Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reshaping Form, Space and Time in 20th Century Art: Cubism-Collage Technique

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 10, 500 - 507, 27.09.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.17169630

Öz

Abstract
This article focuses on the contributions of Cubist artists to their understanding of art using the collage technique. With the industrialization of the 20th Century, many artistic movements have emerged. Colage, which entered art with cubism at the beginning of this Century, has come to until the present day as an ending technique. In modern art, which is experiment age, the use of traditional materials as painting materials by going out and demotion traditional materials down to everyday life reveals experimentalism. As a result, with the addition of the collage to the picture surface, the appears world has come out of being pictured as it is and become a physical part of the work of art. The use of collage with the cubist period has been the format of a new format language.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2013). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, 5. Basım, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Ashton, D. (2001). Picasso Konuşuyor, çev. Mehmet Yılmaz, Nahide Yılmaz, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Batur, E. (2015). Modernizmin Serüveni, 1. Basım, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bernard, E. (2001). Cézanne Üzerine Anılar, çev. Kaya Özsezgin, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Çetin, A. (2004). Soyut Resim Sanatında Işık ve Renk İlişkileri, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Ana Sanat Dalı.
  • Franck, D. (2009). Bohemler, çev. İsmail Yerguz, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Göğebakan, Y., ve Kılınç, E. (2020). “Empresyonizm, Kübizm, Sürrealizm ve Ekspresyonizmde Tarz Olarak Soyutlama”, Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, Sayı 35, s.19-31
  • Oskay, A. (2001). Kübizmde Kolaj, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Oskay, A. (2003). Kübist Kolajlar, Journal of İstanbul University, (1) 3.
  • Tunalı, İ. (1983). Felsefenin Işığında Modern Resim, 2. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeşil, M. (2019). Kübizmin Müzikal Natürmortlarında Bach ve Stravinsky’nin Etkileri, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Ana Sanat Dalı.
  • Yılmaz, B. (2015). “Atık Nesneden Sanat Yapıtına Malzemenin Dönüşümü”, Art-E, Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Sayı 15, s.185-197.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Georges Braque. “Meyve Tabağı ve Kadeh” 1912, Kâğıt Üzerine Guaj ve Kalem, Özel Koleksiyon. https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-b/braque-georges/georges-braque-meyve-tabagi-ve-bardak-1426/, Erişim Tarihi: 18.07.2025
  • Görsel 2. Pablo Picasso. “Hasır Örgülü Natürmort”, 1912, Telli Çerçeve ile Parafinli Kumaş ve Tuval Üzerine Yağlı Boya, Picasso Müzesi, Paris. https://tr.pinterest.com/pin/194780752609317539/, Erişim Tarihi: 18.07.2025
  • Görsel 3. Georges Braque. “L’Estaque’daki Evler”, 1908, Tuval Üzerine Yağlı Boya, Fransa.https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-b/braquegeorges/georges-braque-lestaquede-evler-1429/, Erişim Tarihi: 18.07.2025

20. Yüzyıl Sanatında Form, Mekân ve Zamanın Yeniden Şekillendirilmesi: Kübizm-Kolaj Tekniği

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 10, 500 - 507, 27.09.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.17169630

Öz

Bu makalede kübist akım sanatçılarının kolaj tekniğini kullanarak sanat anlayışlarındaki katkılarına odaklanılmıştır. XX. yüzyılın endüstrileşmesiyle birlikte birçok sanat akımı etkisini göstermiştir. Bu yüzyılın başında kübizm ile tanınan resim tekniği kolaj, düzenleme tekniği olarak günümüze kadar gelmiştir. Deney çağı olan modern sanatta geleneksel malzemelerin dışına çıkarak ve malzemeleri gündelik hayata indirgeyerek resim malzemesi olarak kullanılması, deneyselliği gözler önüne sermektedir. Sonuç olarak kolajın resim yüzeyine eklenmesiyle beraber görünen dünya olduğu gibi resmedilmekten çıkıp sanat eserinin fiziksel bir parçası haline gelmiştir. Kolajın kübist dönemle birlikte kullanılmaya başlanması yeni bir biçim dilinin aracı olmuştur.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2013). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, 5. Basım, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Ashton, D. (2001). Picasso Konuşuyor, çev. Mehmet Yılmaz, Nahide Yılmaz, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Batur, E. (2015). Modernizmin Serüveni, 1. Basım, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bernard, E. (2001). Cézanne Üzerine Anılar, çev. Kaya Özsezgin, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Çetin, A. (2004). Soyut Resim Sanatında Işık ve Renk İlişkileri, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Ana Sanat Dalı.
  • Franck, D. (2009). Bohemler, çev. İsmail Yerguz, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Göğebakan, Y., ve Kılınç, E. (2020). “Empresyonizm, Kübizm, Sürrealizm ve Ekspresyonizmde Tarz Olarak Soyutlama”, Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, Sayı 35, s.19-31
  • Oskay, A. (2001). Kübizmde Kolaj, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Oskay, A. (2003). Kübist Kolajlar, Journal of İstanbul University, (1) 3.
  • Tunalı, İ. (1983). Felsefenin Işığında Modern Resim, 2. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeşil, M. (2019). Kübizmin Müzikal Natürmortlarında Bach ve Stravinsky’nin Etkileri, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Ana Sanat Dalı.
  • Yılmaz, B. (2015). “Atık Nesneden Sanat Yapıtına Malzemenin Dönüşümü”, Art-E, Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Sayı 15, s.185-197.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Georges Braque. “Meyve Tabağı ve Kadeh” 1912, Kâğıt Üzerine Guaj ve Kalem, Özel Koleksiyon. https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-b/braque-georges/georges-braque-meyve-tabagi-ve-bardak-1426/, Erişim Tarihi: 18.07.2025
  • Görsel 2. Pablo Picasso. “Hasır Örgülü Natürmort”, 1912, Telli Çerçeve ile Parafinli Kumaş ve Tuval Üzerine Yağlı Boya, Picasso Müzesi, Paris. https://tr.pinterest.com/pin/194780752609317539/, Erişim Tarihi: 18.07.2025
  • Görsel 3. Georges Braque. “L’Estaque’daki Evler”, 1908, Tuval Üzerine Yağlı Boya, Fransa.https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-b/braquegeorges/georges-braque-lestaquede-evler-1429/, Erişim Tarihi: 18.07.2025
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Merve Yeşil Ada 0009-0007-1767-2064

İhsan Doğrusöz 0009-0005-6249-3271

Erken Görünüm Tarihi 22 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 21 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Yeşil Ada, M., & Doğrusöz, İ. (2025). 20. Yüzyıl Sanatında Form, Mekân ve Zamanın Yeniden Şekillendirilmesi: Kübizm-Kolaj Tekniği. D-Sanat, 1(10), 500-507. https://doi.org/10.5281/zenodo.17169630