Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEKANİK ENERJİ VE UYGULAMALARI: KİNETİK VE POTANSİYEL ENERJİ İÇİN DENEY TASARLAMA VE BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1-2, 55 - 74, 30.11.2021

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, İlköğretim yedinci sınıf Fen Bilimleri dersi ''Kuvvet, İş ve Enerji İlişkisi'' ve ''Enerji Dönüşümleri'' konusunda hem materyal hem de bilgisayar destekli öğrenmenin, öğrencilerin akademik başarısına etkisini incelemektir. Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılı birinci yarıyılında, Osmaniye ili merkez ilçesinde bulunan Remzi Özer Yatılı Bölge Ortaokulu’na devam etmekte olan 7.sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmaya deney gruplarında 60, kontrol grubunda 21 olmak üzere toplam 81 öğrenci katılmıştır. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu deneysel modelde yapılmıştır
Eğitim öğretim faaliyetlerinde kullanılan araç-gereçler, öğrencilerin derse olan ilgisini çekmekte, öğrenmelerini kolaylaştırmakta ve motivasyonlarını arttırmaktadır. Bu araç-gereçlerin eğitimde kullanılması eğitim ve öğretimi istenilen hedefe ulaşabilir hale getirmektedir. Hem materyal hem de bilgisayar destekli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına etkilerini incelemek amacıyla üç deney ve bir kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney ve kontrol grupları yansız olarak seçilmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencileri farklı değişkenler açısından (cinsiyetleri, akademik başarı ve sayıları) eşitlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, kişisel bilgiler formu ve akademik başarı testi kullanılmıştır.
Araştırma süresince başarı testinden elde edilen verilerin, aritmetik ortalamaları, standart sapmaları betimsel olarak verildikten sonra, t-testi, kovaryans analizleri yapılmıştır. İstatistiki işlemler SPSS 21.0 paket programıyla çözümlenmiştir. Elde edilen verilerin yorumlanmasında .05 anlamlılık düzeyi kabul edilmiştir.
Araştırma sonucunda hem materyal hem de bilgisayar destekli öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu öğrencileri ile araştırma sorgulamaya dayalı öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin “Fen Bilgisi Dersi Başarı Testi” son test puanları arasında 3. deney grubu lehine anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlar ışığında hem materyal hem de bilgisayar destekli öğrenme yaklaşımı ile öğretimin, öğrencilerin akademik başarılarını olumlu şekilde değiştirmiş olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Baki, A. (1996). Matematik Eğitiminde Bilgisayar Her Şey midir?. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 135-145.
  • Bülbül, O. (2009). Fizik dersi optik ünitesinin bilgisayar destekli öğretiminde kullanılan animasyonların ve simülasyonların akademik başarıya ve akılda kalıcılığa etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Çilenti, K. (1988). Eğitim teknolojisi ve öğretim. Ankara: Kadıoğlu Yayınları.
  • De Jong, T. (2006). Computer simulations-Technological advances in inquiry learning. Science, 312, 532-533.
  • Hinman, L. R. (1998). Content and Science Inquiry. The Science Teacher. 65, 25- 27.
  • İşman, A., Baytekin, Ç., Balkan, F., Horzum, M. B., Kıyıcı, M., (2002). Fen bilgisi eğitimi ve yapısalcı yaklaşım, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1) Article7, TOJET October 2002 ISSN: 1303-6521
  • Kahyaoğlu, M. (2011). İlköğretim Fen ve teknoloji dersinde yeni teknolojileri kullanmaya yönelik görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. Uluslararası E- Dergi.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretiminde kullanılan araç ve gereçler: ünite 6. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:1061.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. (9. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Ankara.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi). (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Namlu, A.G. (1999). Bilgisayar destekli iş birliğine dayalı öğrenme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları; No.57.
  • Renshaw, C. E, & Taylor, H. A (2000). The educational effectiveness of computer based instruction. Computers and Geosciences, 26(6), 677-682 p.
  • Serway, R. A. ve Beichner, R. J. (2015). Fen ve mühendislik için fizik-I. (Çev. Ed.: K. Çolakoğlu). (5. Basım). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem Akademi
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim, öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Ankara: Spot Matbaacılık.
  • Şahin, T. Y. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük (11. Baskı). Ankara: TDK.
  • Uluslararası eğitim sempozyumu, 24-26 Eylül 1997. S: 138-145. Elazığ.
  • Uşun, S. (2006). Öğretim strateji- ilke ve yöntemleri. Öğretimde planlama ve değerlendirme. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Uşun, S. (2006). Özel öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Uşun, S. (2012). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ün Açıkgöz, K. (2011). Aktif öğrenme. İzmir: Biliş Yayıncılık.
  • Yanpar, T. (2005). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. H. (2012). Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının değerlendirilmesi (şişli endüstri meslek lisesi örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.

MECHANICAL ENERGY AND ITS APPLICATIONS: EXPERIMENT DESIG AND COMPUTER AIDED TEACHING FOR KINETIC AND POTENTIAL ENERGY

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1-2, 55 - 74, 30.11.2021

Öz

The main purpose of this study is to examine the effect of both material and computer-assisted learning on students' academic achievement in the seventh grade Primary School Science course on "Force, Work and Energy Relationship" and "Energy Conversions". The research was carried out with 7th grade students attending Remzi Özer Regional Boarding Secondary School in the central district of Osmaniye in the first semester of the 2017-2018 academic year. A total of 81 students, 60 in the experimental group and 21 in the control group, participated in the study. The research was conducted in an experimental model with pre-test and post-test control group.
The materials used in educational activities attract students' interest in the lesson, facilitate their learning and increase their motivation. The use of these tools in education makes education and training reach the desired goal. Three experimental and one control groups were formed to examine the effects of both material and computer-aided learning approach on students' academic achievement. Experimental and control groups were chosen objectively. Experimental and control group students were tried to be equalized in terms of different variables (gender, report card grades and numbers). Personal information form and academic achievement test were used as data collection tools in the study.
During the research, after the arithmetic averages and standard deviations of the data obtained from the achievement test were given descriptively, t-test and covariance analysis were performed. Statistical transactions have been analyzed by SPSS 21.0 package program. In the interpretation of the data obtained .05 significance level was accepted.
As a result of the research, it was observed that there was a significant difference in favor of the third experimental group between the post-test scores of the students in the experimental group, in which both the material and computer-aided learning approach was applied, and the control group students who were applied the research inquiry-based teaching method. In the light of the results obtained, it can be said that teaching with both material and computer-aided learning approach positively changed the academic achievement of students.

Kaynakça

  • Baki, A. (1996). Matematik Eğitiminde Bilgisayar Her Şey midir?. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 135-145.
  • Bülbül, O. (2009). Fizik dersi optik ünitesinin bilgisayar destekli öğretiminde kullanılan animasyonların ve simülasyonların akademik başarıya ve akılda kalıcılığa etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Çilenti, K. (1988). Eğitim teknolojisi ve öğretim. Ankara: Kadıoğlu Yayınları.
  • De Jong, T. (2006). Computer simulations-Technological advances in inquiry learning. Science, 312, 532-533.
  • Hinman, L. R. (1998). Content and Science Inquiry. The Science Teacher. 65, 25- 27.
  • İşman, A., Baytekin, Ç., Balkan, F., Horzum, M. B., Kıyıcı, M., (2002). Fen bilgisi eğitimi ve yapısalcı yaklaşım, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1) Article7, TOJET October 2002 ISSN: 1303-6521
  • Kahyaoğlu, M. (2011). İlköğretim Fen ve teknoloji dersinde yeni teknolojileri kullanmaya yönelik görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. Uluslararası E- Dergi.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretiminde kullanılan araç ve gereçler: ünite 6. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:1061.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. (9. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Ankara.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi). (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Namlu, A.G. (1999). Bilgisayar destekli iş birliğine dayalı öğrenme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları; No.57.
  • Renshaw, C. E, & Taylor, H. A (2000). The educational effectiveness of computer based instruction. Computers and Geosciences, 26(6), 677-682 p.
  • Serway, R. A. ve Beichner, R. J. (2015). Fen ve mühendislik için fizik-I. (Çev. Ed.: K. Çolakoğlu). (5. Basım). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem Akademi
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim, öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Ankara: Spot Matbaacılık.
  • Şahin, T. Y. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük (11. Baskı). Ankara: TDK.
  • Uluslararası eğitim sempozyumu, 24-26 Eylül 1997. S: 138-145. Elazığ.
  • Uşun, S. (2006). Öğretim strateji- ilke ve yöntemleri. Öğretimde planlama ve değerlendirme. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Uşun, S. (2006). Özel öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Uşun, S. (2012). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ün Açıkgöz, K. (2011). Aktif öğrenme. İzmir: Biliş Yayıncılık.
  • Yanpar, T. (2005). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. H. (2012). Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının değerlendirilmesi (şişli endüstri meslek lisesi örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Umut Ali Ergüzeloğlu 0000-0003-3877-9884

Bengü Kaplan Bu kişi benim 0000-0002-1334-6137

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1-2

Kaynak Göster

APA Ergüzeloğlu, U. A., & Kaplan, B. (2021). MEKANİK ENERJİ VE UYGULAMALARI: KİNETİK VE POTANSİYEL ENERJİ İÇİN DENEY TASARLAMA VE BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM. Dünya Multidisipliner Araştırmalar Dergisi, 4(1-2), 55-74.


ÖRNEK MAKALE ŞABLONU DÜMAD DÜNYA MULTİDİSİPLİNER ARAŞTIRMALAR DERGİSİ

Yukarıdaki örnek makaleyi bilgisayarınıza indirip, şablonunu kendi makalenize uyarlayabilirsiniz.

Telif Hakkı Devri Formu imzalanıp, (taratılıp veya resim jpg. vs olabilir) makale başvuru esnasında Dergi sistemine yüklenmelidir.