Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gündelik hayat nesnesinin duygusal aktarımlarda sanata dâhil edilmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 66 - 74, 31.07.2023
https://doi.org/10.56723/dyad.1304988

Öz

Günümüz dünyasının nesneler tarafından hızlı bir biçimde kuşatılması ve “şey”lerin sıradanlaşarak seri biçimde “yeni” nin üretildiği bir süreçte eskiyle bağı kurulan nesnelerin çok çabuk tüketilerek değişmesi sanata da yansımıştır. Sanatta kullanılan malzemenin bugün baş döndürücü bir şekilde hızlıca değişimi sanatın güncel konularından birini oluşturmaktadır. Sanatçının bu değişim karşısında varlığını sürdürebilmesi için malzeme arayışı onu gündelik hayat nesnesine yönlendirmiştir. Sanatçı duygularını ifade etmek için daha güçlü etkiye sahip bir nesne ile geçmişi ve bugününü bir araya getirebilmek ve duygularını ifade edebilmek çabası içindedir.
Sanatçıların sanatın biçimsel ve anlamsal dönüşümü üzerine sanat malzemesinin sınırlarının sorgulanması 1920’lerden günümüze kadar uzanır. Biçimin içerik ile birlikteliğini ifade edecek malzeme ve sınırlar sorgulanarak sanatsal yaratımda gündelik hayat nesnesinin de sanata dâhil edilerek ifadeyi güçlü kılması çabası sanatçılara birçok yeni yöntem ve nesneyi denemeleri yönünde bir zorunluluğa dönüşmüştür. Sanatçının, sanatın dinamiklerini algılaması üzerine gelişen bir bakış açısı ile sanatsal olarak dışavurumunda sanat ve gündelik yaşam nesnesi arasındaki sınırları çökerterek aşmaya çalıştığı söylenebilir. Bu makale kapsamında, örnek sanatçıların eserleri üzerinden, sanatsal bağlamda üretmek ve duyuların algılama biçimini gerçekleştiren nesneler, gündelik yaşam nesnelerinden seçerek, ürettiği sanat yapıtlarını kendi iç dünyasındaki tarihsel sürecinde kurduğu duygusal bağ ile içinde bulunduğu toplumsal, kültürel, sosyo-politik, ekonomik, vs. değişimler incelenmeye çalışılmıştır. Buna göre yazılı ve görsel literatür taraması yapılarak örnek sanatçıların içinde bulunduğu ruhsal durum ve toplumsal yapı temelinde, dönüşüm sürecindeki sosyal ve duygusal mekanizmaların etkisiyle kendi başına sanatsal bir anlamı olmayan nesnelerin sanatçı tarafından nasıl dönüştürüldükleri ve hangi şartlarda ortaya koyuldukları ifade edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • [1] Antmen A. 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımları. İstanbul, Türkiye, Sel Yayınları, 2013.
  • [2] MoMA. “Wolf Vostell B 52 Lipstick Bomber 1968”. https://www.moma.org/collection/works/204721 (07.07.2022).
  • [3] Özgür Denizli. “Sanat ve Zihin Hakkında Ne Biliyoruz? (1)-Paul Bloom”. https://ozgurdenizli.com/sanat-ve-zihin-hakkinda-ne-biliyoruz-1-paul-bloom (09.07.2022).
  • [4] Bozkurt N. Sanat ve Estetik Kuramları. İstanbul, Türkiye, Ara Yayınları, 1992.
  • [5] Eva Hesse. “Eva Hesse -Contingent- Search the Collection, National Gallery”. https://cs.nga.gov.au/detail.cfm?IRN=49353 (15.07.2022).
  • [6] Amazon. “Hans Haacke: All Connected”. https://www.amazon.com/Hans-Haacke-Connected-Massimiliano-Gioni/dp/0714879762 (19.07.2022).
  • [7] Aydın S. “Robert Gober’in Çalışmalarında Beden ve Nesne Gerilim”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(41), 231-244, 2012.
  • [8] Wikiart. ““Untitled” (Portrait of Ross in L.A.) Felix Gonzalez-Torres”. https://www.wikiart.org/en/felix-gonzalez-torres/untitled-portrait-of-ross-in-l-a-1991 (20.07.2022).
  • [9] Gürani FY, Arabalı Koşar ST. “Do Ho Suh Eserlerinde Tekstil Malzemenin Mimari Öğelerde Semiyotik Bağlamda Değerlendirilmesi”. İdil, 7(52), 1489-1498, 2018.
  • [10] Domus. "Do Ho Suh: Passage/s". https://www.domusweb.it/en/news/2017/02/14/do_ho_suh_passage_s.html (15.07.2023).

