BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 4, 0 - , 10.09.2014
https://doi.org/10.19145/guifd.24543

Öz

As Turkish Cinema is formed inherently by the Turkish society, it is assumed that cinema itself is a transforming medium for the society. Turkish cinema has not ignored the problems of women and sometimes it even displayed courage for engaging women issues. Atıf Yılmaz emerges as a director who dealt relatively frequently women issues in the Turkish society. This study focuses on the notions of public space, private space and intermediary space from a social perspective on women, on the basis of the 1982 film “Mine” of director Atıf Yılmaz. The study suggests that in the film, the notion of intermediary space presents an entrance, an opening into an alternative life for frustrated women and is represented in the film with the window. In many incident in the film where the protagonist – a married childless woman- responds to marriage frustrations by going out to the window and looks out for a new life. Thus, this study focuses on the notion of intermediary space placed on transformative stations of her life.

Kaynakça

  • AKDOĞAN Hatice (2004). Medyada Kadın, 2. Baskı, İstanbul: Ceylan Yayınları.
  • BAĞLI Mazhar (2004). Batman İntiharları Bağlamında Özgürlüğün ve Geleneksel Toplumsal Yapının Kentsel Kurgusu, Kriz Dergisi; 12: 21-40.
  • BAYHAN Vehbi (2013). Cinsiyet, Doğu Batı, Doğu Batı Yayınları, Sayı 63, Ankara: 147-164.
  • BUCKİNGHAM Susan ve Ark. , The Liminality Of Training Spaces? Place Of Private/Puplic Transitions, Brunel University, Uxbridge, Middlesex UB8 3PH.
  • CEVİZCİ Ahmet (2012). Felsefe Sözlüğü, 3. Baskı, Ankara: Say Yayınları.
  • DÖNMEZ-Colin Gönül (2012). Ötekinin Sineması, Çev. Morol Jefroudi, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • EKİCİ aslı (2007). 1980-1990 Arası Türk Sinemasında Kentsel Ailede Kadının Konumu, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • ESEN Şükran Kuyucak (2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 2.Baskı İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • GÜNAYDIN Utku Ayşegül (2013). Kadın Direncinin Bir Göstergesi Ve Kadınca Bir Savunma Refleksi: Serbest Zaman ve Sanat, Doğu Batı, Doğu Batı Yayınları, Ankara: 2013, Sayı 63, 109-128.
  • HUYSSEN Andreas (1998). Kadın Olarak Kitle Kültürü: Modernizmin Ötekisi, Hazırlayan: Tania Modleski, Eğlence İncelemeleri, çev. Nurdan Gürbilek, İstanbul: Metis Yayınları.
  • İMANÇER Dilek (2006). Feminizm ve Yeni Yönelimler, Derleyen; Dilek İmançer Medyada Kadın, Ankara: Ebabil Yayınları.
  • İMANÇER Dilek (2006). Toplumsal Cinsiyet Oluşumuna İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar, Derleyen; Dilek İmançer Medyada Kadın, Ankara: Ebabil Yayınları.
  • KAŞIKÇI Ercan (2006). İmaj, İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • KIREL serpil (2009). Pelin Esmer'in “Oyun” Belgeseli Çerçevesinde Kadın Deneyimlerinin Aktarılmasında Belgesel Filmin Yeri, Ankara : Kültür Ve İletişim Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • KIREL Serpil (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema, 2. Baskı, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • MANGUEL Alberto (2013). Okumanın Tarihi, Çeviren, Füsun Elioğlu, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • MARSHALL Gordon (2003). Sosyoloji Sözlüğü, Çeviren: Osman Akınhay Ve Derya Kömürcü, İstanbul: Bilim Sanat Yayınları.
  • MUNGAN Murat (2006). Son İstanbul, 10. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • ÖZTÜRK Ruken (2000). Sinemada Kadın Olmak: Sanat Filmlerinde Kadın İmgeleriİstanbul: , Alan Yayıncılık.
  • ÖZÜNEL Evrim Ölçer (2006). Masal Mekanında Kadın Olmak, Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • PHILLIPS Anne (2012). Demokrasinin Cinsiyeti, 2. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • RYAN Michael ve KELLNER Douglas (2010). Politik Kamera, 2. Baskı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SÜNER Asuman (2006). Hayalet Ev Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek, İstanbul: Metis Yayınları.
  • TAKIŞ Taşkın (2013). Kadın İsimlerinin Kısaltılışının Trajedisi Üzerine, Doğu Batı, Doğu Batı Yayınları, Ankara:2013, Sayı 63, 147-164
  • TİMİSİ Nilüfer (2011). Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar. Der. Murat İri, Sinemaya Feminist Müdahale Lauro Mulvey’de Psikanalatik Seyirciden Teknolojik Seyirciye, 2. Baskı, İstanbul: Derin Yayınları.
  • USTAKARA Fuat (2011) “Kişilerarası İletişimle Bağlantılı Renk Olgusunun Bireysel Çağrışım Boyutuna yönelik Bir Alan Araştırması: Gaziantep Örneği”, Selçuk İletişim, Konya: 2011, Cilt:6 Sayı:4 ss. 138-154.
  • KARA Mesut, http://www.evrensel.net/news.php?id=49176, Erişim Tarihi, 28.05.2013
  • PINAR Selek, http://bianet.org/biamag/kadin/120930-benim-feminizmim-akrobatik-feminizm Erişim Tarihi, 05.05.2013
  • ÜMİT Özkaleli, (2013), “Toplumsal Cinsiyet Ve Azınlıklar Enstitüsü”,http://www.bianet.org/kadin/bianet/82770-ozel-alan-politik-midir Erişim Tarihi, 05.05.2013

MİNE FİLMİNDE YENİ BİR HAYATA GEÇİŞTE ARA MEKAN’IN TEMSİLİ

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 4, 0 - , 10.09.2014
https://doi.org/10.19145/guifd.24543

Öz

ÖZET

Türkiye sineması toplumsal şekillenme bakımından, hem toplumu etkilemiş hem de toplumsal gelişmelerden etkilenmiştir. Söz konusu sinema kadınların sorunlarını görmezden gelmemiş ve kimi zaman cesurca kadın konularını işlemiştir.  Türkiye sinemasında özellikle Atıf Yılmaz kadınların sorunlarını toplumsal açıdan sıkça ele alan bir yönetmen olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmanın ana eksenini Atıf Yılmaz’ın yönettiği “Mine” filmi oluşturmaktadır. Çalışmada film, kamusal alan, özel alan ve ara eşik bağlamında incelenmiştir. Özellikle incelememizde ara mekanın, yeni bir hayata geçişi temsil ettiği ortaya konmuştur. Ara mekan çeşitli eserlerde eskiyi geride bırakıp yeniye ulaşmanın kapısı olarak verilmektedir. Bu anlamda film oyuncusu Mine’nin yaşamından memnun olmadığı filmin birçok yerinde kendi göstermektedir. Bu memnuniyetsizliklerin çoğunda oyuncu pencere çıkar ve yeni bir hayata atılmanın umudunu kurar. Filmde pencere umuda açılan sınır kapısının temsili olmuştur. Bu bakımdan çalışmada Mine’nin filmindeki hayati dönüşümüne ve onunla ilintili olarak ara eşik sahnelerinin önemine değinilmiştir

Anahtar Kelimeler: Kamusal Alan, Özel Alan, Ara Eşik, Feminizm, Dönüşüm

 

