Cilt: 6 Sayı: 2 , 30.10.2025

Yıl: 2025

Araştırma Makalesi

Tez Özeti

Vizetek Yayıncılık San.ve Tic. Ltd Şti. bünyesinde faaliyet gösteren Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi (EBAD) ulusal hakemli bir dergi olup, yılda 2 sayı şeklinde çıkmaktadır. EBAD, özellikle eğitim bilimlerinin tüm alanları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilgili nicel, nitel araştırmalara, alan yazınını kapsamlı bir şekilde değerlendiren meta analiz çalışmalarına, model önerilerine ve benzeri özgün yazılara yer verilmektedir. Bunun yanı sıra ileri araştırma/istatistik yöntem ve teknikleri kullanılan güncel araştırmalara öncelik tanınır. Çalışmaların yöntembilim bakımından yetkinlikleri yanında alana orijinal ve yeni katkı sunmaları da temel yayımlanma kriteridir.
Bu genel amaç doğrultusunda EBAD, eğitimle ve diğer sosyal bilimler ile ilgili nitelikli araştırma sonuçlarını yayımlayarak bilgi üreten araştırmacılara ve üretilen bilgileri kullanan uygulayıcılara nitelikli bir bilgi kaynağı olmayı amaçlamaktadır.

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Eğitim Bilimleri, Güzel Sanatlar Eğitimi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Özel Eğitim, Temel Eğitim, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi, Yabancı Diller Eğitimi, Beden Eğitimi ve tüm sosyal ve beşeri bilimler alanlarından Türkçe ve İngilizce dillerinde yayın kabul etmektedir. 

Metin
Özet
200-250 kelime arasında kısa Türkçe özet. Özette referans bulunmayacak ve kısaltmalar kullanılmayacaktır.

Anahtar Kelimeler
3-5 arasında anahtar kelime yazılmalıdır. Anahtar kelimeler indeksleme için kullanılabilecektir.


Metin Biçimleme

  • Metin MS-Word kelime işlemcisi dosya biçimi (doc veya docx)  ile gönderilmelidir. Diğer dosya biçimleri kabul edilmeyecektir.
  • Metin hazırlanırken mutlaka gönderi dosyalarındaki şablon kullanılmalıdır. 
  • Metinde paragraf ve karakter yazı tipi kullanılmamalıdır.
  • Kelime işlemcinin otomatik başlık özelliği kullanılmamalıdır.
  • Metin metni 12 puntoTimes New Roman yazı tipi ile yazılmalıdır.
  • Vurgu için italik (eğik) yazı tipi kullanılabilir.
  • Tabloları oluşturmak için kelime işlemcinin tablo özelliği kullanılmalıdır – , | veya _ gibi karakterler kollanarak tablo oluşturmaya çalışılmamalıdır. Kesinlikle hesap tablosu nesnesi (örneğin MS-Excel nesneleri) kullanılmamalıdır.  MS-Excel gibi bir hesap tablosundan kopyalama yapılacaksa, kopyalandıktan sonra Yapıştır/Özel Yapıştır/Biçimlendirilmiş Metin (RTF) ile yapıştırılmalıdır.
  • Paragraf başında boşluk kullanılmamalıdır.


Başlıklar

  • Başlıklar numaralandırılmamalıdır.
  • Başlıktan sonra kesinlikle boş satır bırakılmamalıdır.
  • Başlıkların sadece ilk harfleri büyük yazılmalıdır.
  • Üç düzeyden daha fazla başlık kullanılmamalıdır. Birinci düzey başlık sadece kalın, ikinci düzey başlık kalın ve italik (eğik), üçüncü düzey başlık ise sadece italik (eğik) olmalıdır.
  • Başlıklar sonraki metin ile birlikte olmalıdır. Bunun için başlık metni üzerinde farenin sağ tuşuna tıklayın, sonra Paragraf/Satır ve Sayfa Sonu/Sonraki ile birlikte Tut işaretleyin.

Kısaltmalar
Kısaltmalar metin içerisinde ilk geçtiği yerde tanımlanmalıdır. Özet'de kısaltma kullanılmamalıdır.

Dipnotlar
Metin içerisinde dipnotlara yer verilebilir. Dipnotlarda kaynakça bulunmamalıdır. İlk sayfada mümkünse dipnot verilmelidir. Dipnotlar kelime işlemci tarafından otomatik numaralandırılmalıdır. Dipnotlar 1,2,3..  (Arap biçimi) şeklinde numaralandırılmalıdır. Sonnot yerine dipnot tercih edilmelidir.

