SWOT Analizi ve AHP Yöntemi Kullanılarak Fotovoltaik Sistemlerin Konaklama İşletmelerinde Uygulanalabilirliğine Yönelik Strateji Geliştirme: Sinop İli Örneği
Yıl 2021,
, 360 - 375, 31.01.2021
Özlem Alcan
,
Yusuf Esmer
,
Yalçin Alcan
Öz
Strateji, amaca ya da hedefe ulaşmak için izlenen yoldur. Bu bağlamda her işletmede ya da sektörde birtakım amaçlara ya da hedeflere ulaşmak için stratejiler geliştirilmekte ve bunlar uygulanmaya çalışılmaktadır. Bu çalışmada SWOT analizi ile AHP yöntemi bütünleştirilerek fotovoltaik sistemlerin konaklama işletmelerinde kullanılabilirliğine yönelik strateji geliştirilmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada ilgili literatürden hareketle Sinop ilindeki konaklama işletmelerinde fotovoltaik sistemlerin uygulanabilirliğine yönelik bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada fotovoltaik sistemlerin güçlü-zayıf yönleri ve bu sistemlere yönelik fırsatları ve tehditleri belirlemek için yöneticiler, uzmanlar ve ilgili akademisyenlere SWOT analizi gerçekleştirilmiştir. SWOT analizi sonucu elde edilen veriler kullanılarak 4 adet strateji geliştirilmiş, sonrasında bu stratejilerden en uygun olanı AHP yöntemi ile belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda Sinop ilindeki konaklama işletmeleri için fotovoltaik sistemlerin uygulanabilirliğine yönelik en uygun stratejinin, fotovoltaik sistemlerin, turizm sektöründe alternatif enerji kaynağı olmasına yönelik çalışmaların yapılması “olduğu tespit edilmiştir.
Kaynakça
- [1] M. A. Ilgın ve E. Alkan, “Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Türkiye’de Yaygın Kullanımını Engelleyen Faktörlerin Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri ve Kalite Evi ile Analiz Edilmesi,” Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi (UMAGD), c. 12, s. 1, ss. 1-12, 2020.
- [2] F. Kantaroğlu, “Fotovoltaik Sistemler “Photovoltaic Systems”, TTMD Dergisi, s. 68, ss. 28-34, 2010.
- [3] G. Özdemir Yılmaz, O. Özok ve B. Erdem , “Konaklama İşletmelerinde Çevre Dostu Uygulamalar: Bodrum Örneği,” Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 6, s. 1, ss. 180-197, 2016.
- [4] İ. Gümüş ve C. Örgev, “Konaklama Sektörün de Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Kullanımı ve Sürdürülebilirlik Açısından Turizme Olan Ekonomik Etkileri,” Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 3, s. 1, ss. 73-84, 2018.
- [5] C. C. Aktan, “Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama,” Çimento İşveren Dergisi, c. 22, s. 4, ss. 4-21, 2008.
- [6] M. E. Porter, “What Is Strategy?,” Harvard Business Review, v. November-December, pp. 1-20, 1996.
- [7] P. Ajmera, “Ranking The Strategies for Indian Medical Tourism Sector through The Integration of SWOT Analysis and TOPSIS Method,” International Journal of Health Care Quality Assurance, vol. 30, no. 8, pp. 668-679, 2017.
- [8] J. Kangas, M. Kurttila, M. Kajanus ve A. Kangas, “Evaluating the Management Strategies of A Forestland Estate-the S-O-S Approach,” Journal of Environmental Management, vol. 69, no. 4, pp. 349-358, 2003.
- [9] K. Şahin ve A. Yılmaz, “Samsun İlinde Doğal Kaynaklara Dayalı Turizm Arzı ve Planlanması,” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 2, s. 7, ss. 218-231, 2009.
- [10] S. Gıran Taşçıoğlu ve N. Akpınar, “A’WOT Analizi Tekniği İle Turizm Alanlarının Değerlendirilmesi: Kuzey Antalya Kültür Ve Turizm Koruma Ve Gelişim Bölgesi Örneği,” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 9, s. 42, ss. 1974-1985, 2016.
- [11] A. Durgun Kaygısız, U. Ongun ve B. Gövdere, “Burdur İli Turizm Stratejisinin Belirlenmesi: SWOT-AHP Uygulaması,” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, c. 11, s. 1, ss. 157-185, 2016.
- [12] C. Akbulak, “Ardahan İlinde Kırsal Turizm Potansiyelinin Sayısallaştırılmış SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi,” Humanitas, c. 4, s. 7, ss. 1-30, 2016.
- [13] A. Görener, “Türkiye’de Medikal Turizm Sektörünün Değerlendirilmesinde Bütünleşik SWOT-AHS Yaklaşımı,” The Journal of Operations Research, Statistics, Econometrics and Management Information Systems, vol. 4, no. 2, pp. 159-170, 2016.
