Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DÜZCE ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ETNOSENTRİK EĞİLİMLERİNİN MARKA KİŞİLİK ALGILAMALARINA ETKİSİ

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 154 - 173, 30.12.2019

Öz

Bu araştırmanın
amacı öğrencilerin etnosentrik eğilimlerinin Düzce Üniversitesinin marka
kişilik algılamalarında bir etkisi olup olmadığını öğrenmektir. Araştırmanın
evreni Düzce Üniversitesinde eğitim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Kolayda
örnekleme yöntemine göre 400 anket uygulanmıştır. Veri toplama yöntemi olarak
yapılandırılmış anket tekniği uygulanmış olup, ankette Aksoy ve Özsomer’in 4
boyut ve 39 maddeden oluşan Marka Kişilik Ölçeği ile 17 ifadeden oluşan
Etnosetnrizm Ölçeği (CETSCALE) kullanılmıştır. Her iki ölçekte hem ulusal hem
de uluslararası çalışmalarda kullanılmış olup, geçerlilik ve güvenirlik
düzeyleri yüksek olan ölçeklerdir. Araştırma sonucuna göre öğrencilerin
etnosentrik eğilimleri onların marka kişilik algılamalarını etkilemektedir. Ayrıca
etnosentrizm eğilimi öğrencilerin cinsiyetlerine ve eğitim düzeylerine göre
farklılaşmaktadır. Marka kişilik algılamaları da cinsiyet, medeni durum ve yaş
değişkenlerine göre değişmektedir.

Kaynakça

  • Akın, M., Çiçek, R., Gürbüz, E. ve İnal, M. E. (2009), Tüketici Etnosentrizmi ve Davranış Niyetleri Arasındaki Farklılığın Belirlenmesinde CETSCALE Ölçeği, Ege Akademik Bakış, 9 (2), ss.489-512
  • Aksoy, L. ve Özsomer, A. (2007), Türkiye’de Marka Kişiliği Oluşturan Boyutlar, 12. Ulusal Pazarlama Kongresi, Sakarya Üniversitesi, 1-11.
  • Arı, E. S. ve Madran, C. (2011), Satın Alma Kararlarında Tüketici Etnosentrizmi ve Menşe Ülke Etkisinin Rolü, Öneri Dergisi, 9 (35), ss.15-33
  • Asil, H. ve Kaya, İ. (2013), Türk tüketicilerin etnosentrik eğilimlerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 42 (1), ss.113-132
  • Burnaz, E. ve Ayyıldız, H. (2017), Aidiyet Olgusunun Destinasyon Marka Kişiliği Algısına Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 8 (19), ss.244-259
  • Dündar Kurtuluş, S. (2008), Ülkelerin Marka Kişiliği Üzerine Bir Araştırma, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2 (22), ss.285-300
  • İmrak, Selda (2015) ,Marka Kişiliğinin; Marka İmajı, Genel Memnuniyet Ve Sadakat Üzerindeki Etkisi Ve Cam Ev Eşyası Sektörü Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (3), ss.91-104
  • Kalaycı, Ş. (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayınları: Ankara
  • Kılıç, A. ve Altay, Ş. (2018), Marka ve Marka Kişiliği Algısı: Bir Üniversite Örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 10 (3), ss.670-692
  • Kiracı, H. ve Kocabay, F. (2017), Marka Kişiliği Boyutları, Tatmin, Güven Ve Etnosentrik Eğilimlerin Marka Sadakati Üzerine Etkisi – Didi Örneği, Ömer Halis Demir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 10 (1), ss.11-26
  • Köse, İ. İ., Güneş, G. ve Özçelikay, G. (2015), Serbest Eczanelerde Marka Kişiliği, Marmara Pharmaceutical Journal, (19), ss.238-245
  • Öney, M. ve Karaaslan, M. H. (2018), Marka Tercihlerinde Etnosentrizmin Etkisi, 4th Global Business Research Congress, 24-25 Mayıs, İstanbul
  • Özçelik, D. G. ve Torlak, Ö. (2011), Marka Kişiliği Algısı ile Etnosentrik Eğilimler Arasındaki İlişki: LEVIS ve MAVİ JEANS Üzerine Bir Uygulama, Ege Akademik Bakış, 11 (3), ss.361-377
  • Özdemir, E. K., Güzeloğlu, E. B. ve Topsümer, F. (2018), Tüketici Etnosentrizmi, Marka Kişiliği Algısı ve Satın Alma Niyeti Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Türkiye’deki Beyaz Eşya Markalarına Yönelik Bir Uygulama, Global Media Journal, 8 (16), ss.354-372
  • Özgüven, N. ve Karataş, E. (2010), Genç tüketicilerin marka kişiliği algılamalarının cinsiyete göre değerlendirilmesi: McDonald’s ve Burger King, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (11), ss.139-163
  • Tayfur, G., Cesur, Z. ve Memiş, S. (2017) Sakarya Üniversitesi’nin Marka Kişiliğinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Academic Social Science Studies (54) ss.241-253
  • Toksarı, M. (2015), Tüketici Etnosentrizmin Tüketicilerin Satın Alma Davranışı Üzerindeki Rolü, Sakarya İktisat Dergisi, 4 (3), ss.19-28
  • Torlak, Ö. ve Özmen, M. (2006), İki Farklı Kola Markası Tercih Eden Üniversite Öğrencilerini Ayıran Özelliklerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2 (30), ss.359-371
  • Yapraklı, T. Ş. ve Keser, E. (2013), Tüketici Etnosentrizmi: Beyaz Eşya ve İçecek Sektörlerinde Karşılaştırmalı Bir Saha Araştırması, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (25), ss.385-420
  • Yener, D. (2013), Marka Çağrışım Unsurlarının Marka Kişiliği Üzerine Etkisi, Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs: 89-103
  • Yıldırım, Y. ve Gültaş, P. (2016), Farklı Etnik Kimliklere Sahip Tüketicilerin Etnosentrizm Düzeylerinin ve Ürün Tercihlerindeki Tutumlarının İncelenmesi: Malatya İli Örneği, International Journal of Academic Value Studies, 2 (5), ss.18-35
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Hatice Yıldırım 0000-0002-5250-0125

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, H. (2019). DÜZCE ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ETNOSENTRİK EĞİLİMLERİNİN MARKA KİŞİLİK ALGILAMALARINA ETKİSİ. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 154-173.