Teşekkür
Araştırmanın yapılmasına, makalenin yazılmasına katkı sağlayan kurum, kuruluş ya da kişer için yazılacak teşekkür bölümü, kaynakçadan hemen önce yazılmalıdır. Kişi, kurum ya da kuruluş isimlerinde kısaltma kullanılmamalıdır.

Bilimsel Biçim

  • Metin içerisinde kullanılacak birimler SI türünden verilmelidir
  • Mümkünse marka isimleri yerine genel isimler tercih edilmelidir. Örneğin “MS-Word” yerine “kelime işlemci” tercih edilmelidir.
  • Ondalık ayıracı tüm metinde nokta (.) veya virgül (,) kullanılmalıdır. Örneğin pi sayısını ifade ederken 3.14 veya 3,14 şeklinde yapılmalıdır. Ya da anlamlılık düzeyi için: p < 0.5 yazılmalıdır. Noktadan önceki sıfır kullanılmalıdır.


Kaynakça
Tüm kaynakça APA 7 (http://www.apastyle.org/) biçiminde verilmelidir. Bir başka kaynakça gösterimi kullanılmalıdır. Kaynakçada dergi, kitap isimlerinde kısaltma kullanılmamalıdır. DOI numarası olan kaynakçanın sonuna bu numara eklenmelidir.

Tablolar

  • Tüm tablolar, metin içerisinde bulunması gereken yerde olmalıdır.
  • Tüm tablolar 1,2,3... (Arap biçimi) ile numaralandırılmalıdır.
  • Her tablo için tablonun üstünde tablo başlığı verilmelidir. Tablo başlığı sonraki metin ile birlikte olmalıdır. Bunun için başlık metni üzerinde farenin sağ tuşuna tıklayın, sonra Paragraf/Satır ve Sayfa Sonu/Sonraki ile birlikte Tut işaretleyin.
  • Başlıklar sola yaslı olmalıdır.
  • Tablo metni Times New Roman 10 punto olmalıdır. Eğer tablolar sayfaya (sütun veya satır olarak) sığmazsa Times New Roman 9 punto şeklinde düzenlenebilir.
  • Tablo metin içerisinde sola yaslı olmalıdır. Tablo ve sütun genişliği otomatik ayarlanmalıdır. Bunun için tablo içerisinde farenin sağ tuşuna tıklayın, gelen menüde “Otomatik Sığdır/İçeriğe Otomatik Sığdır” seçeniğini kullanın.
  • Tablo içerisindeki dipnotlar üst simge yapılmış yıldız ile verilmeli (ikincisi için iki yıldız, üçüncüsü için üç yıldız ...) ve tablonun hemen altında bulunmalıdır.


Şekiller

  • Tüm şekiller, metin içerisinde bulunması gereken yerde ve sola yaslı olmalıdır.
  • Tüm şekiller 1,2,3... (Arap biçimi) ile numaralandırılmalıdır.
  • Her şekil için şeklin altında şekil başlığı verilmeli ve sola yaslı olmalıdır.


Genişletilmiş İngilizce Özet

Dergimizde yayınlanan makaleler Uluslararası indekslerce tarandığından genişletilmiş İngilizce özet gerekmektedir. Hazırlarken:

  1. Genişletilmiş İngilizce (Extended Abstract) Özet'ten önce Sayfa Kesmesi konulmalıdır.
  2. Başlık, isimler ve anahtar kelimeler dahil en az 850 kelimeden oluşmalıdır.
  3. Özette alt başlıklar bulunmamalıdır.
  4. Özet okunduğunda, makale ile ilgili genel bir fikir oluşmalıdır. Bunun için alt başlık kullanılmadan; kısaca literatür taraması, problem ve yöntem, veri toplama araçları, veri analiz süreci, tartışma, sonuç ve öneriler bölümlerine yer verilmelidir.
  5. Genişletilmiş Özetten sonra Kaynakça kullanılmamalıdır.
  6. Genişletilmiş Özet, makalenin en son bölümü olmalıdır.

Etik İlkeler ve Yayın Politikası

Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi Mart 2024 sayısı da dahil sonraki tüm sayılarda Etik Kurul Onayı olmayan makaleleri değerlendirmeye almayacaktır.

· Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar

· İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,

· İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,

· Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,

· Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar için etik kurul onayı gerekmektedir. 

· Dergilerde yayımlanacak makalelerde yazar(lar)ın etik kurul izini ve/ya yasal/özel iznin gerekli olup olmadığını makalesi içerisinde  belirtilmiş olması gerekmektedir. Gerekli izinlerin alınması gerekiyorsa, iznin alınacağı kurum, alındığı tarih ve karar ve/ya sayı numarası açıkça sunulmalıdır.
· Çalışma insan ve hayvan deneklerinin kullanımını gerektiriyor ise çalışmanın uluslararası deklarasyon, kılavuz vb. uygun gerçekleştirildiği beyan edilmelidir.

Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi eğitim alanlarında üretilen özgün araştırmaların bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda değerlendirilerek yayınlandığı bir dergidir. Dergimizin yayın politikasında etik ilkeler önemli bir yere sahiptir. Bu etik ilkeler, COPE (Committee on Publication Ethics) tarafından hazırlanan yönergeler esas alınarak tarafımızca kabul edilmiştir https://publicationethics.org/. Editörler, hakemler ve yazarlar için dergimizce uygulanan etik ilkeler bu yönergelere göre oluşturulmuştur. Aşağıda COPE tarafından hazırlanan yönergeler temele alınarak tarafların etik sorumlulukları özetlenmiştir.

Editörlerin Etik Sorumlulukları

• Dergi politikalarını editörler kurulunda tartışarak oluşturmak ve politikaların etkililiğini değerlendirmek
• Hakemleri, yazarları ve araştırmacıları derginin yayın ve etik ilkeleri hakkında bilgilendirmek ve onlardan gelen dönütleri dikkate almak
• Dergiye yayınlanmak üzere gönderilen makalelerin derginin yayın politikasına uygunluk, özgünlük, alana katkı ve yeterlilikleri açısından ön değerlendirmesini yapmak
• Ön değerlendirme sonucunda yayınlanması uygun olmayan makalelerin yazarlarına bilgi vermek, yayınlanabileceğine karar verilenleri yayın sürecine almak
• Yayın sürecine alınan makalelere, makalenin çalışma konusu ile ilgili uzmanlığı bulunan alan editörü ve /veya hakemleri atamak
• Yayın sürecine alınan makalelerin kör hakemlik ve değerlendirme sürecine göre değerlendirmesini sağlamak
• Dergiye makale gönderecek yazarlar için ayrıntılı bir rehber hazırlamak ve yazarlardan gelen soruları açıklayıcı bir şekilde cevaplandırmak
• Makalelere atanacak alan editörlerini ve hakemleri ilgili yayının çalışma alanına uygun olacak şekilde nesnel bir şekilde belirlemek
• Hakem ve yazar arasında çift körleme değerlendirme sürecini titizlikle uygulamak
• Hakem ve yazar arasında çıkar çatışması olan durumlarda müdahale etmek
• Hakemleri zamanında, tarafsız ve etkili değerlendirme yapmaları konusunda teşvik etmek

• Dergiye gönderilen makalelerin intihal taramalarının yapılması ve uygun olmayanlar hakkında yazara bilgi vermek

Hakemlerin Etik Sorumlulukları

• Uzmanlık alanına girmeyen makaleleri değerlendirmeyi reddetmek
• Makaleleri çift taraflı körleme esasına uygun olarak değerlendirmek
• Değerlendirme sürecinde tarafsız ve bilimsel ilkelere uygun davranmak
• Hakem değerlendirme formunda makalenin yayınlanma durumuna ilişkin kararının gerekçelerini açıklamak
• Bilimsel ilkelere uygun, kibar ve saygılı bir dil kullanmak
• Makaleleri kendilerine verilen süre içinde değerlendirmek

Yazarların Etik Sorumlulukları

• Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi’ne gönderdikleri makaleleri eş zamanlı başka bir dergiye göndermemiş olmak.
• Makaleleri bilimsel araştırma yöntemi ve rapor yazma ilkelerine uygun olarak nesnel bir biçimde kaleme almak.
• Makalede yer alan tüm atıflara kaynakçada yer vermek, kaynakçada yer alan kaynaklara metin içinde atıfta bulunmak

Dergimiz makale gönderim ya da makale işlem ücreti adı altında herhangi bir ücret istememektedir.

