Hugo von Hofmannsthal 1874-1929 ve Ahmet Hamdi Tanpınar 1901- 1962 'ın şiirleri Romantizmin özelliklerini göstermektedir. Yüzyıl dönümünde Batı edebiyatında romantik akıma yönelinmesi Yeni Romantik akımın temelini oluşturmaktadır. Hofmannsthal ve Tanpınar'ın şiirlerinde, Yeni Romantik akımın en belirgin özellikleri olan rüyamsı bir içe yöneliş, sonsuzluk düşüncesi ve dönemin teknik gelişmelerine paralel olarak zaman konusunun edebiyata dahil edilmesi baskın unsurlardır. Her iki şair de şiirlerinde 'sınır durumu' olarak belirtilebilecek bir perspektiften soyut ve somut unsurları algılayarak ortak ve estetik bir çerçevede bir araya getirmişlerdir. Onlara göre farklı alanlara ait unsurlar birbirlerinin zıttı değil, adeta birbirlerini tamamlayan parçalar gibidirler. Şiirlerinde rüyamsı ve muğlak bir atmosfer oluşturan bu 'sınır durumu perspektifi', her şeyin özgün bir şekilde okuyucunun karşısına çıkmasını sağlamaktadır.
Ahmet Hamdi Tanpınar Hugo Hofmannsthal Rüya Estetik Yeni Romantizm Sembolizm Sınır Durumu Perspektifi Zaman
Die Gedichte von Hugo von Hofmannsthal 1874-1929 und Ahmet Hamdi Tanpınar 1901-1962 zeigen die Besonderheiten der Romantik. Die Rüchvende zur Romantik um die Jahrhundertwende bildet die Grundlage der Neuromantik. Traumhafte Einwirkung auf die Innenwelt, Unendlichkeitsauffassung und thematische Aufnahme des Zeitbegriffs in das Schrifttum unter dem Einfluss der zeitgenössischen technischen Entwicklungen sind spezifische Merkmale der Neuromantik, die auch für Hofmannsthals und Tanpınars Gedichte typisch sind. Beide Dichter bringen in ihrer Lyrik reale und irreale Elemente in einem gemeinsamen und esthetischen Rahmen zusammen, die aus einer Perspektive, die als eine 'Grenzsituation' beziechnet werden kann, wahrgenommen wird. Die Bestandteile der unterschiedlichen Bereiche sind für beide Dichter nicht Paradoxon, sondern Einzelteile die sich vervollstandigen. Diese 'Grenzsituationperspektive', die in ihren Gedichten eine undurchsichtige und traumhafte Atmosphare bildet führt dazu, dass sogar alltagliche Phdnomene dem Leser als esthetische Inhalte erscheinen.
Tanpınar Hofmannsthal Traum Esthetik Neuromantik Symbolismus Randsituation Perspektive Zeit.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 45 Sayı: 2 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.