Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 14, 301 - 312, 28.11.2017

Öz

Finansal okuryazarlık, tüketicilerin parayı kullanması ve yönetmesinde bilinçli olarak değerlendirmede
bulunmasını, finansal kaynakların seçiminde ve kullanımında doğru kararlar verebilmesini sağlayan yeterlilik
düzeyidir. Tüketicilerin tasarruflarını arttırmak, karşılaşabilecekleri finansal krizleri daha iyi yönetebilmek ve
sağlıklı finansal kararlar alabilmeleri için önemlidir. Günlük yaşamımızın bir parçası haline gelmiş başta kredi
kartı kullanımı olmak üzere uzun vadeli alışveriş kredileri, bankacılık hizmetleri, bireysel emeklilik gibi
uygulamaların çoğalması, çeşitliliğin ve dolayısı ile karmaşıklığın artması finansal okuryazarlık düzeyini de
artırmayı gerekli kılmıştır.
Bu çalışmanın amacı, Dicle Üniversitesi İİBF öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyini ölçmek, davranış ve
tutumlarının finansal okuryazarlık ile ilişkisini ortaya koymaktır. Çalışmada Dicle Üniversitesi İİBF
öğrencilerine bir anket uygulanmış, finansal okuryazarlık düzeyleri, farklı demografik özellikleri açısından
incelenmiştir. Ankete verilen yanıtlar SPSS paket programında analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda
öğrencilerin finansal okuryazarlık ile ilgili sorulara verdikleri cevaplara göre finansal okuryazarlık düzeylerinin
orta seviyede olduğu, öğrencilerin temel bankacılık konusunda daha fazla bilgiye sahip olmalarının yanı sıra
tasarruf ve yatırım konusunun öğrenciler tarafından en az bilgi sahibi olunan konular olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Alkaya, A., İ. Yağlı (2015) “Finansal Okuryazarlık-Finansal Bilgi, Davranış Ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40).
  • Bayram, S. S. (2015) “Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi Davranışları: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Uygulama”, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 2(2).
  • Bayram, S. S. (2015) “Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi Davranışları: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Uygulama”, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 2(2).
  • Baysa, E., S. Karaca (2016) “Finansal Okuryazarlık Ve Banka Müşteri Segmentasyonları Üzerine Bir Uygulama”, Muhasebe ve Finansman Dergisi.
  • Biçer, E. B., F. Altan (2016) “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık İle İlgili Tutum Ve Davranışlarının Değerlendirilmesi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Çinko, M., E. Avcı, S. Ergun, M. Tekçe (2017) “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeyleri: Marmara Üniversitesi Örneği”, Marmara Business Review, 2(1).
  • Coşkun, S. (2016) “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Davranış Ve Tutumlarının Belirlenmesi: Finansal Okuryazarlık Üzerine Bir Araştırma”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7).
  • Doğan, M. (2016) “Davranışsal Finans Eğilimleri İle Bireysel Emeklilik Fon Tercihleri Arasındaki İlişkinin Test Edilmesi: Türkiye’deki Banka Çalışanları Üzerine Bir Uygulama”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi (Icafr 16 Özel Sayısı).
  • Ergün, B., Şahin, A., & Erhan, E. (2014) “Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34).
  • Gutnu, M. M.,& Cihangir, M. (2015) “Finansal Okuryazarlık: Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Personeli Üzerinde Bir Araştırma”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (10).
  • Kılıç, Y., H. Ata, İ. Seyrek (2015) “Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi.
  • Resmi Gazete 29021. (2014, Haziran 5). Eylül 11, 2017 Tarihinde Http://Www.Resmigazete.Gov.Tr/Eskiler/2014/06/20140605-6.Htm Adresinden Alındı
  • Spk, &Bddk. (2014, Haziran). Eylül 10, 2017 Tarihinde Finansal Erişim, Finansal Eğitim, Finansal Tüketicinin Korunması Stratejisi, Finansal Tüketicinin Korunması Eylem Planı: Http://Www.Spk.Gov.Tr/Displayfile.Aspx?Action=Displayfile&Pageid=1076&Ext=Pdf Adresinden Alındı
  • Şamiloğlu, F., Y. E. Kahraman, H. Bağcı (2016) “Finansal Okuryazarlık Araştırması: Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama”, Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi (Icafr 16 Özel Sayısı).
  • Temizel, F.,& Bayram, F. (2011) “Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1).
  • Tuna, G., M. O. Ulu (2016) “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi (Icafr 16 Özel Sayısı).
  • Yardımcıoğlu, M., A. Yörük, A. (2016) “Türkiye’deki Finansal Okuryazarlığın Ve Finansal Farkındalığın Durumu”, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi.
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 14, 301 - 312, 28.11.2017