The inclusion of everyday life object in art in emotional transfers

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 66 - 74, 31.07.2023
https://doi.org/10.56723/dyad.1304988

Öz

In a process where today's world is rapidly surrounded by objects and "things" become ordinary and "new" is produced serially, the change of objects, which are connected with the old, by being consumed very quickly, is also reflected in art. The rapid change of the material used in art today constitutes one of the current issues of art. In order for the artist to survive in the face of this change, the search for material has led him to the object of daily life. In order to express his feelings, the artist is in an effort to bring together the past and the present with an object with a stronger effect and to express his feelings.
The questioning of the limits of art material on the formal and semantic transformation of art by artists dates back to the 1920s. The effort to strengthen the expression by including the daily life object in art by questioning the materials and boundaries that will express the unity of the form with the content has turned into a necessity for the artists to try many new methods and objects. It can be said that the artist is trying to overcome the boundaries between art and everyday life object in his artistic expression, with a perspective that develops on his perception of the dynamics of art. Within the scope of this article, the objects that produce in an artistic context and realize the perception of the senses through the works of exemplary artists, by choosing from the objects of daily life, the emotional bond that he produces in the historical process of his inner world and the social, cultural, socio-political, economic, etc. changes have been studied. Accordingly, by scanning the written and visual literature, on the basis of the mental state and social structure of the exemplary artists, it has been tried to express how the objects that do not have an artistic meaning on their own are transformed by the artist and under what conditions they are revealed by the influence of the social and emotional mechanisms in the transformation process.

Kaynakça

  • [1] Antmen A. 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımları. İstanbul, Türkiye, Sel Yayınları, 2013.
  • [2] MoMA. “Wolf Vostell B 52 Lipstick Bomber 1968”. https://www.moma.org/collection/works/204721 (07.07.2022).
  • [3] Özgür Denizli. “Sanat ve Zihin Hakkında Ne Biliyoruz? (1)-Paul Bloom”. https://ozgurdenizli.com/sanat-ve-zihin-hakkinda-ne-biliyoruz-1-paul-bloom (09.07.2022).
  • [4] Bozkurt N. Sanat ve Estetik Kuramları. İstanbul, Türkiye, Ara Yayınları, 1992.
  • [5] Eva Hesse. “Eva Hesse -Contingent- Search the Collection, National Gallery”. https://cs.nga.gov.au/detail.cfm?IRN=49353 (15.07.2022).
  • [6] Amazon. “Hans Haacke: All Connected”. https://www.amazon.com/Hans-Haacke-Connected-Massimiliano-Gioni/dp/0714879762 (19.07.2022).
  • [7] Aydın S. “Robert Gober’in Çalışmalarında Beden ve Nesne Gerilim”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(41), 231-244, 2012.
  • [8] Wikiart. ““Untitled” (Portrait of Ross in L.A.) Felix Gonzalez-Torres”. https://www.wikiart.org/en/felix-gonzalez-torres/untitled-portrait-of-ross-in-l-a-1991 (20.07.2022).
  • [9] Gürani FY, Arabalı Koşar ST. “Do Ho Suh Eserlerinde Tekstil Malzemenin Mimari Öğelerde Semiyotik Bağlamda Değerlendirilmesi”. İdil, 7(52), 1489-1498, 2018.
  • [10] Domus. "Do Ho Suh: Passage/s". https://www.domusweb.it/en/news/2017/02/14/do_ho_suh_passage_s.html (15.07.2023).
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar, Görsel Sanatlar (Diğer), Disiplinlerarası Sanat, Plastik Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gül Aydın 0000-0003-1830-681X

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydın, G. (2023). Gündelik hayat nesnesinin duygusal aktarımlarda sanata dâhil edilmesi. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi, 3(2), 66-74. https://doi.org/10.56723/dyad.1304988
AMA Aydın G. Gündelik hayat nesnesinin duygusal aktarımlarda sanata dâhil edilmesi. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi. Temmuz 2023;3(2):66-74. doi:10.56723/dyad.1304988
Chicago Aydın, Gül. “Gündelik Hayat Nesnesinin Duygusal aktarımlarda Sanata dâhil Edilmesi”. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi 3, sy. 2 (Temmuz 2023): 66-74. https://doi.org/10.56723/dyad.1304988.
EndNote Aydın G (01 Temmuz 2023) Gündelik hayat nesnesinin duygusal aktarımlarda sanata dâhil edilmesi. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi 3 2 66–74.
IEEE G. Aydın, “Gündelik hayat nesnesinin duygusal aktarımlarda sanata dâhil edilmesi”, Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 66–74, 2023, doi: 10.56723/dyad.1304988.
ISNAD Aydın, Gül. “Gündelik Hayat Nesnesinin Duygusal aktarımlarda Sanata dâhil Edilmesi”. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi 3/2 (Temmuz 2023), 66-74. https://doi.org/10.56723/dyad.1304988.
JAMA Aydın G. Gündelik hayat nesnesinin duygusal aktarımlarda sanata dâhil edilmesi. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi. 2023;3:66–74.
MLA Aydın, Gül. “Gündelik Hayat Nesnesinin Duygusal aktarımlarda Sanata dâhil Edilmesi”. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 2, 2023, ss. 66-74, doi:10.56723/dyad.1304988.
Vancouver Aydın G. Gündelik hayat nesnesinin duygusal aktarımlarda sanata dâhil edilmesi. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi. 2023;3(2):66-74.