Bulut Teknolojisinin Fen Eğitiminde Kullanımı Hakkında Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri
Yıl 2025,
Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 25, 28.03.2025
Betül Urhan
,
Hüseyin Artun
,
Ebrar Akbulut
Öz
Bulut teknolojisinin kullanımı, modern eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır ve eğitim sürecinde sanal eğitim teknolojilerinin tanıtılmasıyla yeniliklere dinamik bir geçiş sağlar. Literatür taraması yapıldığında, bulut teknolojisi üzerine sınırlı sayıda çalışmanın bulunduğu gözlemlenmiştir. Bu çalışmalar genellikle bulut teknolojisinin eğitim alanındaki genel kullanımıyla ilgilidir. Bu nedenle bu çalışmada fen eğitimine bulut teknolojilerini entegre ederek öğretmenlerin görüş ve önerilerinin açığa çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel araştırma türlerinden biri olan fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışmaya uygun olarak amaçlı örnekleme tekniklerinden uygun örnekleme tercih edilmiştir. Çalışmanın katılımcıları Van ilinin merkez okullarında görev yapan üç fen bilgisi öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada üç farklı ortaokulda görev yapan öğretmenlere bulut teknolojisi ile ilgili bilgi verilmiş fen bilgisi öğretmenlerinin bulut teknolojisi ile fen öğretimi hakkındaki görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada, bulut teknolojisinin öğrenme süreçlerini desteklemesi açısından fen eğitimi alanında teknoloji kullanılabilirliği ve fen eğitimine nasıl yansıyacağı tartışılmıştır. Fen öğretiminde bulut teknolojisinin etkin bir şekilde kullanılması, öğrenim ortamlarının daha erişilebilir ve verimli olmasına katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.
Etik Beyan
Etik Kurul Komisyon Adı: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimleri Yayın Etik
Kurul Başkanlığı
Etik Kurul Belge Tarihi ve Protokol No: 2024/10-59
Kaynakça
- Akour, M., ve Alenezi, M. (2022). Higher education future in the era of digital transformation. Education Sciences, 12(11), 784.
- Aktepe, Ç. (2015), Lojistik işletmelerinde bulut bilişim uygulamalarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Albayrak, A. (2015). Bilgisayar ağlarında güvenlik politikaları ve bulut bilişim, Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Armutlu, H., ve Akçay, M. (2013). Bulut bilişimin bireysel kullanımı için örnek bir uygulama. Akademik Bilişim Konferansı. 15.03.2013 tarihinde https://ab.org.tr/ab13/kabul.html adresinden alınmıştır.
- Baran, E. (2013). Öğretim teknolojilerinde yeni eğilimler ve yaklaşımlar, Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler Araştırmalar Eğilimler, 568-581, 2013.
- Bogdan, R. C., ve Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Boston: Pearson education.
- Bora U. J., ve Ahmed M. (2013). E-Learning using Cloud Computing. International Journal of Science and Modern Engineering (IJISME), 1(2), 9-13.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
- Creswell, J. W. (2009). Research design, qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition). California: SAGE Publications.
- Creswell, J. W., ve Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Çakır, H. (2011). Mobil öğrenmeye ilişkin bir yazılım geliştirme ve değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(40), 1-9.
- Çelik, K. (2021). Bulut bilişim teknolojileri. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(24), 436-450. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.1019898
- Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş̧. Genişletilmiş 4. baskı, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
- Çuhadar, C., Bülbül, T., ve Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 797-807.
- Dandıl, E., ve Bilen, M. S. (2013). Üniversitelerde iş takibi için bir bulut bilişim uygulaması. Akademik Bilişim 2013. 23-25 Ocak 2013 Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
- Demirkaya, H., ve Sarpel, E. (2018). Eğitim ve geliştirme uygulamalarında yeni nesil bilişim teknolojilerinden sanal gerçeklik, bulut bilişim ve yapay zekâ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (40), 231-245.
- Dong, B., Zheng, Q., Quiao, M., Shu, J., ve Yang, J. (2009). BlueSky cloud framework: an e
learning framework embracing cloud computing. Lecture Notes in Computer Science, 5931, 577-582.
