Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TİPOGRAFİNİN MODERN SANAT ALANLARINDAKİ KULLANIM BİÇİMLERİ

Yıl 2024, Sayı: 7, 23 - 31, 30.03.2024

Öz

Tipografi, yazıyı belli bir forma dönüştürerek iletilmesi amaçlanan mesajın veya oluşturulması düşünülen görsel tasarımın hazırlanmasında kullanılan teknik ya da lekesel iletişim aracı olarak tanımlanır. 1900’lü yıllara kadar sadece işlevsel olarak kullanılan tipografi, Fütürizm Akımı ile başlı başına bir esere dönüşerek, tasarımın bir parçası olarak uygulanmaya başlamıştır. Daha sonra Dadaizm, Konstrüktivizm ve De Stijl gibi akımlarla yeni ve farklı tarzlarda kullanılan tipografi değişime uğramış, sıradan ve tek düze olan görünümünden tamamen bağımsızlaştırılarak sanatsal bir konum elde etmiştir.
Makale metninde genel olarak, Tipografinin Modern Sanat Akımlarıyla değişen kullanım üslubu üzerinde durulmuştur. Fütürizm ile başlayan akımların tipografiyi hangi amaçlar doğrultusunda tercih ettiği ve hangi biçimde kullandıkları irdelenmiştir. “Yeni Tipografi” anlayışına kadar devam eden ve sürekli güncellenen tipografinin, Modern Sanat Akımlarındaki kullanımı, tasarımsal boyutu, sanat akımları arasındaki benzer ve farklı yanları analiz edilmeye çalışılmıştır.
Bu araştırma, günümüz tasarım anlayışına ışık tutan Modern Sanat Akımlarındaki görsel iletişim tasarımı ürünlerinde farklı tarzlarda kullanılan tipografinin, tasarımda hangi teknik ve üslupla uygulandığının daha iyi kavranabilmesi açısından önemlidir.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010), 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, 3. Baskı, İstanbul: Sel Yayıncılık,
  • Becer, E. (2010). Modern Sanat ve Yeni Tipografi, 2. Baskı, Ankara: Dost Kitabevi,
  • Bowler, Anne, Politics as Art: Italian Futurism and Fascism, Theory and Society, (1991), Vol. 20, No. 6, pp. 763-794,
  • Emre İdacıtürk, “Uluslararası Tipografik Tasarım Üslubunun Günümüz İsviçre Tasarımına Etkileri,” Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir, 2011, s.11,
  • Grafikerler Meslek Kuruluşu, (1991), Grafik Tarzlar (4) Modernizm, (1909-1942), Grafik Sanatlar Üzerine Yazılar, Aralık Sayı 50,
  • Josef Muller-Brockmann, ve Shizuko Muller-Brockmann, (2004). History of Poster, 2. Baskı, Londra: Phaidon Press Limited, s.157,
  • Matthias Hillner, 2009, Basics Virtual Typography, Switzerland: AVA Publishing,
  • Sarıkavak, N. K. (2004), Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları “Sergi Tanıtım Afişi” Vilmos Huszar, 1929, http://www.invaluable.com/artist/huszar-vilmos-0qpsa5jm4n/sold-at-auction-prices/ Erişim tarihi: 04.04.2017,
  • “Dada Matinée”, Theo van Doesburg, 1923, https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-100-years-on-why-dada-still-matters/ Erişim tarihi: 04.04.2017,
  • Irene E. Hofmann, Documents of Dada and Surrealism: Dada and Surrealist Journals in the Mary Reynolds. http://www.artic.edu/reynolds/essays/ hofmann.PDF, Erişim tarihi: 02.04.2017,
  • Kevin Yuen, (2004) Four Minutes To Midnight, London College of Printing typo/graphic studies, http://lokidesign.net/2356/wpcontent/download /2356_report.pdf, Erişim tarihi: 04.04.2017.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı, Güzel Sanatlar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Resul Ay 0009-0000-5147-4570

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2024
Kabul Tarihi 28 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Ay, R. (2024). TİPOGRAFİNİN MODERN SANAT ALANLARINDAKİ KULLANIM BİÇİMLERİ. D-Sanat(7), 23-31.