BibTex RIS Kaynak Göster

Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 92 - 100, 23.08.2016

Öz

Paramedik programı, meslek yüksekokullarının iki yıl süren, zorunlu stajı bulunan bir ön lisans programıdır. Staj yapılan hastaneler ve 112 istasyonları, öğrencilerin meslek alanını yakından tanımalarını sağlayacak laboratuvar niteliğindedir. Staj sayesinde öğrencilere iş hayatını tanıma, mesleklerine ilişkin tecrübe kazanma ve uygulama ile teorik bilgilerini karşılaştırma olanağı sağlanır. İlk ve Acil Yardım Programı öğrencileri, iki yıllık eğitimleri süresince yaz dönemi uygulamalarını farklı hastane ve 112 istasyonlarında yapmaktadır. Her birimin imkan ve donanımı farklı olduğu için öğrencilerin yaptığı uygulamalar birbirinden farklı olabilmektedir. Yapılan araştırma, bir Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Paramedik Programı öğrencilerinin yaz stajları üzerine incelemeyi içermektedir. Paramedik programı ikinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüş, tanımlayıcı tipte bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, paramedik programında öğrenim gören, birinci sınıfın sonundaki yaz stajını tamamlamış 68 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin yaz stajı ile ilgili görüşlerinin olumlu yönde olduğu, bir işe yer­leştiklerinde mesleki uygulamalarda edindikleri tecrübe, bilgi ve deneyimlerin işlerine çok yarayacağını ve kendilerini daha bilgili ve bilinçli hale getireceğini düşündükleri gibi sonuçlara ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Öztürk M, Sancak S. Hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri. Journal of Yasar University. 2007; 2(7): 761-94.
  • Şahin G, Fındık T. Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim: Mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2008; 12(3): 65-86.
  • Şimşek Z. Sağlık hizmetlerinde eğitimin dünü, bugünü, yarını. II. Ulusal Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Sempozyumu; 2007; İzmir. s. 5-6.
  • Yılmaz TS, Köksal A. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokullarının durumu ve çözüm önerileri. II. Ulusal Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Sempozyumu; 2007; İzmir. s. 19.
  • yok.gov.tr [Internet]. T.C. Resmi Gazete. Mesleki Teknik Eğitim Bölgesi İçindeki Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İşyerlerindeki Eğitim, Uygulama ve Stajlarına İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik. Resmi gazete tarih: 22 Mayıs 2002. Resmi gazete sayı: 24762. [Erişim tarihi: 15 Kasım 2015]. Erişim adresi: http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/- /journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/102 79/17787
  • Karacan S, Karacan E. Meslek Yüksekokullarında (MYO) yapılan staj uygulamalarına ilişkin bir araştırma: Kalite ve verimlilik için iş yerleri-MYO işbirliğinin gereği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2004; 8(2): 168-84.
  • Bostancı SH. A review on department of urban regional planning students gained during internship. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010; 2(2): 2345-9.
  • hmyo.hacettepe.edu.tr [internet]. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Yaz Stajı Yönergesi. [Erişim tarihi: 15 Kasım 2015]. Erişim adresi: http://www.shmyo.hacettepe.edu.tr/yonetmelik.htm
  • eshmyo.karatekin.edu.tr [internet]. Çankırı Karatekin Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Öğrenci Staj Yönergesi. [Erişim tarihi: 15 Kasım 2015]. Erişim adresi: http://eshmyo.karatekin.edu.tr/stajlar- 458-sayfasi.karatekin