- [14] M. E. Tascı ve A. Gorener, “Evaluating the Strategies of Medical Tourism Sector Through AHP and MOORA İn A SWOT Framework,” Journal of Global Strategic Management, vol. 10, no. 2, pp. 15-30.
- [15] A. Yılmaz ve K. Zorlu, “SWOT-AHS Analizi Kullanılarak Sinop’ta Sürdürülebilir Turizm Stratejilerinin Önceliklendirilmesi,” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 11, ss. 390-403, 2018.
- [16] S. Arslan Kurtuluş, İ. Gün ve Ö. Aslan, “Bütünleşik SWOT-AHP Analizi: Türkiye Sağlık Turizmi Uygulaması,” International Social Sciences Studies Journal, c. 4, s. 23, ss. 4716-4730.
- [17] N. Kişi, “A Strategic Approach to Sustainable Tourism Development Using the A’WOT Hybrid Method: A Case Study of Zonguldak, Turkey,” Sustainability, v. 11, n. 4, pp. 1-19, 2019.
- [18] L. Q. Gao, Y. Chang, B. Y. Li ve F. Z. Li, “The Analysis of Chinese Photovoltaic Industry with SWOT Model and AHP Method,” Advanced Materials Research, v. 2608-609, pp. 137-142, 2012.
- [19] Y. Zhang ve S. Dian, “Strategic Optimal Path and Developmental Environment on Photovoltaic Industry in China Based on an AHP-SWOT Hybrid Model,” In: Computer and Computing Technologies in Agriculture VII, v. 420, Berlin, Springer, 2014, pp. 513-522.
- [20] A. Papapostolou, C. Karakosta, G. Apostolidis ve H. Doukas, “An AHP-SWOT-Fuzzy TOPSIS Approach for Achieving a Cross-Border RES Cooperation,” Sustainability, v. 12, n. 7, ss. 1-28, 2020.
- [21] Y. Esmer ve H. Pabuçcu, “Stratejik Kariyer Planlama: Bulanik Mantik Yaklasimi,” İzmir Iktisat Dergisi, c. 34, s. 1, ss. 111-124, 2019.
- [22] R. Acar ve K. Özdaşlı, “Bireysel Kariyer Planlama Yapmanın Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi: SBMYO Öğrenci Üzerine Bir Araştırma,” Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 9, s. 21, ss. 301-314, 2017.
- [23] Ö. Met, “Turizm İle Yöresel Gelişme: Sinop İçin Bir Turizm Gelişim Stratejisi Önerisi,” Karadeniz Araştırmaları, s. 34, ss. 163-179, 2012.
- [24] S. Kılıç ve S. Demir, “Turizm Pazarlamasında Yerli Turistlerin Turizm Talebini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Sinop İli Örneği,” Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 10, s. 1, ss. 71-98, 2017.
- [25] Y. Alcan, M. Demir ve S. Duman, “Sinop İlinin Güneş Enerjisinden Elektrik Üretim Potansiyelinin Ülkemiz ve Almanya İle Karşılaştırarak İncelenmesi,” El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, c. 5, s. 1, ss. 35-44, 2018.
- [26] H. Kamilçelebi, “Türkiye’de Sigorta Sektörünün SWOT Analizi ve Bir Araştırma,” Ekonomi Bilimleri Dergisi, c. 4, s. 1, ss. 45-54, 2012.
- [27] E. Gürel ve M. Tat, “SWOT Analysis: A Theoretical Review,” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 10, s. 51, ss. 994-1006, 2017.
- [28] N. Kuşat, “Isparta Dış Ticaret Sektörünün SWOT Analizi Kapsamında Mevcut Durum Değerlendirmesi,” Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 4, s. 1, ss. 299-324, 2014.
- [29] G. İşseveroğlu ve Z. Hatunoğlu, “Türkiye’de Bireysel Emeklilik Sisteminin Makro Ekonomik Dinamiklere Etkisi Kapsamında SWOT Analizi,” Muhasebe ve Finansman Dergisi, s. 56, ss. 155-174, 2012.
- [30] T. L. Saaty, “Relative Measurement And Its Generalization in Decision Making Why Pairwise Comparisons are Central in Mathematics for The Measurement of Intangible Factors The Analytic Hierarchy/Network Process,” Rev. R. Acad. Cien. Serie A. Mat., v. 102, n. 2, p. 251–318, 2008.
- [31] T. L. Saaty, “Decision Making with The Analytic Hierarchy Process,” International Journal of Services Sciences, v. 1, n. 1, ss. 83-98, 2008.
- [32] S. T.L, The Analytic Hierarchy Process, U.S.A: McGraw-Hill International Book Company, 1980.
- [33] T. Ustasüleyman ve P. Çelik, “AHS ve Bulanık PROMETHEE Yöntemleriyle Destinasyon Seçimini Etkileyen Faktörlerin Önem Derecesinin Belirlenmesi ve En Uygun Destinasyon Seçimi,” Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, c.7, s.14, ss. 85-102, 2015.