- Dülger, E. D., ve Gümüşeli, A. İ. (2023). Okul müdürleri ve öğretmenlerin eğitimde yapay zekâ kullanılmasına ilişkin görüşleri. ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 7(1), 133-153. http://doi.org/10.5281/zenodo.7766578.
- Emelyanov, A. A., ve Klygin, R. A. (2016, January). Cloud Technology in Education: Problems and Perspectives. In Informatization of society: socio-economic, socio-cultural and international aspects: materials of the VI international scientific conference on January 15-16 (Vol. 2016, p. 71).
- Goldstein, P., ve J., Alternative IT sourcing strategies: From the campus to the Cloud, Educase Center of Applied Research, 2009.
- Google Apps for Education (2013a). The tools your students want. 01.03.2013 tarihinde http://www.google.com/enterprise/apps/education/products adresinden alınmıştır.
- International Telecommunication Union. (2023). Measuring digital development: Facts and figures 2023. ITU Publications.
- Kalemkuş, F., ve Kalemkuş, J. (2023). Fen eğitiminde güncel dijital teknolojiler. Matematik ve Fen Bilimleri Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar, 143-164.
- Kozan, M., Bozkaplan, M. F., ve Özek, M. B. (2014). Eğitimde bulut bilişim uygulamaları. Akademik Bilişim Konferansı, 5(7).
- Kök, H., Erbay, H., ve Demir, E. (2015). Research of distance education students cloud perceptions and use cases. Participatory Educational Research, 2(5), 1-9. https://doi.org/10.17275/per.15.spi.2.1
- Li, G., ve Chen, G. (2011, September). A novel enhanced education application of Cloud computing. In 2011 IEEE International Conference on Cloud Computing and Intelligence Systems (pp. 526-529). IEEE.
- Marshall, C., ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications.
- Matthew, U. O., Kazaure, J. S., ve Okafor, N. U. (2021). Contemporary development in E Learning education, cloud computing technology & internet of things. EAI Endorsed Transactions on Cloud Systems, 7(20), e3-e3.
- Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (Second edition). San Francisco: Jossey-Bass.
- Microsoft Office 365 (2013). Microsoft Office 365. 13.02.2013 tarihinde https://www.microsoft.com/tr-tr/education/Products/microsoft-365 adresinden alınmıştır.
- OECD. (2019). Trends shaping education 2019. OECD Publishing.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications.
- Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free Press
- Sarıtaş, T., ve Üner, N. (2013). Eğitimdeki yenilikçi teknolojiler: Bulut teknolojisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 192-201.
- Selvi, O., ve Küçüksille, E. (2014). Bulut bilişimin eğitim alanında uygulanması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16(3), 248-254. https://doi.org/10.19113/sdufbed.46976
- Sevli, O. (2011). Bulut bilişim ve eğitim alanında örnek bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
- Sırakaya, M., ve Alsancak Sırakaya, D. (2013). Eğitim uygulamaları için yeni fırsat: Bulut bilişim. In International Symposium On Changes And New Trends In Education (No. s 356362).
- Siew, N. M., Amir, N., ve Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. SpringerPlus, 4(8), 1-20.
- Sultan, N. (2010). Cloud computing for education: A new dawn? International Journal of Information Management, 30(2), 109–116.
- Şanlı, O. (2012). Cloud computing / bulut bilişim. Akademik Bilişim Konferansı. 18.02.2013 tarihinde http://ab.org.tr/ab12/kabul.html adresinden alınmıştır.
- Tosuntaş, Ş. B., ve Çubukçu, Z. (2019). Yeniliklerin yayılması teorisi bağlamında öğretmen adaylarının bulut teknolojisi kullanımlarını etkileyen faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 957-976.
- UNESCO (2020). Global Education Monitoring Report 2020: Inclusion and education: All means all. UNESCO Publishing.
- Usluel, Y. K., ve Mazman, S. G. (2010) Eğitimde yeniliklerin yayılımı, kabulü ve benimsenmesi sürecinde yer alan öğeler: bir içerik analizi çalışması, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39 (3), 60-74.
- Van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology & Practice, 1(1), 11-30.
