As one of the basic visual elements of art, line is one of the oldest and most universal elements of visual expression. Since the beginning of human history, it has been used in various art movements from cave paintings to the present day and has taken its place in the creation of works in the dimension of originality.
In contemporary Turkish painting, it has been observed that artists have adapted the line to their works with various functions within the framework of their own stylistic understanding. Among these artists are Zeki Faik İzer, Sabri Berkel, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Adnan Turani, Rauf Tuncer, Ahmet Oran, İbrahim Çoban and Ahmet Dalkıran. Within the framework of the limitations of the scientific analysis, two names have been identified among the artists who show stylistic differences in terms of the reflection of the different functionality of the line on the work. These names are Ferruh Başağa, who sees the line as the delimiter of color and formal elements and the infrastructure of surface planning, and Devrim Erbil, who sees the line as the basic structural element of his paintings.
In the research, the function of line in the process of creating art and composition is analyzed through six works by Ferruh Başağa and Devrim Erbil, two of the most important representatives of contemporary Turkish painting. How the artists use the line in the process of design and composition in their works is emphasized, their stylistic changes and the function of the line in composition are examined.
In his geometric figurative abstraction and abstract compositions, Ferruh Başağa utilizes the line as a structure-building element, transforming it into a unique method in order to plan the surface design and strengthen the perceptual emphasis. Devrim Erbil, on the other hand, emphasizes the line as the basic visual element when dealing with the themes of trees, birds, Anatolian towns and Istanbul. In Erbil's compositions, lines create a rhythmic and dynamic visuality, while colors remain in the background under the dominance of lines.
It is aimed that the findings that emerged as a result of the analysis of the data obtained by using literature review, qualitative research and formal (visual) analysis methods will provide new perspectives for artists and researchers who adopt the line as a basic element of their artistic style in contemporary Turkish painting and contribute to related fields.
Contemporary Turkish Painting Art Conception Composition Line Ferruh Başağa Devrim Erbil
Özet
Çizgi, sanatın temel görsel elemanlarından biri olarak görsel anlatımın en eski ve en evrensel öğelerinden biridir denilebilir. İnsanlık tarihinin başlangıcından itibaren mağara resimlerinden günümüze kadar çeşitli sanat akımları içinde kullanılmış ve eserlerin yaratılmasında özgünlük boyutunda yerini almıştır.
Çağdaş Türk resim sanatında sanatçıların kendi üslupsal anlayışları çerçevesinde çizgiyi, çeşitli işlevleriyle eserlerine uyarladıkları gözlemlenmiştir. Bu sanatçılar arasında; Zeki Faik İzer, Sabri Berkel, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Adnan Turani, Rauf Tuncer, Ahmet Oran, İbrahim Çoban ve Ahmet Dalkıran gibi isimler sayılabilir. Bilimsel incelemenin sınırlılığı çerçevesinde, çizginin farklı işlevselliğinin eser üzerine yansıması açısından üslup farklılıkları gösteren sanatçılardan iki isim belirlenmiştir. Bu isimler çizgiyi renksel, biçimsel ögelerin sınırlayıcısı ve yüzey planlamasının altyapısı olarak gören Ferruh Başağa ve çizgiyi resimlerinin temel yapı elemanı olarak gören Devrim Erbil’dir
Araştırmada, konu neticesinde çağdaş Türk resim sanatının önemli temsilcilerinden Ferruh Başağa ve Devrim Erbil’in ayrı ayrı altı eseri üzerinden çizginin sanat ve kompozisyon oluşturma sürecindeki işlevi incelenmiştir. Sanatçıların eserlerinde çizgiyi, tasarım ve kompozisyon oluşturma sürecinde nasıl kullandıkları üzerinde durulmuş, üslupsal değişimleri ve çizginin kompozisyon içindeki işlevi irdelenmiştir.
Ferruh Başağa, geometrik figüratif soyutlama ve soyut kompozisyonlarında çizgiyi yapı kurucu bir eleman olarak değerlendirmekte, yüzey tasarımını planlamak ve algısal vurguyu güçlendirmek amacıyla çizgileri kendine özgü bir metoda dönüştürmektedir. Devrim Erbil ise ağaç, kuşlar, Anadolu kasabaları ve İstanbul temalarını işlerken çizgiyi temel görsel eleman olarak öne çıkarmaktadır. Erbil’in kompozisyonlarında çizgiler ritmik ve devingen bir görsellik oluştururken, renkler çizgilerin hakimiyetinde ikinci planda kalmaktadır.
Literatür taraması, nitel araştırma ve biçimsel (görsel) analiz yöntemleri kullanılarak elde edilen verilerin analizi sonucunda ortaya çıkan bulguların, çağdaş Türk resim sanatında çizgiyi sanatsal üslubunun temel bir elemanı olarak benimseyen sanatçılar ve araştırmacılar için yeni bakış açıları sunacağı ve ilgili alanlara katkı sağlayacağı hedeflenmektedir.
Çağdaş Türk Resim Sanatı Tasarım Kompozisyon Çizgi Ferruh Başağa Devrim Erbil
yok
yok
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Resim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 8 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 10 |