Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİ ROLLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 1, 75 - 96, 31.07.2023
https://doi.org/10.55179/dusbed.1192117

Öz

Araştırma, öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerini yerine getirme düzeylerini ve bu düzeylerin bazı demografik değişkenlere göre farklılaşıp, farklılaşmadığını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın hedef evrenini; 2020-2021 eğitim öğretim yılında, İstanbul ili Pendik ilçesinde bulunan devlet okullarında görev yapan öğretmenler ve örneklemi ise bu evrenden seçilen 362 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sincar (2013) tarafından geliştirilmiş “Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri elektronik form aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz ve karşılaştırma analizlerinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet, kıdem, öğrenim durumu ve çalıştıkları okul türlerine göre ölçekte yer alan 4 alt boyutta algıları incelenmiştir. Araştırma neticesinde öğretmenlerin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerini yerine getirme düzeylerine ilişkin algıları yüksek çıkmıştır. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerini yerine getirme düzeylerine ilişkin algıları, öğretmenlerin cinsiyetine göre sadece insan merkezlilik alt boyutunda, mesleki kıdem durumuna göre ise sadece destek alt boyutunda anlamlı olarak farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerini yerine getirme düzeylerine ilişkin öğretmen algıları öğrenim durumu ve eğitim kademelerine göre değişim göstermediği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Teşekkür

ARAŞTIRMANIN YAPILMASINDA KATKI SAĞLAYAN PENDİK İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜNE VE DEĞERLİ ÖĞRETMEN ARKADAŞLARIMIZA TEŞEKKÜR EDERİZ.

Kaynakça

  • Anderson, R., & Dexter, S. (2005). School Technology Leadership: An Empirical Investigation of Prevalence and Effect. Educational Administration Quarterly, 41(1), 49-82.
  • Anderson, R., & Dexter, S. (1998). School technology leadership: Incidence and impact. Teaching, learnig and computing: 1998 national survey. Minneapolis: MN: Center for Research on Informational Technology and Organization.
  • Banoğlu, K. (2012). Eğitim Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması,.İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,13(3), 43-65.
  • Baş, E. D. (2012). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rolleriyle Okul İklimi Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baştürk, R. (2011). Bütün Yönleriyle Spss Örnekli Nonparametrik İstatistiksel Yöntemler.Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Beyaz, G. (2014). Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Davranışları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Beyazgül, G. (2019). Öğretmen Adaylarının ve Öğretim Elemanlarının Eğitimde Teknoloji Kullanımı ve E-öğrenmeye Yönelik Hazırbulunuşluklarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün , Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016).Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Brooks-Young, S. (2006). Critical technology: Issues for school leaders. California: Sage.
  • Cemaloğlu, N. (2007). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 73-112.
  • Chang, M. (2005). The Leadership Ideas and Strategies of Learning in Schools. Journal of Educational Technology & Society, 11(4), 29.
  • Dexter, S. (2011). School Technology Leadership: Artifacts in System of Practice. Journal of School Leadership, 21, 166-189.
  • Flanagan, L., & Jacobsen, M. (2003). Technology leadership for the twenty first century principal. Journal of Educational Administration, 41(2), 124-142. doi:http://dx.doi.org/10.1108/09578230310464648
  • Fukuda, K. (2020). Science, technology and innovation ecosystem transformation toward society 5.0. International Journal of Production Economics, 220, 107460.
  • Fullan, M. (2001). Leading in a culture of change. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Gençay, A. (2018). İlkokul ve Ortaokul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliğine İlişkin Yeterlikleri (Keçiören İlçesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güney, S. (2017). Örgütsel Davranış. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hacıfazlıoğlu, O., Kardeniz, Ş., ve Dalgıç, G. (2010). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği standartlarına ilişkin öğretmen, yönetici ve denetmenlerin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(4), 537-577.
  • Hall, M. (1999). Principals can set an example in technology usage. Thrust for Educational Leadership, 29(33).
  • Irmak, M. (2015). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin, Yöneticilerinin 'Teknoloji Liderliği' Düzeylerine İlişkin Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ISTE. (2022, Mayıs 13). NETS for administrators 2009. https://www.iste.org/iste-standards adresinden alındı.
  • İstanbul Pendik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü. (2020, Aralık 20). pendikmem: https://pendik.meb.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Leithwood, K., & Riehl, C. (2003). What we know about successful school leadership. Philadelphia: Laboratory for Student Success: Temple University.
  • Mcleod, S., Bathon, J., & Richardson, J. (2011). Studies of technology tool usage are not enough: A response to the articles in this special issue. Journal of Research on Leadership Education, 6(5), 288-297.
  • Ölçek, G. (2014). İlköğretim Okullarinda Görev Yapan Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Düzeylerine İlişkin Okul Müdürü ve Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Uşak: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztaş, N. (2010). Okul Müdürlüğünden Eğitim Liderliğine Geçiş ve Karaman İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Raffo, C., ve Gunter, H. (2008). Leading Schools to Promote Social Inclusion: Developing a Conceptual Framework for Analysing Research, Policy and Practice. Journal of Education Policy, 23(4), 397-414.
  • Sincar, M. (2013). Challenges School Principals Facing in the Context of Technology Leadership. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(2), 1273-1284.
  • Sincar, M., & Aslan, B. (2011). Elementary teachers' views about school administrators' technology leaderssip roles. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(1), 571-595.
  • Stuart, I., Mills, A., & Remus, U. (2009). School Leaders, ict competence and championing innovations. Computers and Education, 53(4), 733-741.
  • Sincar, M. (2009). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İlişkin bir İnceleme (Gaziantep İli Örneği).Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sincar, M., ve Aslan, B. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İlişkin Görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 571-595.
  • Şahin, C., ve Demir, F. (2015). Değişim çağinda okul yöneticilerinin okullardaki eğitim teknolojilerini yönetme becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 717-725.
  • Şener, G., ve Özan, M. (2018). Okul Yöneticilerinin İletişimci Liderlik Rolleri. Journal of Anatolian Education Research (JAER), 2, 1-13.
  • Teke, S. (2019). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Thomas, L., & Knezek, D. (1991). Providing technology leadership for restructured schools. Journal of Research on Computing in Education, 24, 265-279.
  • Usluel, Y. K., Mumcu, F., ve Demiraslan , Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 164-178.
  • Whatts, C. D. (2009). Technology Leadership, School Climate, and Technology Integration: A Correlation Study in k-12 Public Schools. Doctoral Dissertation. Tuscaloosa: The University of Alabama.
  • Yazıcıoğlu, Y., ve Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri.Ankara: Detay.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Kadir Koç 0000-0002-6580-868X

Mehmet Şengönül 0000-0002-8044-6576

Tevfik Gelen 0000-0002-8719-9010

Zakir Elçiçek 0000-0002-4469-2243

Erken Görünüm Tarihi 21 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koç, K., Şengönül, M., Gelen, T., Elçiçek, Z. (2023). OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİ ROLLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARININ İNCELENMESİ. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 75-96. https://doi.org/10.55179/dusbed.1192117