- Wang, H. H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., ve Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research (JPEER), 1(2), 2.
- Weaver, D. (2013). Six Advantages of Cloud Computing in Education. 17.10.2013 tarihinde http://www.pearsonschoolsystems.com/blog/?p=1507 adresinden alınmıştır.
- World Economic Forum. (2022). The Global Risks Report 2022. Retrieved from https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2022
- Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Opinions of Science Teachers on the Use of Cloud Technology in Science Education
Yıl 2025,
Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 25, 28.03.2025
Betül Urhan
,
Hüseyin Artun
,
Ebrar Akbulut
Öz
The utilization of cloud technology is an integral part of modern education, facilitating a dynamic transition to innovation through the introduction of virtual learning technologies into the educational process. The relevant literature indicates that there is a limited number of studies focusing specifically on cloud technology, with an emphasis on its general applications in education. Therefore, this study aims to integrate cloud technologies into science education and uncover the views and suggestions of teachers. The study employed phenomenological design, which is one of the qualitative research methods. The researchers used the purposive sampling technique, specifically the convenience sampling method. The participants of the study consisted of three science teachers working in central schools in the Van province. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using the content analysis method. The study aimed to determine science teachers' opinions regarding the use of cloud technology in science teaching. Information about cloud technology was provided to teachers working in three different middle schools, and their views on its use in science education were sought. The discussion focused on the usability of technology in science education and how it could support learning processes through cloud technology. The researchers believe that the effective use of cloud technology in science education can contribute to creating more accessible and efficient learning environments.
Kaynakça
- Akour, M., ve Alenezi, M. (2022). Higher education future in the era of digital transformation. Education Sciences, 12(11), 784.
- Aktepe, Ç. (2015), Lojistik işletmelerinde bulut bilişim uygulamalarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Albayrak, A. (2015). Bilgisayar ağlarında güvenlik politikaları ve bulut bilişim, Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Armutlu, H., ve Akçay, M. (2013). Bulut bilişimin bireysel kullanımı için örnek bir uygulama. Akademik Bilişim Konferansı. 15.03.2013 tarihinde https://ab.org.tr/ab13/kabul.html adresinden alınmıştır.
- Baran, E. (2013). Öğretim teknolojilerinde yeni eğilimler ve yaklaşımlar, Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler Araştırmalar Eğilimler, 568-581, 2013.
- Bogdan, R. C., ve Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Boston: Pearson education.
- Bora U. J., ve Ahmed M. (2013). E-Learning using Cloud Computing. International Journal of Science and Modern Engineering (IJISME), 1(2), 9-13.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
- Creswell, J. W. (2009). Research design, qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition). California: SAGE Publications.
- Creswell, J. W., ve Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Çakır, H. (2011). Mobil öğrenmeye ilişkin bir yazılım geliştirme ve değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(40), 1-9.
- Çelik, K. (2021). Bulut bilişim teknolojileri. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(24), 436-450. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.1019898
- Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş̧. Genişletilmiş 4. baskı, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
- Çuhadar, C., Bülbül, T., ve Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 797-807.
- Dandıl, E., ve Bilen, M. S. (2013). Üniversitelerde iş takibi için bir bulut bilişim uygulaması. Akademik Bilişim 2013. 23-25 Ocak 2013 Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
- Demirkaya, H., ve Sarpel, E. (2018). Eğitim ve geliştirme uygulamalarında yeni nesil bilişim teknolojilerinden sanal gerçeklik, bulut bilişim ve yapay zekâ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (40), 231-245.
- Dong, B., Zheng, Q., Quiao, M., Shu, J., ve Yang, J. (2009). BlueSky cloud framework: an e
learning framework embracing cloud computing. Lecture Notes in Computer Science, 5931, 577-582.
- Dülger, E. D., ve Gümüşeli, A. İ. (2023). Okul müdürleri ve öğretmenlerin eğitimde yapay zekâ kullanılmasına ilişkin görüşleri. ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 7(1), 133-153. http://doi.org/10.5281/zenodo.7766578.
