Ulamların zihinde anlamsal ilişki ağları oluşturarak konumlandığı görüşü yaygın olarak benimsenmektedir. Bu ilişki ağları tür, bütün-parça, uzamsal konum, işlev, uzak çağrışımlar gibi pek çok ilişki tipi içermektedir. Markman bu ilişkileri 'taksonomik' ve 'tematik' ilişkiler olarak iki genel sınıfa ayırır ve 6-7 yaşına kadar çocukların çoğunlukla tematik ilişkiler kurmaya eğilimli olduğunu ancak bu yaşlardan sonra, ulamlar arası taksonomik ilişki örgütleme becerisinin ağırlık kazanmaya başladığını öne sürer. Bu çalışmada, toplam 300 ilkokul, ortaokul ve lise öğrencisinden oluşan bir araştırma grubu, verilen üç ulamsal ağdan seçtikleri ÜST, TEMEL ve ALT ulamlaştırma düzeylerine ait ulamları kullanarak belirledikleri bağlamlarda tümceler üretmiştir. Bu yolla elde edilen veritabanında, katılımcıların taksonomik ve tematik ilişkilendirme ve ulamsal düzeyleri kullanma eğilim ve becerileri gözlemlenmiştir. Sonuçlar, tematik örgütlemenin, üretilen tümcelerde net bir biçimde baskın olduğunu, taksonomik farkındalığın ise yaşa koşut biçimde arttığını göstermiştir. İki örgütleme türünde de katılımcıların ulamsal düzeylerden farklı biçimlerde yararlandıkları görülmüştür.
Dilbilim Anlambilim Ruhdilbilim Ulam Ulamlaştırma Ulamsal Düzeyler Edinim Zihin Taksonomi
It is widely adopted that categories reside in the mind forming webs of semantic relationships of various types. Markman classies these relationships into two broad groups: taxonomic and thematic. She claims that until the age of 6 or 7, children are more likely to form thematic relations between categories, but after this age taxonomic relations begin to gain salience. In this research, a study group consisting of 300 primary, secondary and high school students in total were given three semantic webs including categories from different levels of categorization at superordinate, basic, subordinate levels. Using the categorical levels they had chosen from the three categorical levels of the web, the participants were asked to write sentences, in the context they created. In the database, the tendency of the participants to establish thematic and taxonomic relationships as well as the categorical levels they used were observed. The results showed that taxonomic relations clearly predominated the sentences produced by the participants. However, taxonomic awareness was seen to increase with age. It was also seen that the participants used peculiar sets of categorical levels while making taxonomic and thematic sentences.
Linguistics Semantics Psycholinguistics Category Categorization Categorical Levels Acquisition Cognition Taxonomies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 57 Sayı: 1 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.