REPRESENTATION OF INTERMEDIARY SPACE PASSING TO A NEW LIFE IN THE FILM MINE

ABSTRACT

As Turkish Cinema is formed inherently by the Turkish society, it is assumed that cinema itself is a transforming medium for the society. Turkish cinema has not ignored the problems of women and sometimes it even displayed courage for engaging women issues. Atıf Yılmaz emerges as a director who dealt relatively frequently women issues in the Turkish society. This study focuses on the notions of public space, private space and intermediary space from a social perspective on women, on the basis of the 1982 film “Mine” of director Atıf Yılmaz. The study suggests that in the film, the notion of intermediary space presents an entrance, an opening into an alternative life for frustrated women and is represented in the film with the window. In many incident in the film where the protagonist – a married childless woman- responds to marriage frustrations by going out to the window and looks out for a new life. Thus, this study focuses on the notion of intermediary space placed on transformative stations of her life.

Keywords: Public space, Private space, Intermediary space, Feminism, Transformation

Kaynakça

  • AKDOĞAN Hatice (2004). Medyada Kadın, 2. Baskı, İstanbul: Ceylan Yayınları.
  • BAĞLI Mazhar (2004). Batman İntiharları Bağlamında Özgürlüğün ve Geleneksel Toplumsal Yapının Kentsel Kurgusu, Kriz Dergisi; 12: 21-40.
  • BAYHAN Vehbi (2013). Cinsiyet, Doğu Batı, Doğu Batı Yayınları, Sayı 63, Ankara: 147-164.
  • BUCKİNGHAM Susan ve Ark. , The Liminality Of Training Spaces? Place Of Private/Puplic Transitions, Brunel University, Uxbridge, Middlesex UB8 3PH.
  • CEVİZCİ Ahmet (2012). Felsefe Sözlüğü, 3. Baskı, Ankara: Say Yayınları.
  • DÖNMEZ-Colin Gönül (2012). Ötekinin Sineması, Çev. Morol Jefroudi, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • EKİCİ aslı (2007). 1980-1990 Arası Türk Sinemasında Kentsel Ailede Kadının Konumu, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • ESEN Şükran Kuyucak (2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 2.Baskı İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • GÜNAYDIN Utku Ayşegül (2013). Kadın Direncinin Bir Göstergesi Ve Kadınca Bir Savunma Refleksi: Serbest Zaman ve Sanat, Doğu Batı, Doğu Batı Yayınları, Ankara: 2013, Sayı 63, 109-128.
  • HUYSSEN Andreas (1998). Kadın Olarak Kitle Kültürü: Modernizmin Ötekisi, Hazırlayan: Tania Modleski, Eğlence İncelemeleri, çev. Nurdan Gürbilek, İstanbul: Metis Yayınları.
  • İMANÇER Dilek (2006). Feminizm ve Yeni Yönelimler, Derleyen; Dilek İmançer Medyada Kadın, Ankara: Ebabil Yayınları.
  • İMANÇER Dilek (2006). Toplumsal Cinsiyet Oluşumuna İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar, Derleyen; Dilek İmançer Medyada Kadın, Ankara: Ebabil Yayınları.
  • KAŞIKÇI Ercan (2006). İmaj, İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • KIREL serpil (2009). Pelin Esmer'in “Oyun” Belgeseli Çerçevesinde Kadın Deneyimlerinin Aktarılmasında Belgesel Filmin Yeri, Ankara : Kültür Ve İletişim Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • KIREL Serpil (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema, 2. Baskı, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • MANGUEL Alberto (2013). Okumanın Tarihi, Çeviren, Füsun Elioğlu, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • MARSHALL Gordon (2003). Sosyoloji Sözlüğü, Çeviren: Osman Akınhay Ve Derya Kömürcü, İstanbul: Bilim Sanat Yayınları.
  • MUNGAN Murat (2006). Son İstanbul, 10. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • ÖZTÜRK Ruken (2000). Sinemada Kadın Olmak: Sanat Filmlerinde Kadın İmgeleriİstanbul: , Alan Yayıncılık.
  • ÖZÜNEL Evrim Ölçer (2006). Masal Mekanında Kadın Olmak, Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • PHILLIPS Anne (2012). Demokrasinin Cinsiyeti, 2. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • RYAN Michael ve KELLNER Douglas (2010). Politik Kamera, 2. Baskı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SÜNER Asuman (2006). Hayalet Ev Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek, İstanbul: Metis Yayınları.
  • TAKIŞ Taşkın (2013). Kadın İsimlerinin Kısaltılışının Trajedisi Üzerine, Doğu Batı, Doğu Batı Yayınları, Ankara:2013, Sayı 63, 147-164
  • TİMİSİ Nilüfer (2011). Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar. Der. Murat İri, Sinemaya Feminist Müdahale Lauro Mulvey’de Psikanalatik Seyirciden Teknolojik Seyirciye, 2. Baskı, İstanbul: Derin Yayınları.
  • USTAKARA Fuat (2011) “Kişilerarası İletişimle Bağlantılı Renk Olgusunun Bireysel Çağrışım Boyutuna yönelik Bir Alan Araştırması: Gaziantep Örneği”, Selçuk İletişim, Konya: 2011, Cilt:6 Sayı:4 ss. 138-154.
  • KARA Mesut, http://www.evrensel.net/news.php?id=49176, Erişim Tarihi, 28.05.2013
  • PINAR Selek, http://bianet.org/biamag/kadin/120930-benim-feminizmim-akrobatik-feminizm Erişim Tarihi, 05.05.2013
  • ÜMİT Özkaleli, (2013), “Toplumsal Cinsiyet Ve Azınlıklar Enstitüsü”,http://www.bianet.org/kadin/bianet/82770-ozel-alan-politik-midir Erişim Tarihi, 05.05.2013
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Beyler Yetkiner

Yayımlanma Tarihi 10 Eylül 2014
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yetkiner, B. (2014). MİNE FİLMİNDE YENİ BİR HAYATA GEÇİŞTE ARA MEKAN’IN TEMSİLİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(4). https://doi.org/10.19145/guifd.24543
AMA Yetkiner B. MİNE FİLMİNDE YENİ BİR HAYATA GEÇİŞTE ARA MEKAN’IN TEMSİLİ. e-gifder. Kasım 2014;2(4). doi:10.19145/guifd.24543
Chicago Yetkiner, Beyler. “MİNE FİLMİNDE YENİ BİR HAYATA GEÇİŞTE ARA MEKAN’IN TEMSİLİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2, sy. 4 (Kasım 2014). https://doi.org/10.19145/guifd.24543.
EndNote Yetkiner B (01 Kasım 2014) MİNE FİLMİNDE YENİ BİR HAYATA GEÇİŞTE ARA MEKAN’IN TEMSİLİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2 4
IEEE B. Yetkiner, “MİNE FİLMİNDE YENİ BİR HAYATA GEÇİŞTE ARA MEKAN’IN TEMSİLİ”, e-gifder, c. 2, sy. 4, 2014, doi: 10.19145/guifd.24543.
ISNAD Yetkiner, Beyler. “MİNE FİLMİNDE YENİ BİR HAYATA GEÇİŞTE ARA MEKAN’IN TEMSİLİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2/4 (Kasım 2014). https://doi.org/10.19145/guifd.24543.
JAMA Yetkiner B. MİNE FİLMİNDE YENİ BİR HAYATA GEÇİŞTE ARA MEKAN’IN TEMSİLİ. e-gifder. 2014;2. doi:10.19145/guifd.24543.
MLA Yetkiner, Beyler. “MİNE FİLMİNDE YENİ BİR HAYATA GEÇİŞTE ARA MEKAN’IN TEMSİLİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 2, sy. 4, 2014, doi:10.19145/guifd.24543.
Vancouver Yetkiner B. MİNE FİLMİNDE YENİ BİR HAYATA GEÇİŞTE ARA MEKAN’IN TEMSİLİ. e-gifder. 2014;2(4).