Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COLLISION OF EROS AND THANATOS IN “THE SNAKE”

Yıl 2022, Cilt: 62 Sayı: 1, 686 - 700, 25.06.2022
https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2022.62.1.27

Öz

John Steinbeck’s well-known short story “The Snake” is generally accepted as a mysterious work whose motivations and message are unknown simply because the author declares so. Steinbeck relates that the event narrated in the story actually happened and he simply put the incident in words just as it happened. Both the readers and the critics have mostly accepted Steinbeck’s explanation and did not question it. However, a Freudian investigation of the short story reveals that the piece is a well-thought and well-crafted work that demonstrates the collision of life and death instincts, i.e., Eros and Thanatos. Consequently, the present paper first aims to explicate Freud’s arguments on life and death instincts and then illustrate how the action of the characters, as depicted in the short story, are clearly associated with the life and death instincts. In a number of works, Freud postulates that human beings are driven by two dominant instincts, one directing the individual towards enjoyment of life and communal life, and one towards aggression and destruction, each of which are symbolized by Eros and Thanatos respectively. The female character in “The Snake” is dominantly controlled by Thanatos as she asks a biologist to sell her a venomous rattlesnake and feed the snake a rat. She satisfies her erotic and aggressive desires by watching the killing act while the male character, a man of Eros by profession and inclination, is appalled both by the act and the woman. Thus, the short story turns out to be a realm of the collision between Eros and Thanatos. When read under this light, the short story, unlike what most readers think, is not mysterious at all.

Kaynakça

  • Berne, E. (1968). A Layman’s Guide to Psychiatry and Psychoanalysis. New York: Simon and Schuster. Biederman, H. (1992). Dictionary of Symbolism: Cultural Icons and Meanings Behind Them. Trans. James Hulbert. New York: Facts on File.
  • Dailey, Charles William.(2020). The Serpent Symbol in Tradition (a study of traditional serpent and dragon symbolism, based in part upon the concepts and observations of Rene Guenon, Mircae Eliade, and various other relevant researchers). Unpublished Doctoral Thesis, Texas: University of North Texas.
  • Federle, S. (2015). John Steinbeck’s Short Story “The Snake”: Context, Sources, and Process. Date of Access: 05.04.2022, https://www.steinbecknow.com/2015/03/24/john-steinbecks-short-story-the-snake-source/
  • Federn, P. (1952). Ego Psychology and Psychoses. New York: Basic Books.
  • Freud, S. (1960). The Ego and the Id. (J. Riviere, Trans). New York: W. W. Norton and Company, Inc.
  • ---. Beyond the Pleasure Principle. (1961). (J. Strachey, Trans). New York: W. W. Norton and Company, Inc.
  • ---. Civilization and its Discontents. (1962). (J. Strachey, Trans). New York: W. W. Norton and Company, Inc.
  • Garcia, L. (1976). “Steinbeck’s ‘The Snake’: An Explication”. A Study Guide to Steinbeck’s The Long Valley. Ed. Tetsumaro Hayashi. Ann Arbor: The Pierian Press, 25-32.
  • May, E. C. (1973). “Myth and Mystery in Steinbeck’s ‘The Snake’: A Jungian View”. Criticism. Vol. 15, No 4. 322-335.
  • Smadja, E. (2019). On Symbolism and Symbolization: The Work of Freud, Durkheim and Mauss. New York: Routledge.
  • Steinbeck, J. (1990). The Long Valley. London: Mandarin. ---. (1990). The Log from the Sea of Cortez. London: Mandarin.
  • Timmerman, J. H. (1990). The Dramatic Landscape of Steinbeck’s Short Stories. London: Pinter Publishers.
  • Weston, C. and J. V. Knapp. (1989). “Profiles of the Scientific Personality: John Steinbeck’s ‘The Snake’”. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal. Vol 22. No 1. 87-99.

“YILAN”DA EROS VE THANATOS ÇATIŞMASI

Yıl 2022, Cilt: 62 Sayı: 1, 686 - 700, 25.06.2022
https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2022.62.1.27

Öz

John Steinbeck’in ünlü öyküsü “Yılan”, yazarı bu yönde bir açıklama yaptığı için, amacı ve iletisi bilinmeyen, gizemli bir öykü olarak kabul edilir. Steinbeck öyküde geçen olayın gerçekten de yaşandığını ve kendisinin, olayı sadece olduğu gibi kağıda geçirdiğini söyler. Çoğu okur ve eleştirmen yazarın bu açıklamasını kabul etmektedirler. Ancak, Freudyen bir inceleme yapıldığında öykünün, yaşam ve ölüm dürtülerinin, yani Eros ve Thanatos’un çatışmasını gösteren, iyi düşünülmüş ve iyi işlenmiş bir metin olduğunu görürüz. Dolayısıyla, bu makale önce Freud’un yaşam ve ölüm dürtüleri kuramını açıklamayı, sonra da öyküdeki karakterlerin davranışlarının, bariz bir şekilde yaşam ve ölüm dürtüleriyle yönlendirildiğini göstermeyi amaçlamaktadır. Freud birden çok eserinde insanların, birisi bireyi hayattan keyif almaya ve birlikte yaşamaya, diğeri saldırganlık ve yıkıma yönlendiren iki baskın dürtü tarafından yönetildiğini ortaya koyar. Bu dürtülerin ilki Eros, ikincisi Thanatos’la sembolize edilmektedir. “Yılan”ın kadın karakteri, zehirli bir çıngıraklı yılan satın almak ve yılanın bir fareyi yiyişini seyretmek istediği için özünde Thanatos dürtüsüyle hareket etmektedir. Kadın, yılanın fareyi yeme sahnesini seyrederek erotik ve saldırgan dürtülerini tatmin ederken, bir biyolog olan ve hem işi hem de yaradılışı gereği bir Eros insanı olan erkek karakter, şaşkınlık içinde kadını ve sahneyi seyretmektedir. Böylece öykü Eros ve Thanatos’un çatışma yeri haline gelir. Bu açıdan bakıldığında, çoğu okurun düşüncesinin aksine, öykü açık bir metin haline gelir.

Kaynakça

  • Berne, E. (1968). A Layman’s Guide to Psychiatry and Psychoanalysis. New York: Simon and Schuster. Biederman, H. (1992). Dictionary of Symbolism: Cultural Icons and Meanings Behind Them. Trans. James Hulbert. New York: Facts on File.
  • Dailey, Charles William.(2020). The Serpent Symbol in Tradition (a study of traditional serpent and dragon symbolism, based in part upon the concepts and observations of Rene Guenon, Mircae Eliade, and various other relevant researchers). Unpublished Doctoral Thesis, Texas: University of North Texas.
  • Federle, S. (2015). John Steinbeck’s Short Story “The Snake”: Context, Sources, and Process. Date of Access: 05.04.2022, https://www.steinbecknow.com/2015/03/24/john-steinbecks-short-story-the-snake-source/
  • Federn, P. (1952). Ego Psychology and Psychoses. New York: Basic Books.
  • Freud, S. (1960). The Ego and the Id. (J. Riviere, Trans). New York: W. W. Norton and Company, Inc.
  • ---. Beyond the Pleasure Principle. (1961). (J. Strachey, Trans). New York: W. W. Norton and Company, Inc.
  • ---. Civilization and its Discontents. (1962). (J. Strachey, Trans). New York: W. W. Norton and Company, Inc.
  • Garcia, L. (1976). “Steinbeck’s ‘The Snake’: An Explication”. A Study Guide to Steinbeck’s The Long Valley. Ed. Tetsumaro Hayashi. Ann Arbor: The Pierian Press, 25-32.
  • May, E. C. (1973). “Myth and Mystery in Steinbeck’s ‘The Snake’: A Jungian View”. Criticism. Vol. 15, No 4. 322-335.
  • Smadja, E. (2019). On Symbolism and Symbolization: The Work of Freud, Durkheim and Mauss. New York: Routledge.
  • Steinbeck, J. (1990). The Long Valley. London: Mandarin. ---. (1990). The Log from the Sea of Cortez. London: Mandarin.
  • Timmerman, J. H. (1990). The Dramatic Landscape of Steinbeck’s Short Stories. London: Pinter Publishers.
  • Weston, C. and J. V. Knapp. (1989). “Profiles of the Scientific Personality: John Steinbeck’s ‘The Snake’”. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal. Vol 22. No 1. 87-99.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şenol Bezci 0000-0002-4961-1449

Erken Görünüm Tarihi 22 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 62 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bezci, Ş. (2022). COLLISION OF EROS AND THANATOS IN “THE SNAKE”. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 62(1), 686-700. https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2022.62.1.27

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.   22455