  • akademik.adu.edu.tr [internet]. Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Staj İşlemleri. [Erişim tarihi: 15 Kasım 2015]. http://www.akademik.adu.edu.tr/myo/aysaghiz/default. asp?idx=333137 adresi:
  • deu.edu.tr [internet]. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Staj Yönergesi. [Erişim tarihi: 15 Kasım 2015]. Erişim adresi: http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php?KO D=930
  • Yenal S, Çelikli S. İlk ve acil yardım programı son sınıf öğrencilerinin klinik uygulamalarda ve ambulans istasyonlarında karşılaştıkları güçlükler. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2013; 4(2): 10-8.
  • Kulik JA. Student ratings: validity, utility and controversy. New Directions for Institutional Research. 2001; 2001(109): 9-25.
  • Linn RL, Miller MD. Measurement and Assessment in Teaching. 9th ed. New Jersey: Prentice Hall; 2005.
  • Tokgöz YS, Köksal A. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları’nın durumu ve çözüm önerileri. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2008; 7(2): 37-40.
  • Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık; 2002.
  • Gökdoğan O, Sarıgöz O. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin mesleki uygulama dersi ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi. 2012; 1(1): 1091-100.
  • Görgülü S. Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında gerçekleştirme durumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2002; 9(1): 1-20.
  • Şahin H, Öğünç VA, Yüksel M, Gülen D. Tıbbi laboratuvar bölümü öğrencilerinin yaz stajı değerlendirmeleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2007; 2(5): 66-76.
  • Önem E, Polat M, Nayır T, Eroğlu F. Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu öğrencilerinin genel memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Yaşam Dergisi. 2009; 1(1): 1-3.
  • Ateş D, Kaplan A, Öztürk S, Zorlu Ö, Akburak M, Çelikel E ve ark. Hemşirelik bölümü öğrencilerinde klinik stajda mobbing. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2014; 2(1): 30-8.
  • Yazıcı S, Eti Aslan F. Klinik sahiplerinin gözüyle misafirler: Hemşirelik eğitimi uygulama alanlarındaki hemşirelerin öğrenciler ve öğretim elemanlarına ilişkin düşünceleri. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu; 10-12 Eylül 1997; Kıbrıs. s. 289-93.
  • Kostak MA, Aras T, Akarsu Ö. Hemşirelik öğrencilerinin klinik hemşirelerin eğitimlerine verdiği katkıya ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi. 2012; 1(2): 39-46.
  • Çalışkan T, Akgöz S. Sağlık Yüksekokulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada yıl içi ve yaz stajlarının katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2005; 31(1): 9-13.
  • Kuzu N, Bayramova N, Korkmaz G, Taşdemir G. Sağlık Yüksekokulu hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin eğitimlerine ve geleceklerine ilişkin düşünceleri. Hemşirelik Forumu. 2003; 6(6): 40-4.
  • Aytekin S, Özer FG, Beydağ KD. Denizli Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları güçlükler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2009; 4(10): 137-49.
  • Bektaş HA. Hemşirelik öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları güçlükler ve öğretim elemanlarından beklentileri. Hemşirelik Forumu. 2004; 7(1): 45-54.
  • Binici H, Arı N. Mesleki ve teknik eğitimde arayışlar. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 24(3): 383-96.
Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 92 - 100, 23.08.2016

