Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

From Factory to AI: Envisioning Warhol's Artistic Evolution in the Digital Age

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 10, 250 - 265, 27.09.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.17169383

Öz

The aim of this research is to explore how AI-based image generation tools function and to shed light on how an artist like Andy Warhol, who embraced mass production and mechanization, might have utilized these technologies if he lived today. The scope of the study focuses on the intersection of a key figure in art history, Andy Warhol, with modern virtual and digital technologies.
The research addresses the central question: How would Andy Warhol create art today using artificial intelligence? The methodology involves developing a model named "Warhol 4.0" by teaching GPT about Warhol's artistic philosophy and approach. This model was used to generate prompts, which were then entered into the AI image generator DALL-E to create artworks. These visuals were analyzed and evaluated.
Through this process, the study offers insights into how Warhol’s approach to art—emphasizing reproduction and the mechanization of creativity—might translate into the world of AI-generated art. It also explores the synergy between human-driven concepts and machine-generated outputs, challenging traditional notions of creativity and originality.

Kaynakça

  • Bergin, P. (1967). Andy Warhol: The artist as machine. Art Journal, 26(4), 359–363. https://doi.org/10.2307/775065
  • Baudrillard, J. (2005). The conspiracy of art. Semiotext(e). ISBN: 1-58435-028.
  • Coeckelbergh, M. (2023). The work of art in the age of AI image generation: Aesthetics and human- technology relations as process and performance. Journal of Human Technology Relations, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.59490/jhtr.2023.1.7025
  • Danto, A. C. (2009). Andy Warhol (S. Sertabiboglu, Trans.). Ayrıntı Yayınları. (Original work published in 1992)
  • de Souza, I. (2024, January 16). Artificial Andy: Warhol in the age of technology. MyArtBroker. https://www.myartbroker.com/artist-andy-warhol/articles/artificial-andy-warhol-in-the-age-of-technology
  • Harris, G. (2023, February 28). AI will become the new normal: How the art world’s technological boom is changing the industry. The Art Newspaper. https://www.theartnewspaper.com/2023/02/28/ai-will-become-the-new-normal-how-the-art-worlds-technological-boom-is-changing-the-industry
  • Özdemir, F. (2013). Makine olarak Andy Warhol. Idil Journal of Art and Language, 2(6). https://doi.org/10.7816/idil-02-06-12
  • Mattick, P. (1998). The Andy Warhol of philosophy and the philosophy of Andy Warhol. Critical Inquiry, 24(4), 965–987. https://www.jstor.org/stable/1344114
  • McShine, K. (Ed.). (1989). Andy Warhol: A retrospective. Museum of Modern Art.
  • List of Figures Figure 1. Warhol, Andy. Green Marilyn. 1962, The Museum of Modern Art, New York.
  • Figure 2. Warhol, Andy. Close Cover Before Striking (Pepsi Cola). 1962, The Andy Warhol Museum, Pittsburgh.
  • Figure 3. Warhol, Andy. Mao. 1972, The Art Institute of Chicago, Chicago.
  • Figure 4. Warhol, Andy. Campbell’s Soup Cans. 1968, The Museum of Modern Art, New York.

Fabrikadan Yapay Zekaya: Warhol'un Sanatındaki Evrimini Dijital Çağda Hayal Etmek

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 10, 250 - 265, 27.09.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.17169383

Öz

Bu araştırmanın amacı, yapay zeka tabanlı görsel oluşturma araçlarının nasıl çalıştığını incelemek ve seri üretim ve mekanikleşmeyi benimseyen bir sanatçı olan Andy Warhol’un bugün yaşasaydı bu teknolojileri nasıl kullanabileceğine ışık tutmaktır. Çalışmanın kapsamı, sanat tarihi açısından önemli bir figür olan Andy Warhol ile modern sanal ve dijital teknolojilerin kesişimine odaklanmaktadır.
Araştırma, şu temel soruyu ele almaktadır: Andy Warhol, günümüzde yapay zeka kullanarak nasıl sanat üretirdi? Yöntem, GPT’ye Warhol’un sanatsal felsefesi ve yaklaşımının öğretilmesiyle geliştirilen "Warhol 4.0" adlı bir modelin oluşturulmasını içermektedir. Bu model, sanatsal komutlar üretmek için kullanılmış ve bu komutlar yapay zeka görsel oluşturma aracı DALL-E’ye girilerek sanat eserleri yaratılmıştır. Oluşturulan görseller analiz edilmiş ve değerlendirilmiştir.
Bu süreç, Warhol’un sanat yaklaşımının – üretim ve yaratıcılığın mekanikleşmesine vurgu yaparak – yapay zeka tarafından üretilen sanat dünyasına nasıl uyarlanabileceğine dair içgörüler sunmaktadır. Aynı zamanda, insan odaklı kavramlarla makine tarafından üretilen sonuçlar arasındaki sinerjiyi araştırarak, yaratıcılık ve özgünlük üzerine geleneksel anlayışları sorgulamaktadır.

Kaynakça

  • Bergin, P. (1967). Andy Warhol: The artist as machine. Art Journal, 26(4), 359–363. https://doi.org/10.2307/775065
  • Baudrillard, J. (2005). The conspiracy of art. Semiotext(e). ISBN: 1-58435-028.
  • Coeckelbergh, M. (2023). The work of art in the age of AI image generation: Aesthetics and human- technology relations as process and performance. Journal of Human Technology Relations, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.59490/jhtr.2023.1.7025
  • Danto, A. C. (2009). Andy Warhol (S. Sertabiboglu, Trans.). Ayrıntı Yayınları. (Original work published in 1992)
  • de Souza, I. (2024, January 16). Artificial Andy: Warhol in the age of technology. MyArtBroker. https://www.myartbroker.com/artist-andy-warhol/articles/artificial-andy-warhol-in-the-age-of-technology
  • Harris, G. (2023, February 28). AI will become the new normal: How the art world’s technological boom is changing the industry. The Art Newspaper. https://www.theartnewspaper.com/2023/02/28/ai-will-become-the-new-normal-how-the-art-worlds-technological-boom-is-changing-the-industry
  • Özdemir, F. (2013). Makine olarak Andy Warhol. Idil Journal of Art and Language, 2(6). https://doi.org/10.7816/idil-02-06-12
  • Mattick, P. (1998). The Andy Warhol of philosophy and the philosophy of Andy Warhol. Critical Inquiry, 24(4), 965–987. https://www.jstor.org/stable/1344114
  • McShine, K. (Ed.). (1989). Andy Warhol: A retrospective. Museum of Modern Art.
  • List of Figures Figure 1. Warhol, Andy. Green Marilyn. 1962, The Museum of Modern Art, New York.
  • Figure 2. Warhol, Andy. Close Cover Before Striking (Pepsi Cola). 1962, The Andy Warhol Museum, Pittsburgh.
  • Figure 3. Warhol, Andy. Mao. 1972, The Art Institute of Chicago, Chicago.
  • Figure 4. Warhol, Andy. Campbell’s Soup Cans. 1968, The Museum of Modern Art, New York.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Çağdaş Sanat
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Yağmur Yörük 0000-0003-2850-0798

Erken Görünüm Tarihi 22 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2025
Kabul Tarihi 3 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Yörük, Y. (2025). From Factory to AI: Envisioning Warhol’s Artistic Evolution in the Digital Age. D-Sanat, 1(10), 250-265. https://doi.org/10.5281/zenodo.17169383