Baş Editör

Murat Okur
Doç. Dr. Murat OKUR SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
Temel Eğitim, Fen ve Matematik Alanları Eğitimi, Fizik Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi

Editör

Hatice Güngör Seyhan
Prof. Dr. Hatice GÜNGÖR SEYHAN SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
Fen ve Matematik Alanları Eğitimi, Kimya Eğitimi

Editör Kurulu

Burak Delican
Doç. Burak DELİCAN TOKAT GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
Eğitim, Temel Eğitim
Handan Demircioğlu
Doç. Dr. Handan DEMİRCİOĞLU SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ Web
Matematik Eğitimi
Hasan Bakırcı
Prof. Dr. Hasan BAKIRCI VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
İlköğretim
Yasemin Kuşdemir
Doç. Dr. Yasemin KUŞDEMİR KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ Web
2001 yılında Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Programını bitirdi. Aynı yıl Kırıkkale’nin Sulakyurt ilçesine sınıf öğretmeni olarak atandı. Sulakyurt’un İmamoğlu Çeşmesi ve Kırıkkale’nin Kızıldere köylerinde 17 ay öğretmenlik yaptı. 2003 yılında Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin açtığı sınav sonucunda İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği bölümüne araştırma görevlisi olarak atandı. 2005 yılında Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde “Eğitim Yönetimi ve Denetimi” dalında “Yeni Öğretmenlerin Örgütsel Sosyalleşmesi” konulu yüksek lisans tezini tamamladı. 2009-2013 yılları arasında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği bölümünde araştırma görevlisi olarak çalıştı. 2014 yılında Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalında “Doğrudan Öğretim Modeli ve Okuduğunu Anlama Becerilerinin Geliştirilmesi” konulu doktora tezini tamamladı. 2015 yılından beri Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümünde Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı’nda doçent olarak çalışmalarına devam etmektedir. Yazar; Türkçe öğretimi, okuma ve yazma öğretimi; okumada akıcılık ve motivasyon; okuma ve yazma güçlükleri; okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesine ve değerlendirilmesine yönelik yöntemler ve uygulamalar; çocuk kitapları alanlarında çalışmakta olup bu konularla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları bulunmaktadır.
Çocuk Edebiyatı , Eğitim, Sınıf Eğitimi, İlköğretim, Türkçe Eğitimi, Yaratıcı Drama Eğitimi , Kapsayıcı Eğitim
Mustafa Ürey
Prof. Dr. Mustafa ÜREY TRABZON ÜNİVERSİTESİ
Okul Dışı Öğrenme, Fen Bilgisi Eğitimi, Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi
Default avatar
Dr. Carlos ARENAS Bir kuruma bağlı değildir

PhD in Art History (Universitat de València, 2005). He has taught at the Universitat Politècnica de València and the Universitat Oberta de Catalunya. Since 2010 he teaches Art History and Film History at the Universitat de València.

As curator he is responsible for several international exhibitions dedicated to HR Giger (València 2007; Sant Sebastià 2009; Gruyerés 2017; Nantes 2017, Ciutat de Mèxic 2019; Barcelona 2021; Tabasco 2022), José Hernández (València, Madrid 2016; Denia 2022, Alcoi, Villena 2023), Joan Castejón (València 2017; Denia 2022), Film Design (València 2009) and Fantastic Art (València i Alacant 2013; Sant Sebastià 2014; Tabasco 2023).

In addition to conferences and lectures on art, film and avant-garde art, he has published numerous articles in specialized magazines and exhibition catalogs related to art and fantastic cinema.

As a screenwriter he has worked in television (Culto Cinemascope, Rolling Stone Colombia 2021) and film (Bayne Studios, New York, 2023).

