Birth, as well as being a natural process that includes biological, psychological, and cultural processes, is an experience that gives excitement, happiness and fear at the same time. The perception of birth changes from person to person. It is presumed that the birth perceptions of students who have not experienced the profession of nursing and at the beginning of their journey, to be similar to those of individuals in the society, before taking the course of Obstetrics and Gynecology. It has been observed that the pregnant women are more harmonious and less worried during birth when the pregnant women and their families are informed accurately and sufficiently and are advised by the health care workers. The nurse must firstly know his/her own feelings about birth and recognize his/her emotions to be able to give this assistance. This study was designed to reveal feelings, thoughts, perceptions and cultural perspectives of the nursing students regarding childbirth. This is a descriptive study using qualitative methods. Data of the study were collected by sociodemographic information form and semi-structured interview forms after performing three focus group discussions. Data obtained with the interviews were qualitatively evaluated by using inductive analysis. Twenty-eight female and 8 male students were included in the study. At the end of the assessment of qualitative data, 2 main themes were emerged regarding childbirth perceptions of the students and the factors affecting these perceptions. It was found that children’s perspectives regarding childbirth were generally positive, but they also had fears regarding childbirth. Almost all of the students stated that they developed a more realistic perspective for childbirth after taking the course of childbirth and women health nursing. They also indicated that their willing for experiencing childbirth or having a child (being parents) was shaped with the culture.
Doğum biyolojik, psikolojik ve kültürel süreçleri içinde barındıran doğal bir süreç olmakla beraber kadına heyecan, mutluluk ve aynı zamanda korku veren bir deneyimdir. Doğum olayının algılanması, kişiden kişiye göre değişmektedir. Hemşirelik mesleğine adım atmamış ve daha yolun başında olan öğrencilerin, Doğum ve Kadın Hastalıkları dersini almadan önce doğuma ilişkin algılarının toplumdaki bireylerle benzerlik gösterdiği tahmin edilmektedir. Sağlık çalışanları tarafından gebe kadınların ve ailelerinin yeterli düzeyde ve doğru bilgilendirilmesi ve danışmanlık yapılması durumunda gebelerin doğum sürecinde daha uyumlu ve daha az stresli oldukları görülmüştür. Hemşirenin bu desteği verebilmesi için önce doğuma ilişkin kendi algılarını bilmesi ve duygularını tanıması gerekmektedir. Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin doğum ile ilgili duygu, düşünce, algı ve kültürel bakış açılarını ortaya çıkarmak amacıyla planlanmıştır. Araştırma kalitatif yöntemlerin kullanıldığı tanımlayıcı bir çalışmadır. Araştırmanın verileri sosyodemografik bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile üç ayrı odak grup oturumu yapılarak toplanmıştır. Görüşme ile elde edilen veriler, tümevarım analizi tekniğiyle, nitel olarak değerlendirilmiştir. Araştırmaya 28 kız ve 8 erkek öğrenci katılmıştır. Nitel verilerin değerlendirilmesi sonucunda öğrencilerin doğum algısı ve bu algıyı etkileyen faktörlere ilişkin 2 ana tema (doğum algısı ve doğum algısını etkileyen faktörler) ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin doğum ile ilgili bakış açılarının genellikle olumlu olmakla birlikte doğum ile ilgili korkularının da olduğu görülmüştür. Öğrencilerin hemen hepsi doğum ve kadın sağlığı hemşireliği dersiyle birlikte doğuma daha gerçekçi bir bakış açısı geliştirdiklerini ifade etmiştir. Doğum deneyimi yaşama veya çocuk sahibi olma (anne-baba olma) isteklerinin kültürle şekillendiğini belirtmişlerdir.
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 8 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |