Within the scope of the general purpose of this research; The contents of the objectives and targets of the strategic planning made by the Ministry of National Education between the years 2019-2023; how it caused the change of the curricula that were in force and planned between these years, what effects it left and how it affected the elements of the curriculum, how and to what extent the objectives in strategic planning and the strategies put forward for the realization of these goals and the activities carried out changed the curriculum and its elements have been researched. The research was carried out by using document analysis study within the framework of qualitative research methods. The basic documents of the research are the strategic plan of the Ministry of National Education, which was prepared between 2019-2023, and the changing curriculum in this period. As a result of the findings revealed within the scope of the research, it was concluded that the organic link between strategic planning, which is the basic roadmap for the Ministry of National Education, and the curriculum is not strong enough, that the analysis studies on how it will affect the curriculum while determining the objectives in the plan preparation process are not done enough, and that the strategic planning preparation unit of the Ministry of National Education and curriculum development are not sufficient. It has been observed that there is not sufficient coordination between the units.
Stratejik planlama, kurumun veya kuruluşun, mevcut durumuna ilişkin verilerin tespit edilerek gelecekte öngörülen hedefleri oluşturma ve bu hedeflere varma sürecidir. Eğitim öğretim faaliyetlerinin yürütüldüğü Milli Eğitim Bakanlığı’nda 5018 sayılı Kanun’un Resmi Gazete’de yayınlanmasının ardından stratejik planlama sürecini başlatılmış olup ilk olarak 2010-2014 yılını kapsayan stratejik plan hazırlanmıştır. Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığı’nca 2019-2023 yılları arasında yapılan stratejik planlamaya ait amaç ve hedeflerin bu yıllar arasında uygulanan ve güncellenmesi planlanan öğretim programlarına etkisini incelenmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemleri çerçevesinde doküman analizi çalışması kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın temel dokümanlarını 2019-2023 yılları arasında hazırlanmış olan Milli Eğitim Bakanlığı stratejik planı ile bu dönemde değişen öğretim programları oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında ortaya çıkarılan bulgular neticesinde Milli Eğitim Bakanlığı için temel yol haritası olan stratejik planlama ile öğretim programlarının organik bağının yeterince güçlü olmadığı, plan hazırlama sürecinde hedefler belirlenirken öğretim programlarını nasıl etkileyeceğine ilişkin analiz çalışmalarının yeterince yapılmadığı ve Milli Eğitim Bakanlığı stratejik planlama hazırlama birimi ile program geliştirme birimi arasında yeterli koordinasyonun sağlanmadığı görülmüştür. Bu çalışma sonucunda stratejik planlama ile öğretim programları ve ögeleri arasındaki sarmal ilişkin daha etkin yürütülmesi için önerilerde bulunulmuştur. Ayrıca bu alanda yapılan bilimsel çalışmaların yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında yapılan önerilerin bakanlığın 2024-2028 stratejik planı için yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
Etik Kurul Belgesi Çalışma, doküman incelemesine dayalı olduğu için etik kurul onayı gerekmemektedir. Bilgilendirme Bu çalışma ikinci yazarın tez danışmanlığında birinci yazar tarafından yapılan yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitimde Program Değerlendirme |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |