This study aimed to examine teachers' views on the new interview system implemented in teacher appointments in 2024. The study group consisted of 13 teachers from nine different subjects who had completed their undergraduate education and participated in the contract teacher interview. A case study design, a qualitative research method, was employed in this study. Data were collected through a semi-structured interview form and analyzed using content analysis. According to the research findings, a significant majority of the teachers stated that the interview process was inadequate in terms of measurement and was open to subjective evaluations. The participants expressed that the qualifications of the interview panels could negatively influence the process and that external factors could be decisive in candidates' performance. When the objectivity of the evaluation process is not ensured, the view that the interview is unnecessary emerged. However, it was also emphasized that under certain conditions, interviews could be an important tool for assessing teacher candidates' communication skills and professional motivation. One of the most frequently mentioned issues was "differences in evaluation," and it was pointed out that the impartiality of the panel members and the establishment of evaluation criteria based on concrete measures were essential. There were differing opinions regarding the interview duration and the level of difficulty of the questions, and the necessity of making the process predictable and standardized was highlighted. Additionally, teachers suggested that to make the process fairer and more reliable, interview panels should receive training, interviews should be recorded, and feedback should be provided to candidates. In this context, it was concluded regulations are to increase the objectivity and reliability of the interview system used for teacher appointments.
Bu araştırma, 2024 yılında öğretmen atamalarında uygulamaya konulan yeni mülakat sistemine ilişkin öğretmen görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, lisans öğrenimini tamamlamış ve sözleşmeli öğretmenlik mülakatına katılmış olan 9 farklı branştan 13 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin büyük bir kısmı mülakatın ölçme açısından yetersiz olduğunu ve öznel değerlendirmelere açık olduğunu belirtmiştir. Katılımcılar, mülakat komisyonlarının niteliklerinin süreci olumsuz etkileyebileceğini ve dış etkenlerin aday performansı üzerinde belirleyici olabileceğini ifade etmiştir. Değerlendirme sürecinin objektifliğinin sağlanmadığı durumlarda mülakatın gereksiz olduğu görüşü öne çıkarken belirli koşullar sağlandığında öğretmen adaylarının iletişim becerileri ve mesleki motivasyonlarını değerlendirmek açısından önemli bir araç olabileceği de vurgulanmıştır. En çok dile getirilen sorunlardan biri "değerlendirmede farklılık" olurken komisyon üyelerinin tarafsızlığı ve değerlendirme kriterlerinin somut ölçütlere dayandırılması gerektiği ifade edilmiştir. Mülakat süresi ve soruların zorluk seviyesine ilişkin farklı görüşler bulunmakta olup sürecin öngörülebilir ve standart bir yapıya kavuşturulmasının gerekliliği vurgulanmıştır. Ayrıca öğretmenler, sürecin daha adil ve güvenilir hâle getirilmesi için mülakat komisyonlarının eğitim alması, mülakatların kayıt altına alınması ve adaylara geri bildirim sağlanması gibi önerilerde bulunmuştur. Bu bağlamda, öğretmen atamalarında kullanılan mülakat sisteminin nesnelliğinin ve güvenilirliğinin artırılmasına yönelik düzenlemelere ihtiyaç duyulduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Etik Kurul Belgesi Etik Kurul Komisyon Adı: Hakkâri Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimleri Yayın Etik Kurul Başkanlığı Etik Kurul Belge Tarihi ve Protokol No: 26.03.2025/107383 Bilgilendirme Bu çalışma, 17-19 Mayıs 2025 tarihleri arasında düzenlenen “5. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongresi’nde sunulan sözlü bildirinin genişletilmiş halidir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Öğretmen ve Öğrenci Refahı |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 26 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 16 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |