Bu makale, J. K. Rowling’in Harry Potter serisinde türler arası ilişkileri yapılandıran hukuki, görsel ve finansal aparatları ele alarak bunları eleştirel posthümanizm ve biyopolitika kuramı ışığında incelemektedir. Seri, ahlaki cesareti yüceltip kötü yönetimi irdelerken, aynı zamanda tür hiyerarşileri, insan merkezci hukuk ve estetikleştirilmiş egemenlik tarafından biçimlendirilen bir dünya da sahneler. Karen Barad’ın eyleyici gerçekçiliği, Giorgio Agamben’in çıplak hayat kavramı ve Rosi Braidotti’nin posthümanist etiğinden yararlanan bu çalışma, üç alanı analiz etmektedir: büyücü üstünlüğünü kodlayan “Büyücü Kardeşler Çeşmesi” ve “Sihir Güçtür” heykeli gibi anıt niteliğindeki kamusal sanat eserleri gibi maddesel-söylemsel aparatları, insan merkezci kökenlere sahip düzenleyici kurgular olan Sihir Bakanlığı’nın “varlık,” “canavar” ve “ruh” kategorilerini ve “dahil ederek dışlama”nın bir örneği olarak goblinlerin asa sahipliğinden ve hukuki temsilden dışlanmasını. Makale, bu alanlar üzerinden, büyücü yönetiminin tarafsız bir bürokrasi değil, eşitsizliği meşrulaştırırken türler arası dayanışma ve etik gerilim anlarına zemin hazırlayan onto-epistemolojik bir matris olarak işlediğini savunur. Böylece bu çalışma, fantezi kurgusu çalışmaları, siyaset teorisi ve eleştirel posthümanizm alanlarına katkıda bulunarak, büyücü dünyasının gerçek dünyadaki sınıflandırma, temsil ve dışlama rejimlerinin hem bir yansıması hem de eleştirisi olduğunu, ancak çok türlü adalet ufkunu tamamlanmamış bıraktığını ortaya koyar.
Harry Potter Posthümanizm Biyopolitika Tür hiyerarşisi Büyülü yönetim Eyleyicilik
Bu çalışma için etik kurul izni gerekmemektedir.
This article analyzes the juridical, visual, and economic apparatuses that structure interspecies relations in J. K. Rowling’s Harry Potter series, reading them through critical posthumanism and biopolitical theory. While the series celebrates moral courage and anti-authoritarian resistance, it also stages a world organized by species hierarchies, anthropocentric law, and aestheticized sovereignty. Drawing on Karen Barad’s agential realism, Giorgio Agamben’s concept of bare life, and Rosi Braidotti’s posthumanist ethics, the study examines three sites: monumental statuary such as the “Fountain of Magical Brethren” and the “Magic is Might” sculpture as material-discursive apparatuses encoding wizard supremacy; the Ministry of Magic’s evolving classifications of “beings,” “beasts,” and “spirits” as regulatory fictions rooted in anthropocentrism; and goblins’ exclusion from wand ownership and juridical agency as symptomatic of inclusive exclusion. Across these sites, the article argues that magical governance operates not as neutral bureaucracy but as an onto-epistemological matrix that legitimizes inequality while enabling moments of ethical friction and cross-species solidarity. Thus, the study contributes to scholarship in fantasy studies, political theory, and critical posthumanism, revealing how the wizarding world mirrors and critiques real-world regimes of classification, representation, and exclusion, while leaving the horizon of multispecies justice tantalizingly unfinished.
Harry Potter Posthumanism Biopolitics Species hierarchy Magical governance Agency
This study does not require ethics committee approval.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü |
| Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 18 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 86 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.