The aim of this study is to examine the contribution of using a geoboard and geometric model sets in teaching the topic of quadrilaterals in 5th-grade mathematics lessons to students’ academic achievement and attitudes toward geometry. The research was conducted with a total of 41 students (control group n = 18, experimental group n = 23) enrolled in a public middle school in Van, Türkiye. While material-supported instruction was applied to the experimental group, the control group was taught using traditional teaching methods. During the research process, an achievement test and a geometry attitude questionnaire were administered as pretests and post-tests. The data were analyzed using quantitative analysis techniques, and the independent samples t-test and Mann–Whitney U test were employed. The findings indicated an increase in both achievement and attitude scores in both groups; however, no statistically significant difference was found between the groups. The results suggest that although concrete materials contribute to the learning process, such contributions may not reach a statistically significant level in short-term implementations.
Academic achievement quadrilaterals geometric model sets geoboard mathematics instruction
Bu araştırmanın amacı, 5. sınıf matematik dersinde dörtgenler konusunun öğretiminde geometri tahtası ve geometrik model setlerinin kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve geometriye yönelik tutumlarına katkısını incelemektir. Araştırma, Van ilindeki bir devlet ortaokulunda öğrenim gören toplam 41 öğrenci (kontrol grubu n=18, deney grubu n=23) ile yürütülmüştür. Deney grubuna materyal destekli öğretim uygulanırken, kontrol grubuna geleneksel öğretim yöntemleriyle ders işlenmiştir. Araştırma sürecinde ön test ve son test olarak başarı testi ile geometri tutum anketi kullanılmıştır. Veriler, nicel analiz teknikleri ile değerlendirilmiş ve bağımsız örneklem t-testi ile Mann–Whitney U testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda her iki grupta da başarı ve tutum puanlarında artış gözlemlenmiş, ancak gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark elde edilememiştir. Sonuçlar, somut materyallerin öğrenme sürecine katkı sağladığını ancak kısa süreli uygulamalarda bu katkının anlamlı düzeye ulaşamayabileceğini göstermektedir.
Akademik başarı dörtgenler geometrik model setleri geometri tahtası matematik öğretimi
Etik Kurul Belgesi Etik Kurul Komisyon Adı: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimleri Yayın Etik Kurul Başkanlığı Etik Kurul Belge Tarihi ve Protokol No: 2025/15-10
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Matematik Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |