Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite İyileştirme Tekniklerinin İncelenmesi; Düzce İli Örneği

Yıl 2022, Cilt: 18 Sayı: 2, 55 - 68, 31.12.2022

Öz

Çalışma ile orman ürünleri sektöründe faaliyet gösteren işletmeler ele alınarak kalite iyileştirme tekniklerinin uygulanabilirliği ve işletmelerin konu hakkında görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Bu amaçla Düzce ilinde orman ürünleri sektöründe faaliyet gösteren 42 işletme çalışma kapsamına alınmıştır. İşletmeler ile yüz yüze görüşme yöntemi ile anket çalışması yapılmıştır. Anketlerden elde edilen veriler SPSS ortamında sayısallaştırılarak, istatistiksel yöntemlerle değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda; işletmelerin %50’sinin mobilya sektöründe faaliyet gösterdiği, %35,7’sinin kalite iyileştirme tekniklerini uyguladığı, %42,9’unun kısmen uyguladığı, en çok uygulanan kalite iyileştirme tekniğinin beyin fırtınası tekniği olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca; işletmelerin kalite iyileştirme tekniklerinin uygulanmasında en fazla “ürünlerin kalite düzeyleri arttı” ve “müşteri memnuniyeti arttı” sonuçlarını gözlemledikleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ağbuga, O. (2007). “Toplam kalite yönetiminde kalite çemberleri ve iki farklı işletmede kalite çemberleri uygulaması”. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Akgöz, E. (2017). Turizm işletmelerinde çalışan performansını artırıcı bir unsur olarak kalite çemberleri. Journal of Strategic Research in Social Science, 3(3): 133-142
  • Albayrak, İ. (2019). “Orman ürünleri sanayinde toplam kalite yönetimi (TKY) uygulamaları üzerine bir araştırma; Düzce ili örneği”. Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Beşkese, A. (1995). “Toplam kalite yönetimi, kalite güvencesi sistemleri ve türkiye’deki uygulamaları”. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bozkurt, R. (2003). Kalite iyileştirme araç ve yöntemleri (İstatistiksel teknikler). Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları No: 630. Dördüncü Basım, Ankara.
  • Bozkurt, R., ve Eşit, C. (2005). Kalite çemberleri. Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları No: 662. Üçüncü Basım, Ankara.
  • Cavlak, E. (2010). “Toplam kalite yönetimi uygulamaları ve kocaeli ili gebze ilçesindeki işletmelerin incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Çağlar, İ., ve Kılıç, S. (2011). Kalite güvence standartları. Geliştirilmiş 3. Basım. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Çil, M. (2015). “Orman ürünleri sanayinde temiz üretim uygulamaları üzerine bir araştırma, Batı Karadeniz Bölgesi örneği”. Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Dağcı, B. (2019). “Kalite iyileştirme sürecinde hata türü ve etkilerinin analizi ve hataların veri madenciliği ile araştırılması: talaşlı imalat sektöründe bir uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Karabük.
  • Derdiyok, T. (2019). Üniversitelerde kalite güvence sistemi kapsamında PUKÖ yönetim döngüsü uygulamasında bir model önerisi. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15): 173-198.
  • Düzce Ticaret ve Sanayi Odası (2021). Düzce Ticaret Odası 2021 Yılı Üye Kayıt Listesi.
  • Eren, E. (2003). Yönetim ve organizasyon (Çağdaş ve küresel yaklaşımlar). Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., Yayın No: 1067. Kırklareli.
  • Gedik, T., ve Batu, C. (2005). Düzce ili orman ürünleri sanayinde kalite güvence sistemlerinin izlenmesi üzerine bir araştırma, Kafkas Üniversitesi Artvin Orman Fakültesi Dergisi, 6(1-2): 35-45.
  • Gedik, T. (2010). “Oman ürünleri sanayi sektöründe çalışan performansının belirlenmesi ve arttırılmasına yönelik alan çalışması (mobilya ve levha fabrikaları örneği)”, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Gedik, T., ve Koşar, G. (2012). Düzce orman ürünleri endüstrisinde pazarlama anlayışı ve başarılı satış görüşmeleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 12(1): 62-70.
  • Karapınar, A. (2015). “Orman ürünleri endüstrisinde kalite yönetiminin incelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne örneği)”. Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Karapınar, A., Sevim Korkut, D., ve Gedik, T. (2017). Orman ürünleri endüstrisinde kalite yönetiminin incelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne örneği). Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(2): 382-399.
  • Koyuncu, B. (2016). Toplam kalite yönetimi kapsamında işçi öneri sistemleri ve yönetime katılma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Kış 1, 105-125.
  • Kurnuç, M., Korucuk, S., ve Küçük, O. (2015). Kalite iyileştirme çalışmalarının müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakatine etkisi. The International New Issues In SOcial Sciences, Summer-1(1): 21-44.
  • Küçük, O. (2004). “Kalite iyileştirme aracı olarak kıyaslama (benchmarking): Türkiye’de bir özel sektör uygulaması”. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Lemeshow, S., Hosmer, Jr. D. W., Janelle, K., & Lwanga, S. K. (1990). Adequacy of sample size in health studies. World Healt Organization. Courier International Ltd, Tiptree, Colcheste.
  • Oskaloğlu, E. (2019). “Üretim işletmelerinde süreç iyileştirme tekniklerinin kullanılabilirliği üzerine bir araştırma”. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Özbayram M. (2013). “Tokat ilinde orman ürünleri sanayinin mevcut durumu, sorunları ve çözüm önerileri.” Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar İle İstatiksel Veri Analizi, Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, C. (2014). “Toplam kalite yönetiminin üretim işletmelerine etkisi bir alan çalışması”. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş, Türkiye.
  • Öztürk, E. (2017). Modern business applications ın forest products ındustry: case study for Turkey, International Journal of Scientific Research Engineering & Technology (IJSRET), 6(6): 684-691.
  • Sevim Korkut, D., ve Saraç, M. (2016). Orman ürünleri endüstrisinde kalite faaliyetlerinin incelenmesi; Düzce ili örneği. Düzce Üniversitesi Ormancılık Dergisi, 12(1), 40-51.
  • Sevindirici, İ (2015). İleri verimliliği artırma teknikleri. İtalik Kitapları, Ankara.
  • Sevindirici, İ. (2020). İleri kalite iyileştirme teknikleri. İtalik Kitapları, Ankara.
  • Turgut, A. (1995). “Toplam kalite yönetimi anlayışı ve kalite yönetiminin kalite maliyetlerine etkisi”. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Turunç, Ö., ve Zeybekoğlu, A. (2022). Ürün yeniliği ve kalitesinin müşteri sadakatine etkisini marka memnuniyeti nasıl etkiler? Pandemi sürecinde tekstil sektöründe bir çalışma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (özel sayı): 168-181.
  • Tütüncü, Ö. (2010). Ağırlama hizmetlerinde kalite sistemleri, Detay Yayıncılık.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Orman Endüstri Mühendisliği
Bölüm Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi 18(2)
Yazarlar

Zafer İlçi Bu kişi benim 0000-0002-5948-9600

Derya Sevim Korkut 0000-0002-0963-016X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İlçi, Z., & Sevim Korkut, D. (2022). Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite İyileştirme Tekniklerinin İncelenmesi; Düzce İli Örneği. Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi, 18(2), 55-68.

........