Sanat Tarihi, Belgesel Film - Politik Sinema
Mesut Bütün
Doç. Dr. Mesut BÜTÜN Sivas Cumhuriyet Üniversitesi
Eğitim, Matematik Eğitimi
Nuri Can Aksoy
Doç. Dr. Nuri Can AKSOY HASAN KALYONCU ÜNİVERSİTESİ
Matematik Eğitimi
Default avatar
Dr. Mine BAYAR Harran Üniversitesi

Lisans: Hacettepe Üniversitesi

Yükseklisans: Amasya Üniverstiesi

Doktora: Gazi Üniversitesi

Eğitim, Sınıf Eğitimi, İlköğretim, Matematik Eğitimi
Savaş Karagöz
Prof. Dr. Savaş KARAGÖZ Aksaray Üniversitesi
Eğitim Bilimleri, Eğitim tarihi, eğitimin felsefi, tarihi ve sosyal temelleri, eğitim programları ve öğretim, eğitimde program geliştirme, eğitimde program değerlendirme
Eğitim, Eğitim Programları ve Öğretim

Serkan COŞTU, who is married and has 3 children, was born in 1980 in Karabük. He completed his primary education at Karabük Demir-Çelik Primary School and middle school at Karabük Anatolian High School. Then, he attended his education at Çankırı TOBB (Süleyman Demirel) Science High School. After that, he started his education at Gazi University, Faculty of Education in Elementary Mathematics Teaching Program. He completed bachelor degree in 2003 and started his career as a teacher at Trabzon MoNE. He resigned from his job and November 2004 at started to work as a research assistant at Kafkas University. Later on September 2005, he was appointed do postgraduate education at Karadeniz Technical University. In 2009, he completed his master's degree in Elementary Mathematics Education. Between the years of 2009-2011, he take part in his doctoral studies and attended some projects and researches in Sweden and Denmark. After returning to Turkey, he gave his doctorate qualification and he participate in various projects within the scope of his work. In 2016, he went back to Kafkas University and is currently working in the Department of Elementary Mathematics Education at Dede Korkut Education Faculty.

Öğretim Kuramları, Matematik Eğitimi, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer)
Default avatar
Prof. Dr. Nilgün TATAR ALANYA ALAADDİN KEYKUBAT ÜNİVERSİTESİ
Fen Bilgisi Eğitimi
Fizik Eğitimi, Görme Engelli Eğitimi, Özel Yetenekli Eğitimi
Default avatar
Prof. Dr. Selahattin KAYMAKCI KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Tarih Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi
Default avatar
Prof. Dr. İsmail SEÇER Atatürk Üniversitesi
Okul Psikolojik Danışmanlığı
Yılmaz Kara
Prof. Dr. Yılmaz KARA BARTIN ÜNİVERSİTESİ

Çanakkale’de dünyaya geldi. 2003 yılında Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, Biyoloji Öğretmenliği lisans programından mezun oldu. 2003-2004 eğitim-öğretim yılında Erzurum Atatürk İlköğretim Okulu’nda İngilizce öğretmeni olarak görev yaptı. 2004 yılında Atatürk Üniversitesi, 2008 yılında Rize Üniversitesi (Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi) ve 2009 yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi araştırma görevlisi kadrosunda çalıştı. 2011 yılında Daugavpils Üniversitesi, Letonya’da düzenlenen sürdürülebilir kalkınma konulu Erasmus Programına (Erasmus IP) katıldı. 2012 yılında Tübitak Doktora Sırası Uluslararası Araştırma Bursu ile California State University, Long Beach aracılığı ile Los Angeles bölgesindeki ortaokul ve liselerde 12 ay süre ile araştırmalar yürüttü. 2014 yılında K.T.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı Biyoloji Eğitimi alanında doktorasını tamamladı. Aynı yıl Bartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesinde yardımcı doçent doktor kadrosuna atandı. 2014-2016 yıllarında hem Fen Bilgi Eğitimi A.B.D. Başkanlığı hem de Dekan Yardımcılığı görevini yürüttü. 2019 yılında biyoloji eğitimi alanında doçent unvanı aldı. 2024 yılında Profesor kadrosuna atandı. Halen Biyoloji Eğitimi alanında lisans ve lisansüstü düzeyde dersler vermekte sosyobilimsel konular, eğitimde teknoloji kullanımı, ölçme-değerlendirme ve öğretmen eğitimi konularında araştırmalar yürütmekte ve Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi A.B.D. öğretim üyesi olarak görevine devam etmektedir.

Biyoloji Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi

Dil Editörü

Default avatar
Arş. Gör. Samet Çağrı KIZKAPAN Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
İkinci Bir Dil Olarak İngilizce
Default avatar
Dr. Hasan SAĞLAMEL Karadeniz Technical University
İkinci Bir Dil Olarak İngilizce, Eğitim, Yükseköğretim Çalışmaları



         download   24218