Öz

Kaynakça

  • Öztürk M, Sancak S. Hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri. Journal of Yasar University. 2007; 2(7): 761-94.
  • Şahin G, Fındık T. Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim: Mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2008; 12(3): 65-86.
  • Şimşek Z. Sağlık hizmetlerinde eğitimin dünü, bugünü, yarını. II. Ulusal Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Sempozyumu; 2007; İzmir. s. 5-6.
  • Yılmaz TS, Köksal A. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokullarının durumu ve çözüm önerileri. II. Ulusal Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Sempozyumu; 2007; İzmir. s. 19.
  • yok.gov.tr [Internet]. T.C. Resmi Gazete. Mesleki Teknik Eğitim Bölgesi İçindeki Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İşyerlerindeki Eğitim, Uygulama ve Stajlarına İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik. Resmi gazete tarih: 22 Mayıs 2002. Resmi gazete sayı: 24762. [Erişim tarihi: 15 Kasım 2015]. Erişim adresi: http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/- /journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/102 79/17787
  • Karacan S, Karacan E. Meslek Yüksekokullarında (MYO) yapılan staj uygulamalarına ilişkin bir araştırma: Kalite ve verimlilik için iş yerleri-MYO işbirliğinin gereği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2004; 8(2): 168-84.
  • Bostancı SH. A review on department of urban regional planning students gained during internship. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010; 2(2): 2345-9.
  • hmyo.hacettepe.edu.tr [internet]. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Yaz Stajı Yönergesi. [Erişim tarihi: 15 Kasım 2015]. Erişim adresi: http://www.shmyo.hacettepe.edu.tr/yonetmelik.htm
  • eshmyo.karatekin.edu.tr [internet]. Çankırı Karatekin Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Öğrenci Staj Yönergesi. [Erişim tarihi: 15 Kasım 2015]. Erişim adresi: http://eshmyo.karatekin.edu.tr/stajlar- 458-sayfasi.karatekin
  • akademik.adu.edu.tr [internet]. Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Staj İşlemleri. [Erişim tarihi: 15 Kasım 2015]. http://www.akademik.adu.edu.tr/myo/aysaghiz/default. asp?idx=333137 adresi:
  • deu.edu.tr [internet]. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Staj Yönergesi. [Erişim tarihi: 15 Kasım 2015]. Erişim adresi: http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php?KO D=930
  • Yenal S, Çelikli S. İlk ve acil yardım programı son sınıf öğrencilerinin klinik uygulamalarda ve ambulans istasyonlarında karşılaştıkları güçlükler. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2013; 4(2): 10-8.
  • Kulik JA. Student ratings: validity, utility and controversy. New Directions for Institutional Research. 2001; 2001(109): 9-25.
  • Linn RL, Miller MD. Measurement and Assessment in Teaching. 9th ed. New Jersey: Prentice Hall; 2005.
  • Tokgöz YS, Köksal A. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları’nın durumu ve çözüm önerileri. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2008; 7(2): 37-40.
  • Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık; 2002.
  • Gökdoğan O, Sarıgöz O. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin mesleki uygulama dersi ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi. 2012; 1(1): 1091-100.
  • Görgülü S. Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında gerçekleştirme durumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2002; 9(1): 1-20.
  • Şahin H, Öğünç VA, Yüksel M, Gülen D. Tıbbi laboratuvar bölümü öğrencilerinin yaz stajı değerlendirmeleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2007; 2(5): 66-76.
  • Önem E, Polat M, Nayır T, Eroğlu F. Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu öğrencilerinin genel memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Yaşam Dergisi. 2009; 1(1): 1-3.
  • Ateş D, Kaplan A, Öztürk S, Zorlu Ö, Akburak M, Çelikel E ve ark. Hemşirelik bölümü öğrencilerinde klinik stajda mobbing. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2014; 2(1): 30-8.
  • Yazıcı S, Eti Aslan F. Klinik sahiplerinin gözüyle misafirler: Hemşirelik eğitimi uygulama alanlarındaki hemşirelerin öğrenciler ve öğretim elemanlarına ilişkin düşünceleri. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu; 10-12 Eylül 1997; Kıbrıs. s. 289-93.
  • Kostak MA, Aras T, Akarsu Ö. Hemşirelik öğrencilerinin klinik hemşirelerin eğitimlerine verdiği katkıya ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi. 2012; 1(2): 39-46.
  • Çalışkan T, Akgöz S. Sağlık Yüksekokulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada yıl içi ve yaz stajlarının katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2005; 31(1): 9-13.
  • Kuzu N, Bayramova N, Korkmaz G, Taşdemir G. Sağlık Yüksekokulu hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin eğitimlerine ve geleceklerine ilişkin düşünceleri. Hemşirelik Forumu. 2003; 6(6): 40-4.
  • Aytekin S, Özer FG, Beydağ KD. Denizli Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları güçlükler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2009; 4(10): 137-49.
  • Bektaş HA. Hemşirelik öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları güçlükler ve öğretim elemanlarından beklentileri. Hemşirelik Forumu. 2004; 7(1): 45-54.
  • Binici H, Arı N. Mesleki ve teknik eğitimde arayışlar. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 24(3): 383-96.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şeyda Ferah Tuygar

Yayımlanma Tarihi 23 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tuygar, Ş. F. (2016). Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 92-100.
AMA Tuygar ŞF. Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. Ağustos 2016;6(2):92-100.
Chicago Tuygar, Şeyda Ferah. “Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6, sy. 2 (Ağustos 2016): 92-100.
EndNote Tuygar ŞF (01 Ağustos 2016) Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6 2 92–100.
IEEE Ş. F. Tuygar, “Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi”, DÜ Sağlık Bil Enst Derg, c. 6, sy. 2, ss. 92–100, 2016.
ISNAD Tuygar, Şeyda Ferah. “Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6/2 (Ağustos 2016), 92-100.
JAMA Tuygar ŞF. Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2016;6:92–100.
MLA Tuygar, Şeyda Ferah. “Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 6, sy. 2, 2016, ss. 92-100.
Vancouver Tuygar ŞF. Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2016;6(2):92-100.