  • Celani, A., & Singh, P. (2011). Signaling theory and applicant attraction outcomes. Personnel Review, 40(2), 222-238.
  • Çiftçioğlu, A. B. (2009). Kurumsal itibar yönetimi. Bursa: Dora Yayıncılık,
  • Elüstün S, T. (2018). Personel güçlendirme ile örgütsel bağlılık algısı ve ilişkisi: liman işletmesi çalışanları örneği. Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Edwards, M. (2005). Employer and employee branding: HR or PR. Managing human resources: personnel management in transition. United Kingdom: Wiley Blackwell.
  • Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer geliştirme: Kuram ve uygulama. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Erkanlı, H., Topuz, Y. V., & Cop, R. (2015). Kişilik ve bireysel değerlerin işveren marka çekiciliği algisina etkisi: İşletme bölümü öğrencileri üzerine bir örnek uygulama. Journal of Faculty of Political Science, (52), 85-107.
  • Fernon, D. (2008). Maximising the power of the employer brand. Admap, 494, 49-53.
  • Gülova, A. A., & Demirsoy, Ö. (2012). Örgüt kültürü ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Hizmet sektörü çalışanları üzerinde ampirik bir araştırma. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 3(3), 49-76.
  • Güngördü, A., Ekmekçioğlu, E. B., & Şimşek, T. (2014). İçsel pazarlama bağlamında işveren markalaması üzerine ampirik bir çalışma. Journal of Managament, Marketing and Logistics, 1(1), 1-15.
  • Holliday, K. K., & Karen, A. (1997). Putting brands to the test. US Banker, 107(12), 58-60.
  • İşcan, Ö. F., & Naktiyok, A. (2005). Dijital çağ örgütleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kara, M. N. (2013). İşveren markası ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Bilişim sektöründe bir uygulama. Yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Karatepe, S. (2005). Örgütlerde iletişim-güdüleme ilişkisi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kaya, N., & Selçuk, S. (2007). Bireysel başarı güdüsü organizasyonel bağlılığı nasıl etkiler?.Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8(2), 175-190.
  • Kesoğlu, N., & Bayraktar, O. (2017). Örgütsel bağlılık ve işveren markası arasındaki ilişki ve bir araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü Tartışma Metinleri, 120(2), 2-15.
  • Kuruüzüm, A., Irmak, S., & Çetin, E. İ. (2010). İşe bağlılığı etkileyen faktörler: İmalat ve hizmet sektörlerinde karşılaştırmalı bir analiz. Bilig, 53, 183-198.
  • Moingeon, B., Ramanantsoa, B., Métais, E., & Orton, J. D. (1998). Another look at strategy–Structure relationships: The resource-based view. European Management Journal, 16(3), 297-305.
  • Öksüz, B. (2012). İşveren markası yönetimi sürecinde iletişimin önemi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(2), 14-31.
  • Ören, K., & Yüksel, H. (2012). Marka işveren veya işveren markası kavramı: Bu kavramın insan kaynakları yönetimi bağlamında ve işçi devir hızı kapsamında değerlendirilmesi. Kamu-İş, 12(3), 56-74.
  • Özutku, H. (2008). Örgüte duygusal devamlılık ve normatif bağlılık ile iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 79-97.
  • Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59(5), 603-609.
  • Rosethorn, H. (2009). The employer brand: Keeping faith with the deal. United Kingdom: Surrey.
  • Sears, D. (2003). Successful talent strategies. New York: Amacom.
  • Terlemez, A. G. (2012). İşveren markasının, işe adanmışlık ve işten ayrılma niyeti ile ilişkisinde örgütsel çekiciliğin rolü: Türk Hava Yolları örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Genel Kurmay Başkanlığı Harp Akademileri Komutanlığı Stratejik Araştırmalar Enstitüsü, İstanbul.
  • Vallaster, C., & de, Chernatony, L. (2006). Internal brand building and structuration: The role of leadership. European Journal of Marketing, 40(7-8), 761-784.
  • Vinoth, K., & Vasantha, S. (2015). Impact of employer brandon employee satisfaction with special reference to IT industry. International Journal of Management, Information Technology and Engineering, 3(9), 53-60.
  • Wilkinson, A., Bailey, J., & Mourell, M. (2009). Australian industrial relations in transition. Industrial Relations Journal, 40(5), 358-371.
  • Xiaofeng, Z. (2009, August). On employer brand construction of Chinese enterprises. In 2009 ISECS International Colloquium on Computing, Communication, Control, and Management (Vol. 2, pp. 152-155). IEEE.
  • Yılmaz, G., & Yılmaz, E. G. (2010). Personel seçim sürecinde işveren markalama ve örgütsel çekiciliğin önemi yönetimde insan kaynakları çalışmaları. Ankara: Turhan Kitabevi.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Umahan Efe 0000-0002-9091-6009

Ceren Karavelioğlu 0000-0002-3984-6703

Nezire Derya Ergun Özler 0000-0001-9020-0206

Yayımlanma Tarihi 22 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 64

Kaynak Göster

APA Efe, U., Karavelioğlu, C., & Ergun Özler, N. D. (2020). İşveren Markasının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(64), 143-161.
AMA Efe U, Karavelioğlu C, Ergun Özler ND. İşveren Markasının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2020;(64):143-161.
Chicago Efe, Umahan, Ceren Karavelioğlu, ve Nezire Derya Ergun Özler. “İşveren Markasının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 64 (Nisan 2020): 143-61.
EndNote Efe U, Karavelioğlu C, Ergun Özler ND (01 Nisan 2020) İşveren Markasının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 64 143–161.
IEEE U. Efe, C. Karavelioğlu, ve N. D. Ergun Özler, “İşveren Markasının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 64, ss. 143–161, Nisan 2020.
ISNAD Efe, Umahan vd. “İşveren Markasının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 64 (Nisan 2020), 143-161.
JAMA Efe U, Karavelioğlu C, Ergun Özler ND. İşveren Markasının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;:143–161.
MLA Efe, Umahan vd. “İşveren Markasının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 64, 2020, ss. 143-61.
Vancouver Efe U, Karavelioğlu C, Ergun Özler ND. İşveren Markasının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020(64):143-61.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.