- Emelyanov, A. A., ve Klygin, R. A. (2016, January). Cloud Technology in Education: Problems and Perspectives. In Informatization of society: socio-economic, socio-cultural and international aspects: materials of the VI international scientific conference on January 15-16 (Vol. 2016, p. 71).
- Goldstein, P., ve J., Alternative IT sourcing strategies: From the campus to the Cloud, Educase Center of Applied Research, 2009.
- Google Apps for Education (2013a). The tools your students want. 01.03.2013 tarihinde http://www.google.com/enterprise/apps/education/products adresinden alınmıştır.
- International Telecommunication Union. (2023). Measuring digital development: Facts and figures 2023. ITU Publications.
- Kalemkuş, F., ve Kalemkuş, J. (2023). Fen eğitiminde güncel dijital teknolojiler. Matematik ve Fen Bilimleri Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar, 143-164.
- Kozan, M., Bozkaplan, M. F., ve Özek, M. B. (2014). Eğitimde bulut bilişim uygulamaları. Akademik Bilişim Konferansı, 5(7).
- Kök, H., Erbay, H., ve Demir, E. (2015). Research of distance education students cloud perceptions and use cases. Participatory Educational Research, 2(5), 1-9. https://doi.org/10.17275/per.15.spi.2.1
- Li, G., ve Chen, G. (2011, September). A novel enhanced education application of Cloud computing. In 2011 IEEE International Conference on Cloud Computing and Intelligence Systems (pp. 526-529). IEEE.
- Marshall, C., ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications.
- Matthew, U. O., Kazaure, J. S., ve Okafor, N. U. (2021). Contemporary development in E Learning education, cloud computing technology & internet of things. EAI Endorsed Transactions on Cloud Systems, 7(20), e3-e3.
- Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (Second edition). San Francisco: Jossey-Bass.
- Microsoft Office 365 (2013). Microsoft Office 365. 13.02.2013 tarihinde https://www.microsoft.com/tr-tr/education/Products/microsoft-365 adresinden alınmıştır.
- OECD. (2019). Trends shaping education 2019. OECD Publishing.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications.
- Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free Press
- Sarıtaş, T., ve Üner, N. (2013). Eğitimdeki yenilikçi teknolojiler: Bulut teknolojisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 192-201.
- Selvi, O., ve Küçüksille, E. (2014). Bulut bilişimin eğitim alanında uygulanması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16(3), 248-254. https://doi.org/10.19113/sdufbed.46976
- Sevli, O. (2011). Bulut bilişim ve eğitim alanında örnek bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
- Sırakaya, M., ve Alsancak Sırakaya, D. (2013). Eğitim uygulamaları için yeni fırsat: Bulut bilişim. In International Symposium On Changes And New Trends In Education (No. s 356362).
- Siew, N. M., Amir, N., ve Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. SpringerPlus, 4(8), 1-20.
- Sultan, N. (2010). Cloud computing for education: A new dawn? International Journal of Information Management, 30(2), 109–116.
- Şanlı, O. (2012). Cloud computing / bulut bilişim. Akademik Bilişim Konferansı. 18.02.2013 tarihinde http://ab.org.tr/ab12/kabul.html adresinden alınmıştır.
- Tosuntaş, Ş. B., ve Çubukçu, Z. (2019). Yeniliklerin yayılması teorisi bağlamında öğretmen adaylarının bulut teknolojisi kullanımlarını etkileyen faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 957-976.
- UNESCO (2020). Global Education Monitoring Report 2020: Inclusion and education: All means all. UNESCO Publishing.
- Usluel, Y. K., ve Mazman, S. G. (2010) Eğitimde yeniliklerin yayılımı, kabulü ve benimsenmesi sürecinde yer alan öğeler: bir içerik analizi çalışması, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39 (3), 60-74.
- Van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology & Practice, 1(1), 11-30.
- Wang, H. H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., ve Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research (JPEER), 1(2), 2.
- Weaver, D. (2013). Six Advantages of Cloud Computing in Education. 17.10.2013 tarihinde http://www.pearsonschoolsystems.com/blog/?p=1507 adresinden alınmıştır.
- World Economic Forum. (2022). The Global Risks Report 2022. Retrieved from https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2022
- Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.