Öz

Kaynakça

  • Alkaya, A., İ. Yağlı (2015) “Finansal Okuryazarlık-Finansal Bilgi, Davranış Ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40).
  • Bayram, S. S. (2015) “Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi Davranışları: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Uygulama”, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 2(2).
  • Bayram, S. S. (2015) “Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi Davranışları: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Uygulama”, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 2(2).
  • Baysa, E., S. Karaca (2016) “Finansal Okuryazarlık Ve Banka Müşteri Segmentasyonları Üzerine Bir Uygulama”, Muhasebe ve Finansman Dergisi.
  • Biçer, E. B., F. Altan (2016) “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık İle İlgili Tutum Ve Davranışlarının Değerlendirilmesi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Çinko, M., E. Avcı, S. Ergun, M. Tekçe (2017) “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeyleri: Marmara Üniversitesi Örneği”, Marmara Business Review, 2(1).
  • Coşkun, S. (2016) “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Davranış Ve Tutumlarının Belirlenmesi: Finansal Okuryazarlık Üzerine Bir Araştırma”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7).
  • Doğan, M. (2016) “Davranışsal Finans Eğilimleri İle Bireysel Emeklilik Fon Tercihleri Arasındaki İlişkinin Test Edilmesi: Türkiye’deki Banka Çalışanları Üzerine Bir Uygulama”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi (Icafr 16 Özel Sayısı).
  • Ergün, B., Şahin, A., & Erhan, E. (2014) “Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34).
  • Gutnu, M. M.,& Cihangir, M. (2015) “Finansal Okuryazarlık: Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Personeli Üzerinde Bir Araştırma”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (10).
  • Kılıç, Y., H. Ata, İ. Seyrek (2015) “Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi.
  • Resmi Gazete 29021. (2014, Haziran 5). Eylül 11, 2017 Tarihinde Http://Www.Resmigazete.Gov.Tr/Eskiler/2014/06/20140605-6.Htm Adresinden Alındı
  • Spk, &Bddk. (2014, Haziran). Eylül 10, 2017 Tarihinde Finansal Erişim, Finansal Eğitim, Finansal Tüketicinin Korunması Stratejisi, Finansal Tüketicinin Korunması Eylem Planı: Http://Www.Spk.Gov.Tr/Displayfile.Aspx?Action=Displayfile&Pageid=1076&Ext=Pdf Adresinden Alındı
  • Şamiloğlu, F., Y. E. Kahraman, H. Bağcı (2016) “Finansal Okuryazarlık Araştırması: Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama”, Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi (Icafr 16 Özel Sayısı).
  • Temizel, F.,& Bayram, F. (2011) “Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1).
  • Tuna, G., M. O. Ulu (2016) “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi (Icafr 16 Özel Sayısı).
  • Yardımcıoğlu, M., A. Yörük, A. (2016) “Türkiye’deki Finansal Okuryazarlığın Ve Finansal Farkındalığın Durumu”, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yunus Yılmaz Bu kişi benim

Mehmet Tunce Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Kasım 2017
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2017
Kabul Tarihi 1 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Yılmaz, Y., & Tunce, M. (2017). FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 301-312.
AMA Yılmaz Y, Tunce M. FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Kasım 2017;7(14):301-312.
Chicago Yılmaz, Yunus, ve Mehmet Tunce. “FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7, sy. 14 (Kasım 2017): 301-12.
EndNote Yılmaz Y, Tunce M (01 Kasım 2017) FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7 14 301–312.
IEEE Y. Yılmaz ve M. Tunce, “FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 14, ss. 301–312, 2017.
ISNAD Yılmaz, Yunus - Tunce, Mehmet. “FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7/14 (Kasım 2017), 301-312.
JAMA Yılmaz Y, Tunce M. FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2017;7:301–312.
MLA Yılmaz, Yunus ve Mehmet Tunce. “FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 14, 2017, ss. 301-12.
Vancouver Yılmaz Y, Tunce M. FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2017;7(14):301-12.

                                                                                                                                32482     32483


Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License kapsamında lisanslanmıştır.