BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 5, 31.05.2015

Öz

This study conducted in order to determine the image of Nursing Profession in nursing students and students from outsidethe area of health departments. The universe of this study students who studies nursing, in the spring semester of 2013– 2014 education year of School of Health and who are staying in the hostel of Yurtkur and studies different sectionsof health in last year at Ondokuz Mayıs University. In the study, without going into any sampling method, 145 studentswere included instead of students who is absent in the days of the application and do not want to participate. Data werecollected with questionnaire which is prepared by researchers via literature and 'Nursing Image Scale (NIS)'. As a resultof the data analysis has been reached on the following findings. The mean age of the students who participated in thestudy was 22.93 ± 2.79, 69% female, 95.1% were single, 60.7% students lived in the city center. 51% of participantswere nursing students. The total score taken from NIS 71.39 ± 6.69 in nursing students and 60.97 ± 7.38 in differentsection students. Vocational and educational qualifications sub-dimension had the highest average with 40.25 ± 3.63 innursing students and with 33.53 ± 4.32 in different section students while Communication subscale had the lowestaverage with 15.09 ± 3.15 in nursing students and with 12.59 ± 3.01 different section students. It was resulted that forthe nursing students and different section students nursing image is good in both groups, vocational and educationalqualifications sub-dimensions had the highest score and communication sub-dimension had the lowest score

Kaynakça

  • Emiroğlu N. Sağlık personelinin ve toplumun hemşirelik imajı. Hemşirelik Araştırma Dergisi. 2000; 2(1): 9-18.
  • Özcan A, Özgür H. Hemşirelerin mesleki benliklerini algılayışları. Erefe İ, editör. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı; 1990, İzmir. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi; 1992. s. 226-32.
  • Özsoy SA. Toplumda hemşirelik imajının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2000; 16(2-3): 1-19.
  • Bromley DB. Reputation, Image and Impression Management. England: John Willey & Sons Ltd.; 1993.
  • Birol L. Hemşirelik süreci. İzmir: Kişisel Yayın; 2000.
  • Dağlı R, Çakırcalı E, Girgeç S, Çalışkan İ. Hemşirelik İmajı. 13. Ulusal Hemşirelik Kongresi; 1-3 Mayıs 2014; Trabzon.
  • Ertem G, Dönmez YC, Oksel E. Günlük gazetelerde hemşirelik Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2009; 2(2): 70-5. incelenmesi. Maltepe
  • Khorshid L, Eşer İ, Çınar Ş, Arslan GG. Öğrencilerin toplumdaki hemşirelik imajına ilişkin görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2005; 21(2): 581-8.
  • Çınar Ş, Demir Y. Toplumdaki hemşirelik imajı: Bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009; 12(2): 24-33.
  • Çelik AS, Pasinlioğlu T, Kocabeyoğlu T, Çetin S. Hemşirelik belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2013, 21(3): 147-53. toplumdaki imajının
  • Dal Ü, Arifoğlu BÇ, Razı GS. What factors influence students in their choice of nursing in North Cyprus? Procedia Social and Behavioral Sciences. 2009; 1(1): 1924-30.
  • Takase M, Maude P, Manias E. Impact of the perceived public image of nursing on nurses’ work behaviour. Journal of Advanced Nursing. 2006; 53(3): 333-43.
  • Sohbet R, Kültür C, Kılıçarslan B, Çayır T, Odabaşıoğlu D, Fidan D. Hastalardaki Hemşirelik İmajı. 13. Ulusal Hemşirelik Kongresi; 1-3 Mayıs 2014; Trabzon.
  • Ekinci M, Dikici İC, Derya M, Andsoy II, Dinç S, Şahin AO. Mühendislik Bölümünde Öğrenim Gören Erkek Öğrencilerin Erkek Hemşirelere Karşı Bakış Açıları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014; 3(1): 632-45.
  • Işık Andsoy I, Güngör T, Bayburtluoğlu T. Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşireliği Tercih Etme Nedenleri ve Mesleğin Geleceği ile İlgili Görüşleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012; 1(1): 124-30.
  • Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi. 2008; 83(1): 69-75.
  • Tortumluoğlu G, Akyıl R, Karanlık A, Aldaç R, Turaneri E, Yılmaz A. Erzurum ilindeki bireylerin hemşireler ile ilgili görüş ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2005; 8(1): 10-9.
  • Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik 1. Sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008; 12(3): 9-17.
  • Kızğut S, Ergöl Ş. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşireliği Algılayışı Hemşirelik Rollerine ve Hemşireliğin Geleceğine Bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(2): 10-5.
  • Turgay AS, Karaca B, Çeber E, Aydemir G. Hemşirelik Öğrencilerinin Üniversitesi, Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2005; 8(1): 54-62.
  • Algılayışları. Atatürk
  • Kumcağız H, Yılmaz M, Çelik SB, Avcı İA. Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi. 2011; 38(1): 49-56.
  • Tutuk A, Doğan S. Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerisi ve Empati Düzeylerinin Belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2002; 6(2): 38-41.
  • Babadağlı B, Erim SE, Erdoğan S. Hekimlerin ve hemşirelerin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2006: 1(3); 52-69. iletişim becerilerinin
  • Sullivan EJ, Decker PJ, Jamerson PA. Power and politics. Image as power. Effective leadership and management in nursing. 5th ed. New Jersey: Prentice Hall; 2001.
  • Karaöz S. Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimleri Sırasında Mesleğe İlişkin Algılarındaki Değişimin İncelenmesi: Değişimdeki Rolü. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2002; 6(2): 10-20. Giriş Dersinin Bu
  • Nazik E, Arslan S. Hemşirelik Mesleğinin Geleceği: Öğrencilerin Beklentileri. Bozok Tıp Dergisi. 2014; 4(1): 33-40. 27. Ünlü S, Özgür G, Gümüş A. Hemşirelik Yüksekokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2008; 24(1): 43-6.
  • Sözen S. Polis ve Profesyonellik. Polis Bilimleri Dergisi. 2004; 6(3-4): 115-30.
  • Güven T. Tıp Etiği Açısından Meslek ve Profesyonellik Kavramlarının İncelenmesi. Hacettepe Tıp Dergisi. 2009; 40(2): 84-8.
  • Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. Mesleki Profesyonellik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi. 2011; 9(2): 239-59.
  • Tan M, Yuncu S, Şentürk Ö, Yıldız Ö. Üniversite öğrencilerinin hemşireliğe bakış açıları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2007; 10(1): 22-9.
  • Karagözoğlu Ş. Bilim ve Bilimsel Bir Disiplin Olarak Hemşirelik. II. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyumu Araştırma Kültürü ve Hemşirelik Neredeyiz? Ankara: HEMAR-G Derneği, Odak Ofset; 2004. s. 127-30.
  • Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik ve Kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2006; 1(3): 42-51.

Hemşirelik Öğrencilerine ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 5, 31.05.2015

Öz

Bu araştırma, hemşirelik ve sağlık alanı dışındaki bölümlerin son sınıf öğrencilerine göre hemşirelik imajını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2013- 2014 bahar yarıyılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü ve Yurtkur’a bağlı öğrenci yurdunda kalmakta olan sağlık alanı dışında diğer bölümlerin son sınıfta öğrenim gören öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada herhangi bir örneklem seçim yöntemine gidilmeden, uygulamanın yapıldığı günlerde devamsız olan ve araştırmaya katılmak istemeyenler dışındaki 145 öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmanın yapılması için gerekli izinler alınmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan anket ve ‘Hemşirelik İmajı Ölçeği (HİÖ)’ yardımı ile toplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda aşağıdaki bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 22.93±2.79, %69’u bayan, %95.1’i bekâr, %60.7’si il merkezinde yaşadığını belirtmişlerdir. Katılımcıların %51’ini hemşirelik öğrencileri oluşturmuştur. HİÖ’den alınan toplam puan ortalaması hemşirelik öğrencilerinde 71.39 ±6.69, diğer bölüm öğrencilerinde 60.97±7.38 olarak bulunmuştur. Mesleki ve eğitsel nitelikler alt boyutu 40.25±3.63 ile hemşirelik öğrencilerinde, 33.53±4.32 ile sağlık alanı dışındaki bölüm öğrencilerinde en yüksek puan ortalamasına sahip olurken, İletişim alt boyutu 15.09±3.15 ile hemşirelik öğrencilerinde, 12.59±3.01 ile diğer bölüm öğrencilerinde en düşük puan ortalamasına sahip alt boyut olmuştur. Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin ve diğer bölüm öğrencilerinin hemşirelik imajının iyi düzeyde olduğu,  her iki grupta en yüksek puan ortalamasının mesleki ve eğitsel nitelikler, en düşük puan ortalamasının ise iletişim alt boyutuna ait olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Emiroğlu N. Sağlık personelinin ve toplumun hemşirelik imajı. Hemşirelik Araştırma Dergisi. 2000; 2(1): 9-18.
  • Özcan A, Özgür H. Hemşirelerin mesleki benliklerini algılayışları. Erefe İ, editör. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı; 1990, İzmir. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi; 1992. s. 226-32.
  • Özsoy SA. Toplumda hemşirelik imajının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2000; 16(2-3): 1-19.
  • Bromley DB. Reputation, Image and Impression Management. England: John Willey & Sons Ltd.; 1993.
  • Birol L. Hemşirelik süreci. İzmir: Kişisel Yayın; 2000.
  • Dağlı R, Çakırcalı E, Girgeç S, Çalışkan İ. Hemşirelik İmajı. 13. Ulusal Hemşirelik Kongresi; 1-3 Mayıs 2014; Trabzon.
  • Ertem G, Dönmez YC, Oksel E. Günlük gazetelerde hemşirelik Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2009; 2(2): 70-5. incelenmesi. Maltepe
  • Khorshid L, Eşer İ, Çınar Ş, Arslan GG. Öğrencilerin toplumdaki hemşirelik imajına ilişkin görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2005; 21(2): 581-8.
  • Çınar Ş, Demir Y. Toplumdaki hemşirelik imajı: Bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009; 12(2): 24-33.
  • Çelik AS, Pasinlioğlu T, Kocabeyoğlu T, Çetin S. Hemşirelik belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2013, 21(3): 147-53. toplumdaki imajının
  • Dal Ü, Arifoğlu BÇ, Razı GS. What factors influence students in their choice of nursing in North Cyprus? Procedia Social and Behavioral Sciences. 2009; 1(1): 1924-30.
  • Takase M, Maude P, Manias E. Impact of the perceived public image of nursing on nurses’ work behaviour. Journal of Advanced Nursing. 2006; 53(3): 333-43.
  • Sohbet R, Kültür C, Kılıçarslan B, Çayır T, Odabaşıoğlu D, Fidan D. Hastalardaki Hemşirelik İmajı. 13. Ulusal Hemşirelik Kongresi; 1-3 Mayıs 2014; Trabzon.
  • Ekinci M, Dikici İC, Derya M, Andsoy II, Dinç S, Şahin AO. Mühendislik Bölümünde Öğrenim Gören Erkek Öğrencilerin Erkek Hemşirelere Karşı Bakış Açıları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014; 3(1): 632-45.
  • Işık Andsoy I, Güngör T, Bayburtluoğlu T. Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşireliği Tercih Etme Nedenleri ve Mesleğin Geleceği ile İlgili Görüşleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012; 1(1): 124-30.
  • Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi. 2008; 83(1): 69-75.
  • Tortumluoğlu G, Akyıl R, Karanlık A, Aldaç R, Turaneri E, Yılmaz A. Erzurum ilindeki bireylerin hemşireler ile ilgili görüş ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2005; 8(1): 10-9.
  • Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik 1. Sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008; 12(3): 9-17.
  • Kızğut S, Ergöl Ş. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşireliği Algılayışı Hemşirelik Rollerine ve Hemşireliğin Geleceğine Bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(2): 10-5.
  • Turgay AS, Karaca B, Çeber E, Aydemir G. Hemşirelik Öğrencilerinin Üniversitesi, Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2005; 8(1): 54-62.
  • Algılayışları. Atatürk
  • Kumcağız H, Yılmaz M, Çelik SB, Avcı İA. Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi. 2011; 38(1): 49-56.
  • Tutuk A, Doğan S. Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerisi ve Empati Düzeylerinin Belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2002; 6(2): 38-41.
  • Babadağlı B, Erim SE, Erdoğan S. Hekimlerin ve hemşirelerin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2006: 1(3); 52-69. iletişim becerilerinin
  • Sullivan EJ, Decker PJ, Jamerson PA. Power and politics. Image as power. Effective leadership and management in nursing. 5th ed. New Jersey: Prentice Hall; 2001.
  • Karaöz S. Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimleri Sırasında Mesleğe İlişkin Algılarındaki Değişimin İncelenmesi: Değişimdeki Rolü. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2002; 6(2): 10-20. Giriş Dersinin Bu
  • Nazik E, Arslan S. Hemşirelik Mesleğinin Geleceği: Öğrencilerin Beklentileri. Bozok Tıp Dergisi. 2014; 4(1): 33-40. 27. Ünlü S, Özgür G, Gümüş A. Hemşirelik Yüksekokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2008; 24(1): 43-6.
  • Sözen S. Polis ve Profesyonellik. Polis Bilimleri Dergisi. 2004; 6(3-4): 115-30.
  • Güven T. Tıp Etiği Açısından Meslek ve Profesyonellik Kavramlarının İncelenmesi. Hacettepe Tıp Dergisi. 2009; 40(2): 84-8.
  • Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. Mesleki Profesyonellik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi. 2011; 9(2): 239-59.
  • Tan M, Yuncu S, Şentürk Ö, Yıldız Ö. Üniversite öğrencilerinin hemşireliğe bakış açıları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2007; 10(1): 22-9.
  • Karagözoğlu Ş. Bilim ve Bilimsel Bir Disiplin Olarak Hemşirelik. II. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyumu Araştırma Kültürü ve Hemşirelik Neredeyiz? Ankara: HEMAR-G Derneği, Odak Ofset; 2004. s. 127-30.
  • Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik ve Kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2006; 1(3): 42-51.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Afitap Özdelikara

Nuran Mumcu Boğa

Nurgül Çayan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2015
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özdelikara, A., Mumcu Boğa, N., & Çayan, N. (2015). Hemşirelik Öğrencilerine ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 1-5.
AMA Özdelikara A, Mumcu Boğa N, Çayan N. Hemşirelik Öğrencilerine ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. Mayıs 2015;5(2):1-5.
Chicago Özdelikara, Afitap, Nuran Mumcu Boğa, ve Nurgül Çayan. “Hemşirelik Öğrencilerine Ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5, sy. 2 (Mayıs 2015): 1-5.
EndNote Özdelikara A, Mumcu Boğa N, Çayan N (01 Mayıs 2015) Hemşirelik Öğrencilerine ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5 2 1–5.
IEEE A. Özdelikara, N. Mumcu Boğa, ve N. Çayan, “Hemşirelik Öğrencilerine ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı”, DÜ Sağlık Bil Enst Derg, c. 5, sy. 2, ss. 1–5, 2015.
ISNAD Özdelikara, Afitap vd. “Hemşirelik Öğrencilerine Ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5/2 (Mayıs 2015), 1-5.
JAMA Özdelikara A, Mumcu Boğa N, Çayan N. Hemşirelik Öğrencilerine ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2015;5:1–5.
MLA Özdelikara, Afitap vd. “Hemşirelik Öğrencilerine Ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 2, 2015, ss. 1-5.
Vancouver Özdelikara A, Mumcu Boğa N, Çayan N. Hemşirelik Öğrencilerine ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2015;5(2):1-5.