Amaç: Saldırganlık
çoğunlukla toplum tarafından hoş karşılanmayan bir durumdur. Bundan dolayı
insanlar saldırganlık dürtülerini gizleme eğilimindedirler. Saldırganlığı
ölçmek için geliştirilmiş standart ölçekler ile bireylerdeki saldırganlık
eğilimi değerlendirildiğinde birçok insan bilinçli olarak direnç gösterebilir.
Özellikle saldırganlıkla ilgili soruları yanıtlarken gerçek duygularını
yansıtmayabilirler. Projektif teknikler dolaylı bir yöntem olduğu için birey
projektif teste verdiği cevabın önemini bilmez. Bu araştırmada bir projektif
test olan ‘‘Var olmayan Hayvan Çiz Testi’’uygulanarak yetişkin bireylerin
saldırganlık eğilimleri değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Gereç ve
Yöntemler:
Araştırmada üniversitede eğitim görmekte olan 81 kadın (K), 73 erkek (E) toplam
154 öğrencinin çizdikleri resimler incelenmiştir. Katılımcılara önce var
olmayan bir hayvan resmi çizmeleri ve resim bittikten sonra çizdikleri var
olmayan hayvanı anlatan bilgilendirme yazısı yazmaları istenmiştir.
Bulgular: Araştırmaya
toplam 154 öğrenci (K=81, E=73) katılmıştır. Öğrencilerin çizdikleri resimler
incelendiğinde, resimlerin %44’ünde (n=69) saldırganlık belirtilerinin olduğu,
%66’sında (n=85) ise saldırganlık
belirtilerinin olmadığı görülmektedir. Araştırmaya katılan 73 erkek öğrencinin
çizdiği resimlerin%54’ünde (n=40)saldırganlık belirtisi olduğu,%46’sında (n=33)
ise saldırganlık belirtisi olmadığı görülmektedir. Araştırmaya katılan erkek
öğrencilerin çizdikleri resimlerin 40’nda saldırganlık belirtisi gözlenmektedir
(n=40). Bu belirtilerin 29’u proaktif, 11’i de reaktif saldırganlık
belirtileridir. Kız öğrenciler reaktif saldırganlık belirtisi olarak en çok
diken resmi çizmişlerdir (n=8). Erkek öğrencilerin ise sadece 3’ü dikenli
hayvan çizmiştir.
Sonuç: Araştırmaya
katılan kadınların çizdikleri resimlerde reaktif saldırganlık ipuçlarına daha
çok rastlanırken, erkeklerin çizdikleri resimlerde ise proaktif saldırganlık
ipuçları daha fazladır. Bu sonuç saldırganlığı ölçen standart testler
kullanılarak yapılmış olan önceki araştırmalarla benzerlik göstermektedir.
Aim: Aggression is a
situation, often undesired by the society. Therefore, people tend to hide their
aggressive impulses. When the standard scales developed to measure aggression
are used to assess aggression tendencies in individuals, many people may show
resistance consciously. They may not reflect their true feelings, when
answering the questions about aggression in particular. In the projective
techniques, however, individuals cannot know the importance of their answer due
to the indirect nature of these methods. In this study, the "Non-Existent
Animal Drawing Test", a projective test, was applied to evaluate the
aggression tendencies in adults.
Material and Methods: In this study, pictures drawn by a total of 154 students (81 females
(F) and 73 males (M)), studying at a university, were examined. Participants were
first asked to draw a picture of a non-existent animal, and then to describe,
in writing, the non-existent animal they drew.
Results: A total
of 154 students (F=81, E=73) were participated in the research. Considering the
pictures drawn by the students, 44% (n=69) of the pictures was found to have
signs of aggression, while 66% (n=85) had no signs of aggression. Of the 73
male students who participated in the study, 54% (n=40) showed signs of
aggression, while 46% (n=33) showed no signs of aggression. Forty of the
pictures drawn by the male students in the study show signs of aggression
(n=40). Of these signs, 29 were proactive and 11 were reactive signs of
aggression. Female students were mostly found to draw spike pictures as a sign
of reactive aggression (n=8). Only 3 of the male students, however, drew spiky
animals.
Conclusion: Reactive aggression clues were more common in the pictures drawn by
females included in the study, whereas proactive aggression clues were more
common in the pictures drawn by males. This result is in line with previous
studies using the standard tests that measure aggression.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |