Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EKOTURİZM VE EKOTURİZM REHBERLİĞİ EĞİTİMİ LİSANSÜSTÜ TEZLERİNİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 56 - 70, 25.12.2022

Öz

Ekoturizm, turizm alanında önemi her geçen gün artan yeni alanlardan biri olarak gelişim göstermektedir. Ekoturizmin ve ekoturizm rehberliği ile ilgili lisansüstü eğitimler ülke genelinde yaygınlaşmaya başlamıştır. Turizm alanında lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizine ilişkin çalışmalar bulunmasına rağmen, ancak son yıllarda önemli bir gelişim gösteren ve lisansüstü eğitiminin verildiği ekoturizm alanında böyle bir çalışmaya rastlanmamıştır. Çalışma, ekoturizm ve ekoturizm alanında yapılan lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi kapsamakta olup, bu alandaki eğitimlerin gelişimini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) verilerinden elde edilen bilgiler doğrultusunda ekoturizm ve ekoturizm rehberliği lisansüstü eğitimi ile ilişkili olarak “ekoturizm” şeklinde aratma yapılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda, 140 adet lisansüstü tez tespit edilmiştir. Ancak, bu tezlerin ekoturizm ve ekoturizm rehberliği ile ilişkili olan turizm tezlerinin sayısı 55 olarak belirlenmiştir. Bu tezlerden 85’i ise coğrafya, ziraat, botanik, peyzaj mimarlığı, mimarlık, şehircilik ve bölge planlama, ormancılık ve orman mühendisliği, kamu yönetimi, işletme, jeodezi ve fotogrametri, ekonomi, sosyoloji, çevre mühendisliği ve deniz bilimleri alanlarında yapılmıştır. Tezlerin 22’si doktora seviyesinde, 118’si ise yüksek lisans seviyesinde yapılmıştır. Analiz sonucunda, doktora tezlerinin 9’u turizm alanında, 13’ü farklı alanlardadır. Yüksek lisans tezlerinin ise 46’sı turizm alanında yapılmıştır. Ekoturizm rehberliği alanında ise 7 adet yüksek lisans tezi bulunmakta ve tümü 2020 yılı sonrasındadır. Turizm alanında yapılan tezlerin 2000 yılı ve sonrasında yapıldığı, ağırlıklı olarak 2010 yılı sonrasında sayının arttığı görülmüştür. Bu bağlamda, yapılan analizler sonucunda ekoturizm ve ekoturizm rehberliği alanındaki çalışmaların son on yıl içerisinde arttığı ve diğer disiplinlerde de birçok çalışmanın olduğu görülmektedir. Bu durum, ekoturizm ve ekoturizm rehberliği alanlarının her geçen gün giderek artan önemini göstermektedir.

Kaynakça

  • Atay, L. ve Yıldırım, H. (2008). Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin profili ve tercihlerine yönelik bir araştırma. IV. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, ss.394-408, 23-27 Nisan, Belek-Antalya.
  • Atılgan, D., Atakan, C. ve Bulut, B. (2008). Türkçe kütüphanecilik dergilerinin atıf analizi. Türk Kütüphaneciliği, 22(4), 392-413.
  • Borgman C.L. ve Furner, J. (2002). Scholarly communication and bibliometrics. Annual Revıew of Information Science and Technology, 36, 3-72.
  • Dias Daniel, A., Costa, R.A., Pita, M. and Costa, C. (2017). Tourism Education: What about entrepreneurial skills? Journal of Hospitality and Tourism Management, 30, 65-72.
  • Gürdal, M. (2002). Türkiye’de meslek turizm eğitiminin yapısal analizi, okullaşma- eğitimin kalitesi-staj-istihdam sorunları ve çözüm önerileri, Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayını, ss: 391-400, Turizm Eğitimi Konferans-Workshop, 11-13 Aralık 2002, Ankara.
  • Hacıoğlu, N., Kaşlı, M., Şahin, S. ve Tetik, N. (2008). Türkiye’de turizm eğitimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mısırlı, İ. (2002). Turizm sektöründe meslek standartları ve mesleki belgelendirme sistemi. Anatolia Turizm Araştırma Dergisi, 13(1), 39-55.
  • Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics?. Journal of Documentation, 25, 348-349.
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 188-201.
  • YÖK Tez Merkezi. (2022). Ekoturizm. (Erişim Tarihi: 20.09.2022). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp

FOOD SAFETY AND PRACTICE RECOMMENDATIONS AT HOTELS AFTER THE COVID-19 PROCESS

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 56 - 70, 25.12.2022

Öz

Ecotourism is developing as one of the new areas in the field of tourism, the importance of which is increasing day by day. Postgraduate trainings on ecotourism and ecotourism guidance have started to become widespread throughout the country. Although there are studies on the bibliometric analysis of postgraduate theses in the field of tourism, no such study has been found in the field of ecotourism, which has shown a significant development in recent years and where postgraduate education is given. The study covers the bibliometric analysis of ecotourism and postgraduate theses in the field of ecotourism and aims to reveal the development of education in this field. In line with the information obtained from the Council of Higher Education (CHE) data, a search was made in the form of "ecotourism" in relation to ecotourism and ecotourism guidance postgraduate education. As a result of the examinations, 140 postgraduate theses were identified. However, the number of tourism theses related to ecotourism and ecotourism guidance was determined as 55. 85 of these theses were done in the fields of geography, agriculture, botany, landscape architecture, architecture, urbanism and regional planning, forestry and forestry engineering, public administration, business administration, geodesy and photogrammetry, economics, sociology, environmental engineering and marine sciences. 22 of the theses were done at the doctoral level and 118 of them were at the master's level. As a result of the analysis, 9 of the doctoral theses are in the field of tourism and 13 of them are in different fields. 46 of the master's theses were done in the field of tourism. In the field of ecotourism guidance, there are 7 master's theses and all of them are after 2020. It has been observed that the theses in the field of tourism were made in 2000 and after, and the number increased mainly after 2010. In this context, as a result of the analyzes made, it is seen that the studies in the field of ecotourism and ecotourism guidance have increased in the last ten years and there are many studies in other disciplines. This shows the increasing importance of ecotourism and ecotourism guidance fields.

Kaynakça

  • Atay, L. ve Yıldırım, H. (2008). Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin profili ve tercihlerine yönelik bir araştırma. IV. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, ss.394-408, 23-27 Nisan, Belek-Antalya.
  • Atılgan, D., Atakan, C. ve Bulut, B. (2008). Türkçe kütüphanecilik dergilerinin atıf analizi. Türk Kütüphaneciliği, 22(4), 392-413.
  • Borgman C.L. ve Furner, J. (2002). Scholarly communication and bibliometrics. Annual Revıew of Information Science and Technology, 36, 3-72.
  • Dias Daniel, A., Costa, R.A., Pita, M. and Costa, C. (2017). Tourism Education: What about entrepreneurial skills? Journal of Hospitality and Tourism Management, 30, 65-72.
  • Gürdal, M. (2002). Türkiye’de meslek turizm eğitiminin yapısal analizi, okullaşma- eğitimin kalitesi-staj-istihdam sorunları ve çözüm önerileri, Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayını, ss: 391-400, Turizm Eğitimi Konferans-Workshop, 11-13 Aralık 2002, Ankara.
  • Hacıoğlu, N., Kaşlı, M., Şahin, S. ve Tetik, N. (2008). Türkiye’de turizm eğitimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mısırlı, İ. (2002). Turizm sektöründe meslek standartları ve mesleki belgelendirme sistemi. Anatolia Turizm Araştırma Dergisi, 13(1), 39-55.
  • Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics?. Journal of Documentation, 25, 348-349.
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 188-201.
  • YÖK Tez Merkezi. (2022). Ekoturizm. (Erişim Tarihi: 20.09.2022). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Akyurt 0000-0002-6522-684X

Eser Ültay 0000-0001-6839-6361

Erken Görünüm Tarihi 21 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akyurt, H., & Ültay, E. (2022). EKOTURİZM VE EKOTURİZM REHBERLİĞİ EĞİTİMİ LİSANSÜSTÜ TEZLERİNİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Dünya Multidisipliner Araştırmalar Dergisi, 5(2), 56-70.


ÖRNEK MAKALE ŞABLONU DÜMAD DÜNYA MULTİDİSİPLİNER ARAŞTIRMALAR DERGİSİ

Yukarıdaki örnek makaleyi bilgisayarınıza indirip, şablonunu kendi makalenize uyarlayabilirsiniz.

Telif Hakkı Devri Formu imzalanıp, (taratılıp veya resim jpg. vs olabilir) makale başvuru esnasında Dergi sistemine yüklenmelidir.